۱۳۸۷ تیر ۱۱, سه‌شنبه

خاک مریخ مستعد برای رشد گیاهان !



دانشمندان ناسا معتقدند که خاک مریخ ظاهرا حاوی مغذی های کافی برای رشد و نمو موجودات زنده یا حداقل گیاه مارچوبه (آسپاراگوس) است.
تحلیل های مقدماتی ماموریت کاوشگر "فینکس" که اخیرا بر مریخ فرود آمد نشان می دهد که خاک این سیاره بسیار قلیایی تر از آن است که انتظار می رفت.
دانشمندانی که بر این پروژه کار می کنند گفتند از این کشف "مات و مبهوت" شده اند.
این یافته امیدها را نسبت به وجود شرایط مساعد در مریخ برای وجود آثار حیات افزایش داده است.
سم کوناوس شیمیدان ارشد این پروژه از دانشگاه آریزونا گفت: "ما اساسا آنچه را که به نظر می رسد شرایط لازم، مغذی های لازم، برای حمایت از حیات باشد، چه در گذشته و چه امروز یا آینده یافته ایم."
داده های مهیج
هرچند وی گفت که آزمایش های بیشتری باید انجام شود، اما افزود که به نظر می رسد خاک مریخ "خیلی مساعد باشد... در این خاک چیزی نیست که سمی باشد."
"این همان نوع خاکی است که احتمالا در حیاط خانه تان پیدا می شود. یعنی خاک قلیایی. ممکن است بتوانید خیلی راحت در آن مارچوبه پرورش دهید."
این خاک نه تنها از آنچه پیش بینی می شد خیلی کمتر اسیدی است، بلکه حاوی آثار منگنز، سدیم، پتاسیم و سایر عناصر است.
آقای کوناوس گفت: "ما از دیدن داده هایی که دریافت کردیم مات و مبهوت شدیم. برایمان خیلی مهیج است."
این تحلیل به روی یک سانتیمتر مکعب خاکی که توسط بازوی روبوتیک فینکس از عمق 5/2 سانتیمتری سطح مریخ استخراج شده انجام شده است.
این نمونه سپس با استفاده از تکنیک "شیمی خیس" که شامل مخلوط کردن خاک با آب است و حرارت دادن آن در "اجاق" کاوشگر، مورد آزمایش قرار گرفت. فینکس آب را از زمین با خود همراه برده است.
مخزن یخ
کاوشگر 420 میلیون دلاری فینکس پس از یک سفر 10 ماهه روز 25 ماه مه در قطب شمال مریخ فرود آمد تا مطالعات سه ماهه خود را درباره تاریخ زمین شناسی سیاره سرخ آغاز کند.
تصور می شود نقطه ای که فینکس بر آن فرود آمده حاوی مخازن بزرگ آب به صورت یخ درست در زیر سطح باشد.
هفته گذشته، پس از مشاهده ذوب هشت تکه ماده به اندازه تاس در عکس های فینکس، دانشمندان گفتند مطمئن شده اند که در این سیاره یخ وجود دارد.
اما فینکس تاکنون کربن ارگانیک را ردیابی نکرده است - کربن ارگانیک از مصالح اصلی پیدایش حیات به حساب می آید.

BBC Persian/

هیچ نظری موجود نیست: