۱۳۸۷ تیر ۲۶, چهارشنبه

روشهای جلوگیری از پوسیدگی دندان



باشگاه خبرنگاران : پوسيدگى دندان بخاطر فعاليت يکسرى ميکروب ها در دهان شروع مى‌شوند که اين ميکروب ها قندها را تجزيه کرده و اسيدهايى را توليد مى‌کنند که باعث از بين رفتن ميناى دندان و پوسيدگى مى‌شود.

دکتر حسين افشار، متخصص کودکان و دانشيار گروه دندانپزشکى دانشکده علوم پزشکى گفت: براى جلوگيرى از اين پوسيدگى بايد به چند نکته اشاره کرد، يکى اينکه سعى شود از مواد شيرين و قندى بخصوص در مورد کودکان زياد استفاده نشود يا اينکه اگر هم استفاده مى‌شود خيلى اين قندها چسبنده نباشند بطوريکه مدت زمان زيادى روى دندان باشد و اگر هم استفاده شد حتى اگر مسواک در اختيارشان نبود مى‌توانند به صورت موقت دهان را با آب شستشو دهند ولى مهمترين روشى که براى جلوگيرى از پوسيدگى استفاده مى‌شود، مسواک زدن و در کنار آن کشيدن نخ دندان است.

وى همچنين درباره بهداشت دهان در کودکان افزود: چون کودکان زير 6 سال معمولا قادر به مسواک زدن نيستند براى تمييز کردن دندان هايشان بهتر است از خانواده‌ها کمک بگيرند و اگر احيانا کودک قادر نيست خمير دندان را بيرون بريزد، بهتر است که از خمير دندان استفاده نشود، اين کار تا زمانى صورت بگيرد که کودک احساس کند که ديگر مى‌تواند خمير دندان را بيرون بريزد در آن موقع مى‌توان از خمير دندان فلورايد دار استفاده کرد.

اين متخصص کودکان خاطرنشان کرد: والدين بايد در سنين 5 سالگى بين دندان هاى شيرى بخصوص دندان هاى کرسى را با نخ دندان تمييز کنند چون بعد از 6 سالگى شروع پوسيدگى بسيار بالاست و اين مسواک به تنهايى قادر نيست بين اين سطوح را پاک کنند بنابراين بايد از خمير دندان استفاده کنند.

وى تصريح کرد: روش دوم استفاده از آبى است که حاوى فلورايد است، ثابت شده که وقتى دندان ها در معرض فلورايد قرار مى‌گيرند بسيار مستحکم‌تر مى‌شوند و استعداد به پوسيدگى در آنها کاهش پيدا مى‌کند.

وى گفت: روش مفيد ديگر به خصوص در مورد دندان هايى که داراى شيار هستند، اين است که وقتى شيار دندان عميق باشد حتى افرادى که بهداشت را خوب رعايت مى‌کنند موهاى مسواک نمى‌توانند به عمق شيارها رفته و آنها را تمييز کنند، معمولا در کودکانى که دندان هايشان شيار عميق دارد (آن هم در سطوح جونده) راه خيلى خوبى که وجود دارد شناسايى اين شيارهاست يعنى اينکه بفهميم که کدام دندان ها امکان دارد پوسيده شوند و يا اينکه شيار پوش‌ها که به صورت مواد سفيد رنگى هستند بايد پوشيده شوند.

افشار تاکيد کرد: کارى که دندانپزشکان بايد انجام دهند اين است که از طريق فلورايد، سطوح صاف را مقاوم کنند و از طريق شيارپوش‌ها سطوح جونده و شيارها را از بين ببرند.‌

/وبلاگ نواندیش

هیچ نظری موجود نیست: