۱۳۸۹ مهر ۱۰, شنبه

تخريب گسترده گورستان دايناسورها در کرمان


مديرموزه ديرينه‌شناسي کرمان خبر داد:
تخريب گسترده گورستان دايناسورها در کرمان
مديرموزه ديرينه شناسي کرمان گفت: بي توجهي مسئولان و فعاليتهاي عمراني در بهشت فسيل شناسي ايران، گورستان دايناسورها در نزديکي شهر کرمان را با ميليونها سال قدمت در معرض تخريب قرار داده است.
محسن تجربه کار در گفتگو با مهر افزود: در استان کرمان سه محوطه مربوط به گورستان دايناسورها و حيوانات خزنده هم عصر با اين جانوران وجود دارد که تاکنون نمونه هاي منحصر به فردي از اين مناطق شامل استخوانهاي عظيم الجثه مهره هاي گردن و همچنين چندين جمجمه سالم و پنجه يک حيوان عظيم الجثه از اين محل کشف شده است.
وي گفت: چندين نمونه استخوان گردن دايناسور نيز در معادن ذغالسنگ کشف شده است که به شکل استخوان باقيمانده است و هم اکنون در موزه مردمي دشت خاک نگهداري مي شود.
مديرموزه ديرينه شناسي کرمان افزود: متاسفانه يکي از گورستانهاي دايناسورها که مملو از فسيلهاي حيوانات هم عصر دايناسورها است به دليل فعاليتهاي عمراني در نزديکي شهر کرمان در حال تخريب است و ماشنيهاي سنگين تاکنون بسياري از نمونه هاي منحصر به فرد را تخريب کرده اند.
وي افزود: نمونه هايي که تاکنون در اين محل يافت شده است در هيچ جاي دنيا مشاهده نشده و نشان مي دهد اين جانوران کاملا منحصر به فرد هستند.
تجربه کار بار ديگر از بي توجهي مسئولان به اين گنجينه غني در کرمان انتقاد کرد و گفت: در حاليکه دانشمندان در برزيل و آمريکا پس از کشف يک دندان دايناسور سالها مانور رسانه اي مي دهند و با صرف هزينه هاي گزاف اقدام به مطالعات علمي مي کنند تاکنون حتي يک محقق ايراني اقدام به بررسي استخوانهاي دايناسورها در کرمان نکرده است.
وي گفت: همه نگران از بين رفتن رد پاي دايناسور در ده عليرضا هستند اما کسي به استخوانهاي دايناسورها و فسيلهاي بي نظير کرمان توجهي نمي کند که جاي تعجب دارد.
تجربه کار ادامه داد: قطعات فسيلهايي که در گورستانهاي دايناسورها در کرمان يافت مي شود بعضا تا 200 کيلوگرم وزن دارند و جابجايي اين فسيلها به امکانات ويژه نياز دارد.
مدير موزه ديرينه شناسي کرمان گفت: تنها براي جدا کردن يک فسيل هشت پا در اين محوطه روزها وقت صرف کردم اما در نهايت به دليل اينکه پاهاي اين جانور در اطراف فسيل گسترده شده بود نتوانستم باقي قطعات اين فسيل را از خطر تخريب نجات دهم.
وي ادامه داد: يک استخوان مهره گردن دايناسور در نمايشگاه پديده هاي گردشگري کرمان طي هفته گذشته در کرمان به نمايش گذاشته شد و جالب اينکه هيچ يک از بازديد کنندگان باور نمي کردند در استان کرمان فسيل دايناسور وجود داشته باشد و مسئولان هم ترجيح مي دهند سکوت کنند.
تجربه کار تاکيد کرد: بايد اين پتانسيل به مردم شناسانده شود و بتوانيم گردشگران داخلي و خارجي را به استان کرمان جذب کنيم اما کسي به اهميت فسيلهاي کرمان توجهي نمي کند و اين فسيلها پس از ميليونها سال در حال تخريب به وسيله بيل مکانيکي هستند.
وي گفت: بايد مسئولان از تخريب بيشتر گورستان دايناسورها در کرمان جلوگيري کنند که در همين راستا تاکنون کارشناسان چندين دستگاه دولتي براي بازديد از محل اقدام کرده اند اما نه تنها اقدامي براي محافظت بيشتر انجام نمي دهند بلکه در مواردي خود سبب تخريب منطقه مي شوند که جاي تاسف دارد.
اين محقق و ديرينه شناس گفت: اين مناطق پوشيده از رسوبهاي دوران مختلف زمين شناسي است و زير اين رسوبها مملو از فسيل و استخوان دايناسورها است که مسئولان بايد با دقت بيشتر حداقل از تخريب اين مناطق جلوگيري کنند.
وي در خصوص کشف اسکلت سالم دايناسور در کرمان گفت: در اعماق يکي از معادن زغالسنگ کرمان استخوان دايناسور کشف شده است اما به دليل کمبود امکانات امکان خارج کردن ساير قطعات اسکلت اين جانور ميسر نشد اما مسلما قطعات ديگر بدن اين حيوان در نزديکي استخوان کشف شده وجود دارد.
مدير موزه ديرينه شناسي کرمان گفت: معادن زغالسنگ کرمان از دوران ژوراسيک به جاي مانده است و اين جانوران نيز در همين جنگلهاي مي زيسته اند.
وي تاکيد کرد: به احتمال فراوان استخوان کشف شده مربوط به يک دايناسور از دوران ژوراسيک است.
/جام جم آنلاين

هیچ نظری موجود نیست: