۱۳۹۰ شهریور ۵, شنبه

پروفسور سمیعی، جراح بلا منازع مغز و اعصاب جهان، منجی ابراهیم تاتلیسس




برای نجات جان یکی از محبوب ترین هنرمندان ترکیه نیاز به برجسته ترین جراح مغز جهان نیز بود و او کسی نبود جز پروفسور مجید سمیعی رئیس فدراسیون جهانی انجمن جراحان اعصاب و رئیس انیستیتوی علوم عصبی و دانش نورولوژی (آی ان آی) در آلمان که پیچیده ترین جراحیهای مغز جهان در آن صورت می گیرد.

"ابراهیم تاتلیس" در روز ۱۳ مارس ۲۰۱۱ میلادی، در محله شیشلی استانبول از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت و ترور شد.

بنا به اعلام پزشکان، گلوله از پشت وارد جمجمه ابراهیم تاتلیسس شده و از قسمت جلوی سر او خارج شد.

پزشکان بواسطه صدمه مغزی شدید این هنرمند تصور می کردند که او حتی اگر جان سالم بدر ببرد باقی عمرش را فلج خواهد بود

رسانه های ترکیه این جراح مغز برجسته ایرانی را که از آلمان به ترکیه برده شد و ریاست تیم عمل جراحی ۱۲ ساعته بر روی جمجمه و مغز ابراهیم تاتلیس را بر عهده داشت، بعنوان نجات دهنده جان یکی از محبوب ترین هنرمندان کشورشان معرفی می کنند.

جراح برجسته ای که از جمله بنیانگذار رشته جراحی قاعده جمجمه در جهان و ابداع کننده روشهای تازه در زمینه جراحی میکروسکوپی مغز در جهان بوده است.

بیوگرافی پروفسور سمیعی

پرفسور مجید سمیعی چهره ماندگار سال ۱۳۸۵ که روز ۲۲ آبان ماه معرفی شد از استادان برجسته جهانی است که شرح حال ایشان در پی می آید پروفسور مجید سمیعی در مرداد ماه سال ۱۳۱۶ در شهرستان رشت در خانواده ای فرهنگی چشم به جهان گشود.

وی پس از اتمام دوران متوسطه در کشور در سال ۱۳۳۵ برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کرد و در آلمان غربی ساکن شد و توانست در رشته بیولوژی و پزشکی در دانشگاه مشغول تحصیل شود و ادامه تحصیل و تخصصش را در رشته جراحی مغز و اعصاب تحت نظر پروفسور کورت شورمنت اعتلاء بخشد و سرانجام در سال ۱۳۴۹دراین رشته فارغ التحصیل شد.

او در سال ۱۳۵۱به درجه پروفسوری جراحی مغز و اعصاب نایل شد و از آن جا که جراحی مغز به دلیل فوق العاده پیچیده بودن آن و ارتباط با اعصاب حسی و حرکتی در سایر اندام ها به خصوص صورت تاثیر داشت و انجام عمل جراحی نیز با عوارضی همراه بود، همین عامل موجب شده تا او برای رفع این نقیصه و بخشیدن زندگی سالم و کاهش آلام و رنج همنوعانش دست به مطالعات گسترده ای در خصوص ساختار پیچیده مغز بزند تا بلکه روشی بیابد تا هم عوارض عمل جراحی پس از مغز کاهش یابد و به صفر برسد و هم این که انسان ها به زندگی توام با سلامت باز گردند.

داستان چنین رقم خورد که توانست در پی سلسله مطالعات و تحقیقات علمی، نخستین جراحی میکروسکوپی مغز را در سال ۱۳۵۶ در دنیا ابداع و به سرانجام برساند و در پی آن هم اولین پزشکی بود که توانست عمل جراحی قاعده جمجمه را در دنیا ابداع کند که مورد توجه جراحان تراز اول دنیا قرار گیرد.

عطش پروفسور به خدمت و صفتی هم چون خورشید و اقیانوس داشتن موجب شد تا گهرهای دانش و تجربه خویش را در قالب برگزاری های دوره های آموزشی به دیگر جراحان دنیا انتقال دهد.

برای ایرانیان دنیا همین بس که با همت پروفسور سمیعی امروزه در تمام کشور های جهان انجمنی تحت عنوان جراحان قاعده جمجمه با ۱۲۰۰ جراح حاذق تشکیل شده که هر سال در قالب کنگره علمی، جراحی قاعده جمجمه مغز از طریق ویدئو پروژکشن شاهد آخرین دستاوردهای علمی جراحی پروفسور هستند و با استفاده از دوربین های مدار بسته به صورت مستقیم عمل جراحی وی را مشاهده و با تکنیک های جدید پزشکی و آموزشی آشنا می شوند.

پروفسور سمیعی در سال ۱۳۶۷ کرسی جراحی مغز و اعصاب هانوفر آلمان را پذیرفت و همزمان به عنوان ریاست فدراسیون جهانی انجمن های قاعده جمجمه برگزیده شد.

در این سال صدراعظم آلمان به پاس خدمات وی در جراحی مغز و اعصاب نشان درجه یک دولت آلمان غربی را به وی اعطا نمود. پروفسور سمیعی مجموعه ادبیات علمی خود را تاکنون در قالب ۱۳ کتاب و بیش از ۲۰۰ مقاله علمی منتشر کرده که مهم ترین مرجع برای جراحان مغز و اعصاب دنیا به شمار می آید.

پروفسور سمیعی، در خصوص این که مهم ترین اهدافش از آموزش متخصصان ایرانی چیست می گوید:

می خواهم تازه های پزشکی در زمینه مغز و اعصاب هر چه سریع تر به کشور عزیزم ایران منتقل شود.

پروفسور سمیعی به کشور خود ایران عشق می ورزد و تا کنون تلاش زیادی را برای ارتقای جراحی مغز و اعصاب در ایران صورت داده است.

مصاحبه با پروفسور سمیعی

به قسمتهایی از مصاحبه خبرگزاری خراسان با پروفسور سمیعی توجه کنید:

- تا کنون چند عمل قاعده جمجمه روی بیماران مختلف در جهان انجام داده اید؟

من تا کنون ٨ هزار عمل جراحی قاعده جمجمه روی بیماران انجام داده ام که یک رکورد جهانی است. در واقع من هر روز در اتاق عمل هستم و روزانه به طور متوسط بین ۴ تا ۶ عمل جراحی انجام می دهم حتی در وضعیتی که به نوعی بیمار بوده ام یا از خستگی مفرط رنج می بردم باز هم عمل بیماران را انجام داده ام.
- در ایران چه تعداد عمل انجام داده اید؟

عمل های من در ایران صرفا جنبه آموزشی داشته و برای نشان دادن فرآیند عمل به همکاران متخصص بوده است، این وظیفه من است که در زمینه تعلیم و تربیت و آموزش جوانان متخصص کشورم همکاری کنم مگر دکتر سمیعی چند دست دارد که بخواهد همه بیماران را خود عمل کند.
- جراحی قاعده جمجمه چه عوارض و خطراتی را می تواند در پی داشته باشد؟

در این ناحیه اگر عروق و اعصاب کوچک ترین آسیبی ببیند، بیمار به لحاظ حرکتی یا حواس پنج گانه دچار ناتوانی جبران ناپذیری خواهد شد. در واقع این جراحی احتیاج به اعمال یک نوع هنرمندی خاص توسط پزشک جراح دارد. چرا که هر نوع صدمه به این عروق و اعصاب می تواند به نابینایی، ناشنوایی یا فلج شدن بخشی از صورت بیمار بینجامد. البته در طول این ۴٠ سال، تجربه مان بیشتر شده است و اکنون به خوبی می دانیم که به چه طریقی باید این تومورها را جراحی کنیم. اگر به عنوان مثال در ابتدای کار، به میزان ٣٠ درصد شاهد بروز عوارض بعد از عمل بودیم، اکنون این عوارض به کمتر از ٣ درصد رسیده است.
- به جز شما چه کسانی این عمل را در ایران انجام می دهند؟

در حال حاضر بسیاری از متخصصان ایرانی حوزه مغز و اعصاب و گوش و حلق و بینی با همکاری یکدیگر می توانند چنین عملی را انجام دهند. طی ١۵ سال اخیر آموزش های گسترده ای برای متخصصان جراحی مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی در ایران ارائه کرده ام، امروز شما به هر یک از دانشگاه های ایران بروید، تعدادی از شاگردان من آن جا هستند، البته ممکن است تجربه من اندکی از آنان بیشتر باشد.

اخبار,ایران,پزشکی

هیچ نظری موجود نیست: