۱۳۸۹ مهر ۱۱, یکشنبه

دنياي خرافات !




بدون تردید ما نیز مانند بسیاری از دیگر انسان های ساكن در این كره خاكی به طرز ناخودآگاه و بدون داشتن آگاهی، بسیاری از عقاید و باورهایی كه ریشه در خرافات دارند را به نوعی پذیرفته ایم. آیا آخرین باری را كه از نگاه كردن به گربه سیاه پرهیز كردید و یا به تخته زدید به خاطر می آورید؟ اینها همان باورها و عقاید خرافی هستند كه از گذشته های دور از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند.
هر كشوری كه زندگی می كنید یا به هر نقطه دنیا كه سفر می كنید یا هر كجا كه باشید از این خرافات گریزی نیست. هر چند باید پذیرفت كه بعضی از كشورها در زمینه خرافات و خرافه پرستی شهرت بیشتری دارند. بررسی های انجام شده در سطح دنیا حاكی از آن است كه مردم كشور انگلیس به عنوان خرافاتی ترین مردم دنیا شناخته شده اند. اگرچه براساس مطالعاتی دیگر كه در این زمینه انجام شده است در كشورهای آسیای شرقی مانند كشورهای چین و ژاپن ریشه های عقاید خرافی بیشتر در میان مردم گسترش یافته است. نحس بودن عدد سیزده، بدشگون بودن عطسه در زمان های مشخص، بدیمن بودن آواز جغد یا كلاغ و ... از جمله این باورهای خرافی هستند كه اعتقاد به آنها در كشورهایی مانند انگلیس، هلند، نروژ و ایالات متحده آمریكا در مقایسه با دیگر كشورها به میزان قابل توجهی بیشتر است. از نظر این گروه از افراد، فردی كه در روز جمعه سیزدهم ماه در انتهای كوچه بن بستی وارد خانه ای می شود و پیش از وارد شدن به این خانه ناگهان گربه سیاه رنگی مقابل چشمانش ظاهر می شود باید در انتظار وقوع یك حادثه ناگوار باشد و برای این كه از این حادثه جان سالم به در ببرد باید حتما یك نعل اسب را به صورت وارونه در دستش نگه دارد و یا این كه هر طور شده یك سنگ آبی پیدا كرده و آن را به گوشه ای از لباسش آویزان كند! از گذشته های دور خرافات بخشی از فرهنگ هر جامعه بوده است و قدمت دیرینه این باورها و عقاید موجب شده است همچنان بسیاری افراد از آنها پیروی كنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید كه پیشینه خرافات به صد سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. به گونه ای كه گاهی این باورها ذهن بسیاری از دانشمندان و فلاسفه بزرگ را نیز به خود مشغول كرده است. علی رغم تمام شواهد و مداركی كه بی اساس بودن خرافات را ثابت می كنند هنوز هم بسیاری از مدیران از بستن قرارداد در روز سیزدهم ماه اجتناب می كنند و یا برخی از نویسندگان هیچ گاه وقتی روز بیست و دوم ماه مصادف با روز شنبه باشد آن روز دست به قلم نمی شوند.

باورهای خرافی در كشورهای مختلف

جالب است بدانید كه بیش از نیمی از مردم انگلستان به خرافات اعتقاد دارند و خرافات جزئی از زندگی روزمره آنها محسوب می شود. اغلب انگلیسی ها پوشیدن برخی از لباس ها یا آویزان كردن اشیایی خاص را عامل مهمی در خوش شانسی می دانند. آنها معتقدند كه نباید در مهمانی ها تعداد مهمان ها به 13 نفر برسد چرا كه در این صورت ممكن است مهمانان با هم دعوا كنند.
زدن به تخته، باز نكردن چتر در محیط های بسته و نحس بودن گربه سیاه نیز از دیگر باورهای خرافی رایج در بین انگلیسی هاست. گرچه انگلیسی ها به عنوان مدرن ترین خرافاتی های دنیا شناخته شده اند اما آمریكایی ها نیز با خرافات بیگانه نیستند. نصب نعل اسب به عنوان نماد شانس و بركت بر سردر خانه ها یكی از رایج ترین خرافات در این كشور است.
آمریكایی ها نیز مانند بسیاری از دیگر كشورها معتقدند كه شكستن آینه برای مدت 7 سال بدشانسی می آورد و برای جلوگیری از حوادث و اتفاقات ناگوار ناشی از این رویداد باید تكه های آینه را جمع كرد و زیر نور ماه در خاك مخفی كنیم. كشور روسیه نیز به عنوان سرزمین خرافات كهن شناخته شده است.
روس ها هیچ گاه در محیط های بسته سوت نمی زنند چرا كه اعتقاد دارند در این صورت همه پول و ثروت خود را از دست خواهند داد. منشأخرافات در این كشور به پیش از ورود مسیحیت به روسیه بازمی گردد و نشات گرفته از اعتقادات كهن مردم این كشور است.
خرافات در زندگی مردم كشورهای آسیای شرقی هم نقش بسیار مهمی دارد. یكی از خرافات رایج در میان ژاپنی ها نحسی در سن میانسالی است. براساس این اعتقاد خرافی در سن 42 سالگی فرد در معرض خطر مواجه شدن با انواع مختلفی از بدشانسی ها نظیر ورشكستگی قرار خواهد گرفت. آنها بر این باورند كه در سن 42 سالگی فرد در وضعیت خطرناكی قرار می گیرد و نباید به خاطر شكست ها و بدشانسی هایی كه در این مقطع زمانی با آن مواجه می شود ناراحتی به خود راه بدهد.
اگر ژاپنی ها در مسیر خود ناگهان با یك مار سفیدرنگ مواجه شوند، این نشانه خوشبختی آنها در زندگی است.
علی رغم خرافاتی كه تنها به یك كشور خاص اختصاص دارند برخی از خرافه ها شهرت جهانی دارند و تنها به یك كشور خاص تعلق ندارند و به عبارت دیگر قدم فراتر از مرز كشورها گذاشته اند. مثلا مردم اغلب كشورها بر این باورند كه روز جمعه و عدد 13 هر دو نشانه نحسی هستند و بنابراین باید در روز جمعه و سیزدهم ماه بیش از پیش مراقب خود باشیم.اجتناب از باز كردن چتر در محیط های بسته و همچنین اعتقاد به این كه شكستن آینه بدیمنی به همراه دارد از دیگر خرافاتی است كه به عنوان عقاید خرافی بدون مرز از آنها نام برده می شود.

اعداد خرافاتی

بخش بزرگی از باورهای خرافی، اعتقادات افراد درباره اعداد هستند. در بسیاری از فرهنگ ها، عدد 13 به عنوان یك عدد نحس شناخته شده است كه نشانه بدیمنی است. جالب است بدانید كه در كشور ژاپن و كره نیز عدد 4 به عنوان یك عدد نحس و بدیمن پذیرفته شده است. تلفظ این عدد در زبان ژاپنی معادل تلفظ كلماتی نظیر مرگ و نابودی است و جالب است بدانید در این كشور اغلب هتل ها سه ستاره هستند یا پنج ستاره و به ندرت ممكن است یك هتل چهار ستاره در ژاپن ببینید و در آسانسور ساختمان ها نیز شما هیچ گاه عدد 4 را نمی بینید چرا كه اساسا در این كشور طبقه ای به اسم 4 وجود ندارد و جالب تر این كه در هتل های این كشور هم اتاق شماره چهار وجود ندارد اما در مقابل در كشور چین عدد 8 نشانه خوش یمنی است و اعداد و تاریخ هایی كه با هم شباهت دارند برای آنها به عنوان روزهای بسیار خوبی برای برگزاری مراسم خاص هستند.
البته باید پذیرفت افرادی كه نمی توانند افكار و احساسات خود را كنترل كنند بیشتر به عقاید خرافی اعتقاد دارند و در مقابل افرادی كه بر افكار و احساسات خود كنترل دارند واقع بین تر با مسائل برخورد می كنند. به هر حال مادربزرگ هایی كه پشت سر مسافر آب می ریزند برای دور ماندن از چشم بد، اسپند دود می كنند یا به گردن یا به لباس بچه های خود سنگ آبی آویزان می كنند در حقیقت با این كار احساس آرامش بیشتری پیدا می كنند اما باید همیشه این نكته را مورد توجه قرار داد كه واقعیت و حقیقت همواره در زندگی همه ما انسان ها حرف اول را می زند و تنها با یاد خدا می توان به آرامش حقیقی در زندگی دست یافت.
منبع : jamejamonline

هیچ نظری موجود نیست: