۱۳۹۰ شهریور ۳, پنجشنبه

استیو جابز، مدیرعامل خلاق ترین و با ارزش ترین شرکت فن آوری جهان استعفا داد



روز چهارشنبه ۲۴ اوت، استیو جابز، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت اپل از سمت خود استعفا داد.
جابز که چند ماهی بود در مرخصی پزشکی به سر می برد در نامه ای به هیئت مدیره شرکت اپل نوشت:
"همواره گفته بودم که اگر روزی بیاید که دیگر نتوانم به وظایفم عمل کنم و انتظارتی از من به عنوان مدیر عامل می رود را برآورده کنم، اولین نفری خواهم بود که به شما اطلاع خواهد داد.
متاسفانه آن روز سر رسیده است. بدین وسیله از سمت مدیر عاملی اپل استعفا می دهم.

مایلم در صورت موافقت هیئت مدیره، به عنوان رئیس هیئت مدیره، مدیر و کارمند اپل به خدمت ادامه دهم." استیو جابز که ۵۵ سال دارد، "تیم کوک" را که تاکنون مسئولیت های وی را انجام می داد به عنوان جایگزین خود پیشنهاد کرده است.

"تیم کوک" از جمله نزدیک ترین مدیران اپل به جابز محسوب می شود و پیش از این نیز ماه ها هدایت این شرکت را بر عهده داشته است هیئت مدیره اپل به خواسته های جابز جامه عمل پوشانده و علاوه بر انتصاب وی به رئیس هیئت مدیره، کوک را به عنوان مدیر عامل جدید اپل معرفی کرده است.
استیو جابز که شخصا در طراحی و ساخت دستگاه هایی نظیر آی فون، آی پد، آی پاد و رایانه های مکینتاش نقش داشته، ابراز اطمینان کرده که روزهای روشن تر و خلاق تری برای اپل در راهند.
این خبر که پس از ساعات عادی بازار سهام منتشر شد ارزش سهام شرکت اپل را با پنج درصد کاهش به ۳۵۱ دلار رساند. ارزش سهام شرکت های رقیب از جمله اچ تی سی و سامسونگ هم در واکنش به این خبر اندکی بالا رفت.
استیو جابز که به سرطان لوزالمعده مبتلا شده بود، سال ۲۰۰۹ کبدش را پیوند زد و از ماه ژانویه سال میلادی جاری در مرخصی استعلاجی بسر می برد.
جابز که به وسواس در جزئی ترین ظرایف محصولات اپل شهرت دارد، خود شخصا از جمله مهمترین نقش آفرینان در طراحی، ساخت و معرفی محصولات شرکت اپل به حساب می آید.
مراسم رونمایی از محصولات این شرکت با اجرای استیو جابز در سال های اخیر به یکی از جذاب ترین رویدادها در دنیای فن آوری بدل شده و در مورد فوت و فنی که وی به کار می بندد چندین کتاب و مقاله منتشر شده است.
صاحب نظران معتقدند استعفای استیو جابز حداقل در کوتاه مدت تاثیری بر خلاقیت این شرکت نخواهد گذاشت چرا که برنامه های این شرکت حداقل برای دو سه سال آینده از پیش مشخص است.
بعضی از کارشناسان که روند فعالیت های اپل و مشخصا نحوه کار استیو جابز را تعقیب می کنند بر این باورند که وی با دقت دست به این تصمیم گیری زده و احتمالا همچنان بشدت در مورد تصمیم گیری های راهبردی اپل نظر خواهد داد و در تولیدات آینده آن مشارکت خواهد داشت.
بر این اساس اقدام آقای جابز تنها برای این است که سهامداران و بازار را متقاعد کند این شرکت به وی وابسته نیست و می تواند بعد از او نیز سر پا بماند.
وزن استیو جابز در سال اخیر بشدت افت کرد و به یکی از نشانگرهای مهم برای تشخیص سلامتی وی بدل شد ماه گذشته اپل با پشت سر گذاشتن کمپانی نفتی "اکسان موبایل" عنوان پرارزش ترین شرکت آمریکا و جهان را از آن خود کرد.
نقدینگی این شرکت هم اکنون از نقدینگی دولت آمریکا بیشتر است.
محصولات این شرکت که به نسبت از قیمت بالایی هم برخوردارند از جمله پر طرفدارترین ابزارک های فن آوری محسوب می شوند. در سه ماهه مالی گذشته، اپل موفق شد بیش از ۲۰ میلیون آی فون و ۹ میلیون آی پد بفروشد.
انتظار می رود نسخه تازه تلفن هوشمند این شرکت موسوم به آی فون اواخر ماه سپتامبر یا اوایل اکتبر وارد بازار شود.
رسانه ای شرکت اپل و مخفی کاری بیش از حد آن باعث شده که همه روزه حجم زیادی از شایعات در مورد محصولات آتی این شرکت در رسانه ها منتشر شود.
این فضاسازی از جمله روش های بازاریابی این شرکت تفسیر شده که عملا ورود محصولاتش را با کمترین تبلیغ به گوش علاقمندان می رساند.
استیو جابز علاوه بر اپل، به عنوان بزرگترین سهامدار والت دیسنی، یکی از اعضای هیئت مدیر این شرکت انیمیشن سازی است.
ماه مارس گذشته، مجله فوربس ارزش دارایی های استیو جابز را ۵.۵ میلیارد دلار تخمین زد و او را در جایگاه ۱۳۴مین ثروتمند جهان جای داد.
حقوق سالانه وی از سال ۱۹۹۷ بطور سمبولیک تنها ۱ دلار بوده است.

خبرنامه گویا

هیچ نظری موجود نیست: