۱۳۹۰ شهریور ۲۲, سه‌شنبه

هکرها قادرند موتور خودروی شما رادرحین رانندگی خاموش کنند !


طبق هشدار یک شرکت سازنده‌ی نرم افزارهای امنیتی، هکرها می‌توانند زندگی رانندگان را از طریق خاموش کردن موتور خودروی آنها در حین رانندگی، به خطر اندازند.

شرکت سازنده آنتی ویروس McAfee هشدار داد که متکی شدن بیش از حد خودروها به رایانه‌ها، سیستم‌های بی‌سیمی چون بلوتوث و دیگر نرم‌افزارها، میزان آسیب‌پذیری آنها را به هک‌های مخرب افزایش می‌دهد.

طبق اخطار این شرکت، نرم افزار جاسازی شده در بسیاری از قسمت‌های خودرو - از ایربگ‌ها و رادیوها گرفته تا صندلی‌ها وسیستم‌های کنترل سفر خودرو- موجب می‌شود که مجرمان سایبری بتوانند خرابی به وجود آورند.

محققان در اوایل سال جاری، حملات بالقوه‌ای چون باز کردن درها و روشن کردن موتور خودرو با استفاده از پیام‌های متنی - نه فقط در تئوری، بلکه در عمل با استفاده از چندین مدل خودرو - را نشان دادند.

طبق گزارش آنها، حملات بالقوه شامل از کار انداختن خودرو از راه دور، باز کردن قفل و روشن کردن خودرو با یک تلفن همراه، ردیابی موقعیت، فعالیت‌ها و امور روزمره‌ راننده، دزدیدن اطلاعات شخصی از طریق یک سیستم بلوتوث، ایجاد اخلال در سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی و غیر فعال کردن کمک‌های اضطراری می‌شود.

به گفته‌ی استارت مک کلور، مدیر کل شرکت McAfee، هر چه فناوری دیجیتال بیشتری در خودرو جاسازی شده باشد، میزان تهدید حملات و دست‌کاری‌های مخرب افزایش می‌یابد.

با هک کردن ایمیل و لپ‌تاپ می‌توان تا حدی کنار آمد اما هک کردن خودرو می‌تواند به معنای خطرات مهیب برای ایمنی راننده و سرنشینان خودرو باشد.

محققان چندین دانشگاه به این نتیجه رسیده‌اند که بزرگترین خطر برای مالکان خودرو ناشی از عملکرد مجرمانی است که به صورت فیزیکی به وسائل نقلیه آنها دسترسی پیدا می‌کنند، چرا که پس از آن سیستم‌های ایمنی حیاتی می‌توانند به راحتی هک شوند.

اگر چه آنها همچنین نشان داده‌اند که یک حمله می‌تواند برای ردیابی یک خودرو با ردیاب‌های قوی از راه دور انجام شود.

گزارش ایسنا

هیچ نظری موجود نیست: