۱۳۹۰ تیر ۱, چهارشنبه

بعضی از گداها، هنگام آمدن "مامورین جمع آوری گدایان" ، با "اس-ام-اس" به همدیگه خبرمیدن !







فرار پیامکی متكدیان از دست ناجا !
درآمدهای زیاد متکدیان و استفاده از شیوه های نوین و استفاده از فناوری، باعث بوجود آمدن مافیای تکدیگری به خصوص در پایتخت و کلان‌شهرها شده است.
علیزاده، معاون پیشگیری از جرم دادگستری آذربایجان غربی گفت:
در حال حاضر بسیاری از تکدی گران ساعت کار، محل و موقعیت از پیش تعیین شده دارند و در ساعت معینی توسط خودروهای سواری جمع آوری می شوند و وقتی سازمان‌های متولی و مسوولان شهرداری و نیروی انتظامی در صدد جمع آوری آنها می شوند از طریق پیامک یکدیگر را باخبر می‌کنند و از دست نیرو‌ها می‌گریزند.
وی ادامه داد: به غیر از مواردی که برخی افراد به صورت سازمان یافته اقدام به تشکیل باندهای گدایی کرده و در این جهت از زنان و بی سرپرست، معلولان، سالمندان، کودکان و اطفال استفاده می‌کنند، عوامل زیادی در گرایش افراد به تکدی‌گری و جود دارد.

وی اعتیاد و بویژه تغییر الگوی مصرف و مصرف مواد صنعتی، ناتوانی و معلولیت جسمی و روانی، از کارافتادگی و سالمندی، بی سرپرست بودن کودکان و اطفال را از مهمترین این عوامل عنوان و افزود:
زنان خیابانی که پس از گذشت سن و سال به لحاظ طرد شدن و عدم امکان کار جنسی به تکدی‌گری روی می آورند.
پایین بودن سطح درآمد ملی، وقوع قحطی، رکود شدید اقتصادی، افزایش نرخ بیکاری، تورم شدید و ناگهانی، غیر عادلانه بودن توزیع سرمایه ملی، فقدان اشتغال در روستاها که باعث مهاجرت به شهرها و زندگی حاشیه‌ای، تن پروری و لاقیدی و لاابالی بودن برخی افراد که گدایی را راه آسان و سهل جهت کسب درآمد می دانند، از دیگر علل وجود این معضل است. معاون پیشگیری از جرایم دادگستری، در خصوص تکدی‌گری از نظر قضایی گفت:
به موجب ماده 712 قانون مجازات اسلامی هر کس تکدی‌گری یا کلاشی را پیشه خود قرار داده و از این راه امرار معاش كرده یا ولگردی كند به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی به دست آورده مصادره خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به بند اول ماده 3 قانون، وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 1373 به لحاظ اینکه حداکثر مجازات کمتر از 91 روز حبس است، مجازات حبس تبدیل به جزای نقدی حداکثر تا یک میلیون ریال شده و به موجب قانون شوراهای حل اختلاف «بند اول ماده 9» رسیدگی به این موضوع در صلاحیت شوراهای حل اختلاف است. علیزاده در خصوص والدینی که کودکان خود را وادار به تکدیگری می‌کنند نیز گفت:

طبق ماده 713 قانون مجازات اسلامی، هرکس طفل صغیر و غیر رشیدی را وسیله‌ی تکدیگری قرار دهد یا افرادی را به این بگمارد از سه ماه تا دو سال حبس و استرداد کلیه اموالی که از طریق مذکور به دست آورده محکوم خواهد شد که واژه‌ی هرکس در این ماده اعم از والدین و یا سایر افراد که به صورت سازمان یافته از کودکان جهت تکدیگری استفاده می کنند است.

وی بیان کرد: طبق بند 5 ماده 55 قانون شهرداری، جلوگیری از گدایی، واداشتن گدایان به کار و آموزش عمومی به عنوان وظیفه شهرداری ذکر شده و به استناد ماده واحده قانون تشکیل سازمان بهزیستی نیز حمایت از خانواده های بی سرپرست و نیازمند، ارایه‌ی خدمات مختلف به کودکان و تدارک امکانات پیشگیری و توانبخشی حرفه ای و اجتماعی معلولان جسمانی و روانی، نگهداری از کودکان و اطفال بی‌سرپرست و معلولان غیر قابل توان بخشی و سالمندان از وظایف سازمان بهزیستی عنوان شده و با توجه به اینکه قسمتی از متکدیان، معلولان و سالمندان بی سرپرست و از خانه رانده شده و کودکان بی سرپرست است وظیفه‌ی بهزیستی در این زمینه بسیار خطیر است.

این مقام مسوول تصریح کرد: نیروی انتظامی نیز به لحاظ وظیفه‌ای که در برخورد با جرایم مشهود دارد و تکدیگری نیز جرم محسوب می شود، باید به دستگیری متکدیان اقدام كند ولی چون سایر نهادها از جمله بهزیستی، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و رفاه تامین اجتماعی و غیره به وظایف خود عمل نمی کنند عملاً اقدام نیروی انتظامی نتیجه ای در بر نداشته و متکدیان به راحتی در چرخه ی تکدیگری قرار می گیرند. وی با اشاره به اینکه آماری از تکدیگران کشور و استان در دست نیست، افزود:
این امر مستلزم همکاری کلیه نهادها در ارایه‌ی اطلاعات و ایجاد یک بانک اطلاعات است. با همکاری شهرداری و سایر نهادهای متولی تصمیمات کلی در جهت تفکیک و نگهداری متکدیان نیازمند اتخاذ شده که در این زمینه که متکدیان از سطح شهر جمع آوری و معتادین به مراکز ترک اعتیاد معرفی می شوند، کودکان و سالمندان نیازمند واقعی به بهزیستی، بیماران روانی به بیمارستانهای روانپزشکی، نیازمندان واقعی بیکار به سازمان‌ها و نهادهای حمایت کننده، متکدیان شهرهای دیگر به شهرهای خود بدرقه و در نهایت متکدیان سابقه دار و سازمان یافته و باندی و افرادی که تکدیگری را پیشه خود کرده اند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. معاون پیشگیری از جرایم دادگستری استان آذربایجان غربی تصریح کرد:
هنوز این تصمیمات عملی نشده و مستلزم اختصاص محلی توسط شهرداری است که توافقاتی انجام شده و لازم است کلیه نهادهای متولی در این خصوص همکاری کنند. وی فرهنگ گداپروری و کمک به متکدیان توسط مردم را یکی از مهمترین علل افزایش روز افزون متکدیان دانست و گفت:
لازم است نسبت با مشکل اصلی این حوضه یعنی گداپروری مبارزه و به فرهنگسازی در جهت عدم هرگونه مساعدت به متکدیان در جامعه ترویج شود تا مردم چنانچه علاقه به مساعدت دارند به مراکز و نهادهای مردمی و غیر دولتی یا دولتی مراجعه كنند. علیزاده ادامه داد:
در این زمینه شهرهایی از جمله تبریز توانسته اند با ترویج فرهنگ بی‌تفاوتی در برابر تکدیگران به عنوان شهر بی گدا مطرح شوند در حالی که افراد خیر زیادی نیز از طریق موسسات مربوطه مساعدت‌های لازم را انجام می دهند.

منبع: ایسنا /bornanews.ir

هیچ نظری موجود نیست: