۱۳۸۹ آبان ۲, یکشنبه

قدرت باور نكردني عشق ! (عشق در انسان اثری مانند مواد مخدر دارد و می تواند در کاهش درد نقش زیادی داشته باشد


محققان دانشگاه استنفورد اعلام کردند احساسات شدید و عشق زیاد می توانند مانند مسکن های قدرتمند عمل کند. برای مثال زمانی که به انسان ها تصاویر افراد علاقه آن ها نشان داده می شود احساس درد در آن ها بسیار کاهش پیدا می کند. این تصاویر باعث فعال شدن پاسخ احساسی در مغز می شود که با انگیزه و پاداش نیز مرتبط است.
پروفسور شان مکی از دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا در این باره گفت: زمانی که انسان ها احساس عشق و علاقه را تجربه می کنند، تغییرات زیادی در روحیه آن ها به وجود می آید که تجربه آن ها از درد را تغییر می دهد. محققان معتقدند فهم شیوه ای که عشق می تواند روی انسان تاثیرگذار باشد راه را برای ساخت متدهای جدید برای کاهش درد هموار می کند.
آرتور آرون یک روانشناسی در دانشگاه نیویورک در این باره گفت: عشق باعث فعال شدن همان قسمت هایی از مغز می شود که در هنگام مصرف داروهای مسکن به کاهش درد منجر می شود. زمانی که شما در مورد فرد مورد علاقه خود صحبت می کنید همان قسمت هایی از مغز شما فعال می شوند که در زمانی که شما یک جایزه بزرگ را می برید و یا مواد مخدر مصرف می کنید شروع به کار می کنند.
محققان برای بررسی اثر عشق روی زندگی انسان تحقیقاتی را روی زوج هایی آغاز کردند که نزدیک به 9 ماه از آشنایی آن ها می گذشت. این مدت فاز اولیه روابط عاشقانه محسوب می شود و معمولا شدت زیادی دارد. در این دوره معمولا انسان ها بسیار پرانرژی و شاد هستند و بسیار در مورد عشق خود فکر می کنند.
در این مطالعه در دست هر کدام از این افراد یک شبیه ساز گرمایی که با کمک کامپیوتر کنترل می شد قرار داده شد که می توانست باعث بروز درد در انسان شود. در مقابل هر کدام از این افراد تصویری از فرد مورد علاقه آن ها قرار داده شد که در حین انجام آزمایش می توانستند به آن نگاه کنند. به نظر می رسد عشق و علاقه باعث تغییر فعالیت قسمت هایی از مغز می شود و باعث می شود احساس درد در طول مسیر نخاعی انسان متوقف شود. درست همین حالت در هنگام استفاده از مواد مخدر در بدن انسان دیده می شود.
دکتر پاول گیلبرت عصب شناس از دانشگاه دربی در این باره به بی بی سی گفت: رابطه بین احساسات و درک و دریافت انسان از درد کاملا واضح و مشخص است. به عنوان یک مثال دیگر می توان به یک بازیکن فوتبال اشاره کرد که از درد شدید رنج می برد اما به خاطر تحریک احساساتش در نواحی خاصی از مغز تمایل دارد به بازی خود ادامه دهد.
البته احساس عشق و علاقه شدید فقط در مراحل اولیه آشنایی اثر بسیار زیادی دارد، اما در مراحل بعدی در طی یک رابطه عشق شدید می تواند به احساساتی مانند آرامش و خوشبختی تبدیل شود که آن ها نیز به نوبه خود در کاهش احساس درد موثر هستند.
به همین دلیل است که انسان های تنها و افسرده معمولا آستانه تحمل درد پایینی دارند و با کوچک ترین ناملایمات روحیه خود را می بازند و یا در مقابل مشکلات مقاومت پایینی از خود نشان می دهند
مطالعات قبلی نیز نشان داده بود عشق و علاقه در انسان اعتیاد آور است. دانشمندان معتقدند دلیل اصلی دشوار بودن جدایی و شکست عشقی نیز همین عامل است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که دچار این حالت می شوند مشابه با اشخاصی هستند که برای ترک اعتیاد تلاش می کنند.
دکتر هلن فیشر از دانشگاه راتگرز که این تحقیقات را انجام داده است در این باره گفت: عشق مانند اعتیاد است. احساس علاقه می تواند مانند یک اعتیاد قدرتمند در بدن انسان شکل بگیرد و به این ترتیب جدایی تاثیرات بسیار مخربی روی ذهن و روان انسان ها دارد.
فیشر و همکارانش مغز 15 داوطلب را که به تازگی دچار شکست عاطفی شده بودند اسکن کردند. این افراد با وجود پایان یافتن زندگی مشترکشان هنوز هم به همسر خود علاقه داشتند. به طور متوسط این افراد دو سال با همسر خود زندگی کرده بودند و تقریبا 2 ماه بود که از او جدا شده بودند.
بررسی ها نشان داد که این افراد 85 درصد از اوقاتی را که در بیداری هستند به همسر خود فکر می کنند و قسمت هایی از مغز آن ها فعال است که با مصرف مواد مخدر فعال می شود. عشق و علاقه تاثیر بسیار بنیادی در انسان دارد و حتی می تواند زندگی یک شخص را به طور کامل متحول کند.
منبع : khabaronline.ir

هیچ نظری موجود نیست: