۱۳۹۰ شهریور ۲۴, پنجشنبه

آیا "پاپ" مسئول تجاوز و فساد جنسی است ؟!







یک گروه بین‌المللی برای حمایت از قربانیانی که توسط کشیشهای کاتولیک مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند اعلام کرد که از دیوان بین‌المللی کیفری خواسته پاپ بندیکت شانزدهم را برای جرم علیه بشریت مورد تعقیب قانونی قرار دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شبکه نجات یافتنگان افرادی که توسط کشیشها مورد سوء استفاده قرار گرفتند اعلام کرد شکایتی به دیوان بین المللی کیفری ارائه کرده و طی آن خواستار انجام اقدامات قانونی علیه پاپ برای مسئولیت مستقیم جرم علیه بشریت در رابطه با تجاوزات و سوء استفاده های جنسی سراسر دنیا توسط کشیشهای کاتولیک علیه کودکان شده است.
کارشناسان حقوق بین المللی اظهار می دارند که این پرونده به موفقیت چندانی نخواهد رسید، چرا که دادستان دیوان بین المللی کیفری تنها در شرایطی تحیقات خود را آغاز می کند که شورای امنیت سازمان ملل از آنها بخواهد.
از سوی دیگر دیوان بین المللی کیفری به جرایم می پردازد نه افراد.
این درحالی است که در بیانیه این نهاد بین المللی آمده است که تجاوز، خشونت جنسی و شکنجه از مصادیق جرم علیه بشریت هستند. دیوان تنها برای رسیدگی به جرایم اشخاص حقیقی بالای 18 سال صلاحیت دارد و سمت رسمی افراد متهم تأثیری در صلاحیت آن ندارد.
در واقع اگر مصونیتی، چه در قوانین داخلی و چه در قوانین بین‌المللی به افراد داده شده باشد، مانع از رسیدگی دیوان نیست.
شبکه نجات یافتنگان افرادی که توسط کشیشها مورد سوء استفاده قرار گرفتند نیز اعلام کرده که براساس این معیار افرادی از بلژیک، آلمان، هند و آمریکا به لاهه سفر کرده اند تا از دادستانها بخواهد تحقیقات خود را در رابطه با رهبر کلیسای کاتولیک آغاز کنند.

منبع: مهر

هیچ نظری موجود نیست: