۱۳۹۰ خرداد ۲۸, شنبه

هوا گرم می شود/گرد و غبار در راه است/خورشید، مضرتر از همیشه


ایسنا نوشت:

در حالی شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط «ناسالم» قرار گرفته است که بر اساس اعلام مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی آلودگی هوا غلظت آلاینده اوزون در ایستگاه اقدسیه در شرایط «بسیار ناسالم» قرار دارد.

بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت آلاینده‌های منوکسیدکربن، اوزون و ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون نسبت به روز گذشته در همین ساعت افزوده و از میزان غلظت آلاینده‌های دی اکسید گوگرد، دی‌اکسیدنیتروژن و ذرات معلق کمتر از ده میکرون کاسته شده است. به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا در شرایط «ناسالم» است.

گزارش هواشناسی حاکی از آسمانی صاف گاهی با وزش باد و غبار صبحگاهی است که به این ترتیب انتظار می‌رود شاخص کیفیت هوا در شرایط «ناسالم» باقی بماند.

فعلا خبری از خنکی در تهران نیست

مهندس محسن جباری، مدیرکل هواشناسی استان تهران نیز با اشاره به فعال شدن کانون‌های جدید گرد و غبار در کشورهای عرب غربی به ایسنا گفت: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد فعالیت فعلی این کانون‌ها برای تهران قابل ملاحظه نیست ولی موج خفیف گرد و غبار از فردا وارد تهران می‌شود.

وی با اشاره به این که الگوهای هواشناسی به سمت تابستانی شدن رفته‌اند و دمای هوا تا پایان هفته افزایش می‌یابد افزود: سامانه جدیدی از روز پنجشنبه تهران را فرا می‌گیرد که بر این اساس رگبار و رعد و برق و وزش باد برای پایتخت از اواخر هفته پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس در روزهای یکشنبه و دوشنبه آسمان تهران صاف همراه با وزش باد خواهد بود که حداقل و حداکثر دمای پایتخت در در این روزها به 28 و 39 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

افزایش دما و گرد و خاک در راه است

به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی کشور نیز در اطلاعیه ویژه‌ای نسبت به افزایش دما و گرد و غبار در کشور هشدار داد.

بر این اساس تا روز دوشنبه دمای هوا در استانهای واقع در نیمه شمالی کشور افزایش می‌یابد و تا سه‌شنبه شرایط برای افزایش سرعت وزش باد بر روی عراق مهیاست. بنابراین در این مدت در استانهای ایلام، خوزستان، بوشهر و مناطق غربی خلیج فارس باد و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

شایان ذکر است که تا دوشنبه در شمال استان سیستان و بلوچستان وزش باد همراه با گرد و خاک ادامه می‌یابد.

همچنین در روزهای چهارشنبه تا جمعه در استانهای واقع در شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر و در ادامه در شمال شرق کشور وزش باد، بارش باران گاهی با رعد و برق و کاهش دما پیش‌بینی می‌شود.

نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نیز در سه روز آینده جوی پایدار همراه با افزایش نسبی دما را در کشور نشان می‌دهد. همچنین در این مدت برای برخی نقاط شرق بویژه منطقه زابل وزش باد شدید و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

تا روز یکشنبه برخی مناطق جنوب غرب غبارآلود خواهد بود و در روز دوشنبه در این منطقه وزش باد نسبتا شدید همراه با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود همچنین طی سه روز آینده به سبب وزش باد شدید خلیج‌فارس و شرق دریای عمان مواج پیش‌بینی می‌شود.

هشدار وزارت بهداشت نسبت به افزایش غلظت آلاینده اوزون

مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا در شهر تهران گزارش شده است، شاخص کیفیت هوا در ساعت 11 صبح به لحاظ آلاینده اوزون با 208 PSI در شرایط بسیار ناسالم بوده است. لذا افرادی که بیماریهای ریوی مانند آسم دارند باید از هرگونه فعالیتی در محیط بیرون خودداری کنند. افراد دیگر به خصوص کودکان باید از فعالیت طولانی مدت و سنگین در محیط بیرون خودداری کنند.

تهران در سال گذشته 318 روز هوای ناسالم داشته است

کاظم ندافی، مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز اعلام کرد تهران در سال گذشته هیچ روز خوبی از نظر کیفیت هوا نداشته است.

وی گفت: طبق آمارها، تهران در بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال 89 هیچ روز خوبی را از نظر بالا بودن کیفیت هوا تجربه نکرده است.

وی افزود: آمار وضعیت متوسط هوا در فصول سال گذشته نیز به این ترتیب است: بهار 35 روز، تابستان 5 روز، پاییز 7 روز و زمستان یک روز و مابقی روزها هوا در شرایط ناسالم قرار داشته است.

مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اعلام این که عدد حداکثر مجاز آلودگی هوا (شاخص کیفیت) 100 است، اظهار داشت: حداکثر آلودگی هوا در سال 89 مربوط به فصل تابستان بوده با 329، بعد از آن بهار با 249 ، پاییز 161 و زمستان 138.

وی آلاینده اصلی در فصل تابستان سال گذشته را اوزون دانست و گفت: در فصول پاییز و زمستان سال گذشته نیز آلاینده اصلی ذرات معلق وناکس و مونوکسیدکربن بوده است.

شاخص UV در کشور به حد «خطربسیار زیاد» رسید

علی گورانی، کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت نیز نسبت به افزایش شاخص پرتوی فرابنفش در کشور هشدار داد و به ایسنا گفت: هم‌اکنون شاخص UV به حد «خطربسیار زیاد» رسیده و لازم است مردم حفاظت‌های لازم را در برابر نور خورشید داشته باشند.

وی افزود: متداول است که شاخص پرتو فرابنفش (UV) در گزارش‌های هواشناسی به اطلاع مردم برسد. بر این اساس لازم است این موضوع در ایران نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شاخص UV از استانداردهایی برخوردار است، ادامه داد: برای شاخص UV از یک تا 11 عدد درنظر گر فته شده است که هر کدم از این اعداد شدتی از UV را تعیین می‌کنند. بر اساس شدت UV شخص باید حفاظت مناسب را برای خود پیش‌بینی می‌کند.

گورانی افزود: از اعداد یک تا چهار شاخص پرتوفرابنفس، از حفاظت معمولی برخوردار است. اما اعداد بالاتر از چهار حفاظت خاص خود را می‌طلبد.

وی با تاکید بر لزوم آموزش‌های همگانی برای حفاظت مردم در برابر پرتو فرابنفش گفت: از آنجا که میزان سرطان پوست در کشور بالاست، لازم است شاخص UV در گزارش‌های هواشناسی به اطلاع مردم برسد. از طرف دیگر مردم باید شیوه‌های حفاظتی در مقابل پرتو فرابنفش را فرا بگیرند.

کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر شاخص UV در حد بالایی بوده و به مرحله «خطربسیار زیاد» رسیده است.

مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت با اعلام اینکه شاخص UV در کلیه استانهای کشور به رقم 10 رسیده است، ضمن تاکید بر پرهیز از ماندن در محیط بیرون در زمان طولانی به شهروندان توصیه کرد در هنگام قرارگیری در محیط بیرون ازعینک آفتابی، کرم ضدآفتاب‌با SPF بالای 30، کلاه و لباس مناسب استفاده کنند.

khabaronline.ir

هیچ نظری موجود نیست: