۱۳۸۷ تیر ۲۵, سه‌شنبه

10 ماده غذائی مفید برای کاهش استرس و فشارهای روحی


1- بادام : اين ماده كمك بسيار زيادي به كاهش استرس مي كندو حاوي ويتامين B2، ويتامين E، روي و منيزيم است كه به توليد سروتونين كه تعديل كننده ي اعصاب و از بين برنده ي استرس است كمك مي كند.

مشاهده شده است كه روي نيز تا حدي با بعضي اثرات منفي استرس مقابله مي كند.

ويتامين E هم جزء آنتي اكسيدان هايي است كه راديكال هاي آزادي را كه منجر به استرس و بيماري هاي قلبي مي شود را از بين ميبرد.
هر چند، نبايد زياد از آن استفاده كنيد چون چربي بالايي دارد و با اينكه از نوع چربي غير اشباع و سالم است باز ممكن است به اضافه وزن منجر شود.
2- ماهي : اكثر انواع ماهي ها حاوي همه ي ويتامين هاي مهم B هستند، بويژه انواع ضد استرس آن يعني B6 و B12.

در واقع ويتامين B12 يكي از مهمترين ويتامين هايي است كه در تركيبات شيميايي مغز، عامل شادي بخش سروتونين توليد مي كند. كمبود اين ويتامين حتي ممكن است به افسردگي نيز منجر شود.
براي ناهار مي توانيد از ساندويچ يا سالاد ماهي تن استفاده كنيد ، و ماهي آزاد كبابي همراه با سبزيجات تازه نيز انتخاب خوبي براي شام مي باشد.
3- (كلم بروكلي) : كلم بروكلي نيز يكي ديگر از مواد غذايي است كه سرشار از ويتامين هاي B مي باشد.

همچنين حاوي اسيد فوليك است كه يكي ديگر از اعضاي خانواده ي ويتامين هاي B مي باشد.

اسيد فوليك به از بين بردن استرس، اضطراب، ترس و حتي افسردگي كمك مي كند. مي توانيد از اين ماده ي غذايي در كنار مرغ يا ماهي استفاده كنيد.
4- برنج و پاستا : تمام غله امروزه با خوردن كربوهيدرات به رژيم هاي غذايي باز گشته است و همه متوجه شده اند كه آن رژيم هاي فاقد كربوهيدرات هاي گذشته هيچ كارآيي ندارند

كربوهيدرات ميزان سروتونين را در بدن بالا مي برد و تاثيري آرامش بخش دارد.

كربوهيدرات هاي عادي مثل نان سفيد و پاستري (نوعي شيريني) فقط تاثيري موقتي و زودگذر دارند و مي توانند باعث اضافه وزن شما هم شوند اما كربوهيدرات هاي تمام غله، بسيار آرام تر هضم مي شوند و اثري نشاط آور پر دوام تري دارند.
5- سوشي : علاوه بر فوايدي كه براي ماهي در بالا ذكر شد جلبك هاي دريايي موجود در ماكي نيز خواص ضد استرس دارندکه حاوي منيزيم و پانتوتنيك اسيد و ويتامين B2 مي باشد كه همه به از بين بردن استرس كمك مي كنند.
پانتوتنيك اسيد ماده ي بسيار مهمي است كه در سلامتي غده آدرنال نقشي اساسي دارد و كمك شاياني به از بين بردن استرس مي كند.

در مواقع استرس كمبود اين ماده مي تواند منجر به اضطراب و خستگي هاي مزمن هم شود.
6- شير : شير علاوه بر ويتامين هاي B2 و B12، حاوي آنتي اكسيدان هايي است كه راديكال هاي آزاد ايجاد كننده ي استرس را از بين مي برد.

براي صبحانه مي توانيد شير بنوشيد، مي توانيد گه گاه به آن كمي كاكائو هم اضافه كنيد.
7- طالبي و پنير : طالبي يكي از منابع سرشار از ويتامين C است كه بسيار به از بين بردن استرس و فشارهاي روحي كمك مي كند. در واقع استرس براي ساعت هاي متمادي ميزاي ويتامين C را در غده ي آدرنال كاهش مي دهد و به همين خاطر بهتر است از مواد غذايي حاوي ويتامين C استفاده شود.

پـنـيـر هـم كه يكي از منابع خوب ويتامين B2 و B12 است و تركيب آن با طالبي براي صبحانه يا غذاهاي ميان وعده اي م يتواند استرستان را كاهش دهد.

8- گوشت گاو : گوشت گاو نيز حاوي آهن، روي و ويتامين هاي B است كه استرستان را كاهش ميدهد.

البته درست است، گوشت گاو حاوي ميزان زيادي چربي اشباع غير سالم هم هست كه مي تواند منجر به بيماري هاي قلبي شود.

براي مقابله با اين مشكل مي توانيد از قسمت هاي كم چربي گوشت استفاده كنيد.
9- سيريال (کورن فلکس) : سيريال هاي صبحانه حاوي ميزان زيادي ويتامين و مواد معدني مي باشند و از اين رو مي توانند به عنوان يكي از منابع ويتامين هاي B، اسيد فوليك، ويتامين C و فيبر، ضد سرطان باشد.
10- ذغال اخته : اين ميوه هاي كوچك سرشار از ويتامين C هستند كه تقليل دهنده ي استرس و فشارهاي روحي مي باشند.

علاوه بر اين خاصيت، كم كالري هم هستند و باعث اضافه وزن نمي شوند.

ذغال اخته همچنين منبع خوبي براي فيبر هم به شمار مي رود كه از يبوست و دل درد هايي كه در زمان استرس ايجاد مي شود جلوگيري مي كند.
رژيم غذايي شما نقش بسيار مهمي در سلامتي و فشارهاي روحيتان دارد بنا بر این سعي كنيد اين غذاها را در رژيم غذاي خود بگنجانيد .

/The Iranian Home

هیچ نظری موجود نیست: