۱۳۸۷ مرداد ۲, چهارشنبه

بشر هنوز 95 درصد از جهان هستی و گیتی را نشناخته


فيزيکدان برجسته آلماني:
بشر هنوز 95 درصد از جهان هستي و گيتي را نشناخته
از ميلياردها سال پيش برخوردها و اصابت‌هاي ذراتي با انرژي بسيار بالاتر در کيهان و گيتي و حتي در جو و اتمسفر زمين وجود داشته است اما کره زمين همچنان وجود دارد و پا پرجاست.
«رولف ديتر هوير»، فيزيکدان آلماني که قرار است از سال آينده ( 2009) رياست سازمان اروپايي پژوهش‌هاي هسته‌اي به نام «سي.اي.آر.ان.» و يا «سرن» را به عهده بگيرد، گفت: ما هنوز قادر به تشريح و توضيح کيفيت 95 درصد از انرژي و ماده در کيهان و کاينات نيستيم.
به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناک»، هوير با تأکيد بر اين‌که فيزيکدانان در آغاز سومين هزاره هنوز نمي‌دانند که 95 درصد از جهان و کيهان از چه ساخته شده است، افزود: بشر در دهه‌هاي گذشته موفقيت‌هاي جالب و شگفت‌‌آوري در بخش فيزيک ذرات داشته و کيفيت ماده در محيط پيرامون خود را تشريح کرده‌ايم.
اين متخصص فيزيک ذرات گفت: اما ماده‌اي را که ما به اين گونه مي‌شناسيم، صرفا 5 درصد از کيهان و گيتي را تشکيل مي‌دهد و ما 95 درصد از عالم وجود و جهان هستي را نمي‌شناسيم.

هوير که از سال 2005 ميلادي مدير پژوهشي شتاب‌دهنده آلماني «دي.اي.اس.دبليو.» در هامبورگ است، افزود: ما صرفا مي‌دانيم که حدود يک چهارم جهان هستي، اصطلاحا از «ماده تاريک و تيره» تشکيل شده است که ما آن را نمي‌بينيم.
اين کارشناس گفت: به علاوه ما مي‌دانيم که سه چهارم از کيهان و جهان هستي، اصطلاحا از «انرژي تاريک» تشکيل شده که گيتي را به حرکت در آورده است، اما هنوز مقدار اندکي از آن را درنيافته‌‌ايم.
هوير در اين مصاحبه كه از سوي سايت آلماني «جهان فيزيک» انجام شده، افزود: ما هم اکنون در آستانه درک اين 95 درصد ناشناخته هستيم و تئوري به اصطلاح «ابر تقارن» در فيزيک ذرات، امکاني براي تشريح و شناخت 25 درصد از «ماده تاريک» است.
رئيس آينده سازمان اروپايي پژوهش‌هاي هسته‌اي گفت: ما اميدواريم که بتوانيم با کمک شتاب‌دهنده عظيم «ال.اچ.سي.» وابسته به اين سازمان در سوئيس، نخستين گام‌ها به سمت تشريح «ماده تاريک» را برداريم.
هوير «ابر تقارن» در فيزيک ذرات را تئوري بسيار جالب و جذاب خواند و افزود: اين تئوري «جهان در سايه» ايجاد مي‌کند که در آن تعداد بي‌شماري از انواع ذراتي خلق شده است که ما هم‌اکنون داريم.
ابر تقارن که اوايل دهه 1970 ميلادي توسط تئوري پردازان ابداع شد، يک خاصيت رياضي است که بين ذراتي مثل الکترون و پروتون که تشکيل دهنده ماده هستند با آنهايي که انرژي را منتقل مي‌کنند، مانند فوتون‌ها، هماهنگي و تقارن ايجاد مي‌کنند.
اين فيزيکدان گفت: به علاوه تئوري «ابر تقارن» يک گام مهم به سمت جستجوي يک تئوري متحد و بزرگ است که نيروهاي مدل استاندارد را به سمت «قدرت بنيادي» مي‌كشاند.
هوير با توجه به آزمايش‌هايي که قرار است توسط شتابنده «ال.اچ.سي» انجام شود، افزود: ما بين فيزيک جديد با فيزيک شناخته شده کنوني، تفاوت مي‌گذاريم و اين آزمايش‌ها براي فيزيک جديد باز است. ما بايد در جستجوي پروسه‌هايي باشيم که نمي‌توان آنها را با پروسه‌هاي شناخته شده کنوني تشريح کرد.
اين فيزيکدان گفت: از ميلياردها سال پيش، برخوردهاي ذراتي با انرژي بسيار بالاتر در کيهان و گيتي و حتي در جو و اتمسفر زمين وجود داشته، اما کره زمين همچنان هست و پا پرجاست.
هوير با تأکيد بر اين‌که اصطلاحاتي چون «ذراتي که جرم توليد مي‌کنند، ماده تاريک، دو برابر شدن ذرات» زماني به واژه‌هاي رواج در مدارس و کتاب‌هاي تدريس تبديل خواهد شد، گفت: اين امر براي انگيزه قشر جوان بسيار مهم است و هم‌اکنون نيز واژه‌هايي چون کوارک و لپتون جزو دروس مدارس است.

اين فيزيکدان افزود: معلم خوب من در دبيرستان، من را براي رشته فيزيک بسيار ترغيب کرد و به من گفت که چنانچه در دانشگاه اين رشته را انتخاب نکنم، اشتباه کرده‌ام و هم‌اکنون اميدوارم کار درستي انجام داده باشم.
هوير گفت: بسيار مهم است که معلمان در جريان تازه‌ترين نتايج پژوهشي قرار گيرند، اين امر به آنها انگيزه مي‌دهد و اين انگيزه مي‌تواند به دانش آموزان نيز منتقل شود. ما در مراکز شتاب‌دهنده‌هاي «دي.اي.اس.دبليو.» و «سي.اي.آر.ان.» امکانات آموزشي براي معلمان و نيز کادرهاي آموزشي ـ فني براي دانش آموزان داريم.
هوير با ابراز اميدواري نسبت به اين‌که آزمايش‌هاي شتاب‌دهنده «ال.اچ.سي» بتواند نتايج و داده‌هاي جديدي به ويژه در بخش «ماده تاريک« ارايه کند، گفت: افزايش درجه واکنش اين شتابدهنده عظيم جزو برنامه‌هاي پژوهشي در سال‌هاي 2015 تا 2020 ميلادي است.
رئيس آينده سازمان «سي.اي.آر.ان» در پاسخ به اين‌که آيا گهگاهي اين ترديد را دارد که بشر قادر به درک و فهميدن همه مسائل نيست، گفت: من نسبت به ميزان درک بشر همواره ترديد مي‌کنم. هوير 59 ساله افزود: من مي‌دانم که قدرت پذيرش و قدرت درک و شعور بشر محدود است، اما اعتقاد دارم که بايد از اين قدرت و توانايي تا مرز نهايي استفاده کنيم.

تابناک// ترجمه : مرتضي جواديان / منبع: سايت جهان فيزيک

هیچ نظری موجود نیست: