۱۳۸۹ مهر ۳۰, جمعه

پروژه‌های مخفی نوکیا که دنیای موبایل را متحول خواهند کرد !


پشت درهای مرکز پژوهش‌های نوکیا، پروژه‌هایی در حال بررسی است که دنیای گوشی‌های همراه را متحول خواهند کرد، مانند گوشی‌های الاستیک که محیط را درک می‌کنند و با لامسه با شما ارتباط برقرار می‌کنند.
فکر می‌کنید با این سرعتی که فناوری امروز در حال پیشرفت است، 10 سال دیگر چه نوع تلفن همراهی در دست داشته باشید؟ شاید یک صفحه پهن شده روی دستتان که تغییر شکل می‌دهد، محیط را درک می‌کند و با استفاده از حس لامسه با شما ارتباط برقرار می‌کند و مثلا به شما فیدبک می‌دهد. شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی است؟ اما در واقع این تنها بخش کوچکی از ایده‌هایی است که در پشت درهای بسته مرکز تحقیقاتی نوکیا واقع در کمبریج انگلستان، در حال بررسی است و شاید در آینده‌ای نه چندان دور در دستان ما باشد!
این محققین در حال حاضر روی پروژه‌هایی مانند پوست الکترونیک الاستیک، حس‌گرهای نانو و تجربه الکترولمسی کار می‌کنند که هر یک از این پروژه‌ها شاید آینده فناوری گوشی‌های همراه را تغییر دهد.
حس‌گرهای نانو به کاربر امکان نظارت مستقیم بر محیطی را میدهد که در آن قرار گرفته است؛ مثلا این که چه مقدار آلاینده در هوا وجود دارد یا چه آلاینده‌هایی در اطراف می‌توانند مواد غذایی را آلوده کنند. شاید بتوان آن را مشابه یک بینی مصنوعی دانست.
پوست الکترونیک الاستیک نوکیا هم کمک می‌کند که گوشی‌های همراه به هر شکلی در بیایند. در حال حاضر ما از صفحه مدارهای جامد و بدون انعطاف استفاده می‌کنیم. اما شاید در آینده بتوان آن‌ها را انعطاف‌پذیر کرد. بدین ترتیب شاید دیگر هیچ محدودیتی برای شکل گوشی‌های همراه، حمل آن‌ها و شاید نحوه استفاده از آن‌ها وجود نداشته باشد. در واقع در این شرایط دست خلاقیت خیلی بازتر خواهد بود!
در پایان هم می‌توان به پروژه تجربه الکترولمسی اشاره کرد. محققین نوکیا باور دارند که اگر بتوان علایم لمسی را جایگزین متن‌ها کرد، دریچه‌ای به دنیای تازه‌ای از تعامل کاربر و گوشی‌های همراه باز می‌شود که می‌تواند پر از نوآوری‌های شگفت‌انگیز باشد. باید منتظر ماند،‌ نسل تازه‌ای از گوشی‌های همراه در راه است.
منبع: khabaronline.ir

هیچ نظری موجود نیست: