۱۳۹۰ آذر ۸, سه‌شنبه

ابتکار جدید ولوو: سوخت رسانی به خودرو به صورت بی‌سیم

  شرکت ولوو قصد دارد با به‌کار گیری تکنولوژی جدیدی، شارژ خودروهای الکتریکی را به صورت بی‌سیم میسر کند! 
شرکت ولوو انتظار دارد که فن آوری شارژ بی سیم، به واسطه سهولت در شارژ مجدد، به جذب طیف گسترده ای از مخاطبان خرید خودرو کمک نماید. 
بدین ترتیب ولوو قصد دارد تکنولوژی وسایل نقلیه الکتریکی را پاک‌تر از همیشه ارایه دهد. 
این شرکت به زودی فناوری شارژ بی‌سیم را بر روی خودروهای خودش یعنیVolvo C30 الکتریکی آزمایش خواهد کرد. 
ولووی برقی سی۳۰ به عنوان یک خودروی ایمن، اسپرت و راحت طراحی گردیده و با هر بار شارژ...
مدل پایه ولوو سی۳۰ خودرویی است که از سال ۲۰۰۶ تاکنون توسط این شرکت تولید شده‌است. این خودرو در کلاس خودرو کامپکت قرار می‌گیرد. 
اما C30 الکتریکی اواخر امسال توسط مشتریان در اروپا آزمایش خواهد شد.این خودرو  به عنوان یک خودروی ایمن، اسپرت و راحت طراحی گردیده و با هر بار شارژ، مسافتی بیش از ۱۵۰ کیلومتر را با سرعتی حداکثر km/h ۱۳۰ در می‌نوردد. شرکت ولوو انتظار دارد که فن آوری شارژ بی‌سیم، به واسطه سهولت در شارژ مجدد، به جذب طیف گسترده‌ای از مخاطبان خرید خودرو کمک نماید. جان کانبرگ، مدیریت پروژه، از بخش وسایل نقلیه خاص شرکن ولوو چنین اظهار می‌دارد: «به طور طبیعی، هدف، یک خودروی برقی است که تا آنجا که مقدور است به جهت تملک و استفاده، راحت باشد.» بر این اساس یک دستگاه خودروی برقی ولوو سی۳۰ در تاریخ ۱۹می‌ به شرکت Flanders Drive جهت حصول به یک سیستم شارژ القایی تصحیح شده، تحویل داده شده که شروع این پروژه به صورت رسمی تحت عنوان CED کلید خواهد خورد
علاوه بر کمپانی ولوو و شرکت Flanders Drive که متعلق به دولت بلژیک می‌باشد، در این پروژه مشارکت دارد. دیگر مشارکت کنندگان در این پروژه عبارتند از شرکت Van Hool – تولید کننده اتوبوسهای هیبریدی  و تراموا. thegreencarwebsite]
تویوتا و جنرال موتورز در تعقیب ولووتویوتا نیز به تازگی اعلام کرده است که قصد سرمایه گزاری میلیونی در توسعه فناوری شارژ بی‌سیم خودرو دارد. و البته در این زمینه دست به کار نیز شده است. 
به طوریکه قصد دارد این سیستم را بر روی مدل محبوب پریوس (هیبریدی) و مدل RAV4 که یک خودرو مینی SUV (شاسی بلند) است بکار گیرد. 
تویوتا در این پروژه‌ها از همکاری شرکت WiTricity نیز استفاده می‌کند. شرکت WiTricity در حال حاضر مشغول توسعه فناوری شارژ بیسیم جهت لوازم الکتریکی مصرفی همانند لامپ، موبایل، لپ تاپ و تلویریون است.
  جنرال موتورز نیز که با خودروی مدل ولت هیبریدی خود سر و صدای زیادی به پا کرده بود قصد دارد با همکاری شرکت Powemat وارد عرصه شارژ بی‌سیم شود. البته جنرال موتورز قصد دارد فعلا این سیستم را نه برای خودرو بلکه برای ابزارهای داخل خودرو مانند موبایل و سایر وسایل الکتریکی بکار گیرد.  [ doyourpart] گفتنی است گوگل نیز چندی قبل خبر از افتتاح ایستگاه شارژ بی سیم خود را داد ؛ به طوریکه با استفاده از آداپتوری مخصوص به خودرو متصل و وسایل نقلیه الکتریکی را به صورت بی‌سیم، شارژ کند. 
فناوری بکار رفته در این سیستم(شارژ القایی) می تواند تا ۹۰ درصد از هدررفت انرژی جلوگیری کند که در مقایسه با نیرویی که با استفاده از کابل منتقل می‌شود،۱۰ درصد  کمتر است. هیچ استاندارد خاصی برای شارژ بی‌سیم وسایل نقلیه الکتریکی وجود ندارد، اما ممکن است روزی این فناوری بتواند به جاده ها و بزرگراه ها راه پیدا کند.به گفته جان کانبرگ، یک جنبه این پروژه، به‌کار گیری این تکنولوژی درسطح جاده‌ها و دریافت مستقیم انرژی برای قدرت بخشیدن به خودرو است.
گرچه  این اتفاق شاید به همین زودی‌ها رخ ندهد!
منبع :  نشریه الکترونیک ترند/ ترجمه : میر حامد سید نوری
نگارش یافته توسط :  محمد رضا نیکسار

هیچ نظری موجود نیست: