۱۳۸۷ مرداد ۷, دوشنبه

"کول" ، موتور جستجو گر تازه



سازندگان "کول" می گویند که موتور تازه آنها می تواند بیش از 120 میلیارد صفحه اینترنتی را برای فهرست کردن مورد جستجو، بگردد
تعدادی از کارمندان سابق گوگل، از موتورهای جستجوگر بزرگ و پر قدرت اینترنتی، یک موتور جستجوگر تازه را راه اندازی کرده اند.
نام این موتور جستجوگر تازه "Cuil" که تلفظ آن "کول" است، برگرفته از زبان "گیلیک" (از زبانهای قدیمی) اروپا است که مفهوم "دانش" را دارد.
بنیانگذاران این موتور جستجوگر تازه معتقدند که موتور تازه اینترنتی در جستجوهای خود (از رقبایش) بهتر عمل می کند.
آنها می گویند که موتور جستجوگر تازه آنها از تکنولوژیی استفاده می کند که می تواند مواد و ترکیبهای اطراف یک صفحه اینترنتی را درک کند و بفهمد.
اما تحلیلگران امور اینترنتی می گویند که که موتور اینترنتی تازه مانند بسیاری از موتورهای جستجوگر دیگر رقابت بسیار سختی با "گوگل" دارد.
سازندگان "کول" می گویند که موتور تازه آنها می تواند بیش از 120 میلیارد صفحه اینترنتی را برای فهرست کردن مورد جستجو، بگردد.
مقامات "کول" می گویند که تکنولوژی موتور جستجوگر آنها از تکنولوژی "گوگل" فراتر رفته است. به گفته آنها فقط بجای نگاه کردن به تعداد لینکهای اینترنتی یا کمیت آنها، که اساس کار "گوگل" است، موتور "کول" تلاش می کند تا اطلاعات یک صفحه و موارد جستجوی مشتریانش را درک کند. همچنین نتایج جستجوها بجای اینکه فهرست وار و پشت سر هم باشد در چارچوب و فرمتی که بیشتر مانند یک مجله است فهرست می شوند.
"کول" همچنین برخلاف "گوگل" اطلاعات درخصوص آنچه را که مشتریانش جستجو می کنند، نگهداری نخواهد کرد.

/BBC Persian

هیچ نظری موجود نیست: