۱۳۹۰ مرداد ۱۹, چهارشنبه

میمون ها هم برای خودشان زبان نشانه ای ساخته اند/ دستها روی چشم= نشانه نیاز به تنها ماندن







"میلی" بوزینه ای 15 ساله در باغ وحش کاچستر اسکس بریتانیا است که موفق به ابداع نشانه زبانی شده است و دیگر اعضای خانواده وی نیز به سرعت این اشاره را فرا گرفته و به کار می برند.

در نظر افرادی که آشنایی با این ابداع زبانی ندارند، پوشانده شدن چشمها تنها می تواند یکی از رفتارهای بی معنی و عادی رایج در میان میمونها باشد،

اما زمانی که این بوزینه که "میلی" نام دارد چشمهایش را با کمک دو دستش می پوشاند، در اصل در حال ارسال پیامی کاملا جدی به دیگر اعضای گروه است : "من را تنها بگذارید" !

متخصصان بر این باورند این میمون 15 ساله برای اخطار دادن به دیگر اعضای گروه این نشانه را ابداع کرده تا لحظه هایی از روز را بتواند در تنهایی به سر ببرد.

اشاره ای که دیگر اعضای گروه به سرعت آن را فراگرفته و در صورت لزوم آن را به کار می بندند.

"مارک لیدر" بیولوژیست تکاملی معتقد است این رفتار نشانه ای از فرهنگ اجتماعی در میان بوزینه ها، بزرگترین گونه از میمونها که به دلیل تنوع رنگهایی که در صورت دارند بسیار شهرت دارند است.

به گفته محققان این نشانه زبانی تحت تاثیر رفتارهای انسانی به "میلی" منتقل نشده است زیرا بر خلاف دلفینها، سگها و شامپانزه ها، بوزینه ها هرگز از انسان تقلید نمی کنند.

محققان بر این باورند انجام مطالعات بیشتر برای کشف اشاره های فرهنگی بیشتر در میان این گونه از میمونها می تواند نشان دهنده این

موضوع باشد که استفاده معنی دار از دستها برای برقراری ارتباط مدتها پیش از حضور انسانها در زمین وجود داشته است.

مسئولان باغ وحش برای اولین بار این رفتار میلی، بوزینه ای خجالتی و رده پایین در یک گروه، را در سال 1999 و در سن سه سالگی او مشاهده کردند.

ابتدا این رفتار به عنوان نشانه ای از ضعف در بینایی و یا حفظ چشمها از نور شدید خورشید قلمداد شد، اما در نهایت "لیدر" از دانشگاه کالیفرنیا با 100 ساعت مطالعه بر روی بوزینه ها موفق به شناسایی این اشاره مهم شد.

بر اساس گزارش دیلی میل، این حرکت می تواند برای 30 دقیقه مداوم ادامه داشته باشد و با این حرکت بوزینه ها به یکدیگر می فهمانند که می خواهند تنها باشند، این حرکت می تواند برای دیگر اعضای گروه معنی "لطفا مزاحم نشوید" را نیز داشته باشد.

در این مدت زمان تعداد دیگر بوزینه هایی که به سوی این بوزینه می آیند به شدت کاسته می شود،

اعضای گروه که از رتبه های پایین تری نیز برخوردارند از این شیوه برای محافظت از حملات اعضای بلند رتبه تر گروه استفاده می کنند.

خبرگزاری مهر

هیچ نظری موجود نیست: