ه‍.ش. ۱۳۹۰ شهریور ۱۷, پنجشنبه

آشنایی با هلیکوپتر تک نفره "Ka-56" یا : (هلیکوپتر جمیزباند) !





در سال 1970 طبق بخشنامه ای در دولت اتحاد جماهیر شوری سابق،طرح توسعه هلیکوپتر K-56 با کد "زنبور" که قابل حمل بود ابلاغ شد.
این مدل قرار بود برای استفاده ماموران اداره اطلاعات،جهت تغییر مکان سریع و فرار سریع مورد استفاده قرار بگیرد.

سر انجام در سال 1971 سفارشی برای طراحی هلیکوپتر فوق سبک جهت استفاده های نظامی به دفتر طراحی " کاموف" ارائه شد.
"سرگئی فومین" معاون معاون رئیس به عوان طراح و رهبر پروژه انتخاب شد.

در طرح سفارش داده شده این موارد درج شده بود :
هلیکوپتر باید در یک ظرف استوانه ای شکل به قطر حداکثر 500 میلیمتر قرار بگیرید و قابلیت حمل نقل داشته باشد.
دلیل این امر این بود که نیروی دریایی شوروی سابق برنامه ای برای خارج کردن این هلیکوپتر از لوله اژدر زیر دریایی داشت.
مورد دیگر این بود که این هلیکوپتر باید ظرف 15 دقیقه اسمبل شده و قابلیت پرواز را داشته باشد.
دارای موتوری با قدرت 40 اسب باشد که قابلیت خنک شدن با هوا را داشته و از سوخت اتومبیل استفاده کند.
نمونه اولیه طرح سفارش داده شده به منظور ارزیابی های بهتر برای پیکربندی هلیکوپتر ساخته شد.
گام اول طرح برداشته شده بود و جمع اوری و جمع و جور کردن هلیکوپتر آسان بود.
گام بعدی انجام تست هایی بود که باید بر روی سیستم موتور،سیستم روتر و کنترل و انتقال انجام می پذیرفت.
تنها بخش سازه هلیکوپتر که از سایر بخش ها منفصل شده بود 4 تیغه های روتر اصلی بود تا جمع اوری سریع تر و اسان تر باشد .
در این حالت تمامی قطعات به راحتی روی یکدیگر جمع می شدند،
زمان مونتاژ حتی از 15 دقیقه سفارش اولیه هم کمتربود وظرف 10 دقیقه جمع اوری و یا سرهم می شد.
متاسفانه کا-56 تا کنون به دلیل مشکلاتی در سیستم موتور به صورت کامل عملیاتی نشده است.
البته چند سالی است که این نمونه عملیاتی شده که عکس های آن ارایه می گردد.

اطلاعات فنی برای کا - 56
خدمه : 1
وزن پرواز : 220 کیلوگرم
وزن قابل حمل : 110 کیلوگرم
حداکثر سرعت : 110 کیلومتر بر ساعت
حداکثر سقف : 1700 متر
حداکثر برد : 120 کیلومتر

منابع :
aviastar.org/helicopters_eng/ka-56.php
http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/ka-56.htm
اقتباس از : میلیتاری پارسی / نویسنده : امیرحسام ملایی یگانه

هیچ نظری موجود نیست: