۱۳۹۱ فروردین ۵, شنبه

جشن نوروز در پارلمان اروپا / کانادا نیز نوروز را رسمن پذیرفت

برای نخستین بار، مراسم جشن نوروز در یکی از ساختمان های پارلمان اروپا با حضورخانم ها "ایزابل دورانت" معاون پارلمان اروپا، "تاریا کورنبرگ" رئيس امور ايران و اروپا،"نیکل کیل نیلسون" معاون رئیس پارلمان اروپا در امور مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و ترکمنستان و" جین لامبرت" رئیس پارلمان اروپا در امورآسیای جنوبی، برگزار شد و هریک از در سخنانی کوتاه نوروز سال 1391 را به مردم ایران و کشورهای حوزه نوروز تبریک گفتند .

در این جشن که با همکاری "اتحاديه انجمن های ايرانی در اروپا" و حزب سبزهای پارلمان اروپا برگزار شد ایرانیان و نمایندگانی از کشورهای حوزه نوروز حضور داشتند. به این ترتیب مردمان سرزمین نوروز برای نخستین بار دربنایی سیاسی، جشنی غیر سیاسی و سنتی را با هم برگزار کردندآن هم در روزهایی که حلقه تحریم های اقتصادی از سوی کشورهای اروپایی و امریکا بر ایران هر روز تنگ تر و تنگ تر می شود و گاه آوازه حمله به ایران شنیده می شود.

دکتر" فیروزه نهاوندی" جامعه شناس درحوزه مشکلات توسعه ای و استاد دانشگاه بروکسل مقیم بلژیک، در پارسخ به این پرسش که آیا جشن نوروز در پارلمان اروپا می تواند پیام صلح دوستی مردم ایران را به جهانیان برساند؟ گفت:« به هر حال برگزاری این مراسم آن هم در پارلمان اروپا گامی موفق در شناساندن چهره دیگری از مردم ایران است تا این که به مردم جهان بگوید، مردم ایران پیش از اسلام و روی آوردن به اسلام دارای تاریخ بودند.»

او در ادامه گفت:« نوروز نشان دهنده آن است که فرهنگ ایرانیان به اسلام ختم نمی شود.البته برگزاری این مراسم به تنهایی نمی تواند روابط بین المللی ایران را تغییر دهد اما کمک می کند تا بتوان گفت که مردم ایران با رژیم جمهوری اسلامی متفاوت هستند مردم ایران و رژیم ایران را نمی توان یکی دانست.»

این مراسم برای نخستین بار دختر جوان 13 ساله ای نقش " حاجی فیروز" را اجرا کرد. همچنین رقص های سنتی از برخی مناطق ایران مانند کردستان ف آذربایجان بختیاری به نمایش در آمد

عکسی که مشاهده می کنید نوروز در کانادا است که پارلمان کانادا آن را به رسمیت شناخت

هیچ نظری موجود نیست: