۱۳۸۷ بهمن ۱۹, شنبه

روشهای غلبه بر تنبلی !


1. در صورت امکان، اول ببینید که چه مشکل و مسئله ای موجب عقب نگه داشتن شما شده است. معمولاً آن مشکل کوچکتر از آن چیزی است که فکر می کردید و ساده تر از آن چه که فکر می کردید هم می توانید از عهده آن برآیید. این مشکل هر چه که باشد، تا زمانیکه راهی برای گذشتن از آن پیدا نکرده اید، نباید تسلیم شوید.
2. حالا به اهمیت آن مشکل یا هدف فکر کنید. آیا می توانید نادیده اش بگیرید؟ آیا کس دیگری هست که بتواند برای حل آن به شما کمک کند؟ آیا می توانید آنرا فراموش کنید و درعوض به دنبال یک رویکرد دیگر باشید؟ آیا حس می کنید که خیلی کمال گرا شده اید؟
3. بعضی از آنهایی که فکر می کنند "تنبل" هستند، افسردگی ها و ناراحتی های دوران کودکی خود را دوباره شکل میدهند و زنده می کنند. هیچ نیازی به فرو رفتن در گذشته نیست. اما اگر احساس روزمرگی می کنید، فعالیتتان را بالا ببرید، یک کار تازه شروع کنید، و به خودتان بگویید"با وجود آن عادت قدیمی، الان می توانم از جایم بلند شوم و فرد مفیدی باشم".
4. تصمیم به شروع کار بگیرید و خواهید دید که خیلی راحت در جریان تمام کردن آن قرار خواهید گرفت.
5. کاری که در دست دارید هر چه که باشد، یک قدم به عقب بردارید، ریلکس شوید و کاری که در مقابلتان است را یک کار خیلی کوچک و ساده ببینید بعد آنرا به مراحل کوچکتر و قابل کنترل تر تقسیم کنید. فقط روی یک کار تمرکز کنید نه کل مشکل.
6. با گفتن "من می خواهم اینکار را انجام دهم؛ همین الان می خواهم اینکار را بکنم! پس الان دست به کار می شوم و استراحت را برای بعد می گذارم." خودتان را روی غلطک بیندازید. این جمله را بلند به زبان بیاورید و خواهید دید که خیلی زود خود را مشغول انجام آنکار می بینید.
7. به پایان رساندن مراحل کوچک احساس خیلی خوبی در شما ایجاد می کند. با خودتان بگویید "آفرین. احسنت. هیمنطور تا آخر ادامه بده." کار کردن به سمت مقاصد و اهداف کوچک رمز موفقیت است: موفقیت های بزرگ از چندین و چند موفقیت کوچک پشت سر هم به دست می آیند.
8. یادتان نرود که برای موفقیت های کوچکتان به خودتان پاداش بدهید. اگر تصمیم گرفته اید کاری را انجام دهید که روز قبل انجام نمی دادید، مطمئن باشید که نیاز به یک پاداش خوب دارید. برای اتمام هر کار باید به خودتان جایزه بدهید تا انگیزه ادامه راه را پیدا کنید.
9. اینجا تسلیم نشوید. روی غلطک افتادن خیلی سخت است پس وقتی روی غلطک افتادید به این راحتی از روی آن بلند نشوید و پشت سر هم هدف های مختلف را دنبال کنید. هرچه بین موفقیت های وقفه بیشتری باشد، شروع دوباره برایتان دشوار خواهد بود. اما هرچه زودتر هدف بعدی را شروع کنید، اعتماد به نفستان بالاتر بوده و همین اعتماد به نفس باعث می شو احساس کنید که هر کاری از عهده تان برمی آید.
10. انگیزه پیدا کردن یک چیز است، اما نگه داشتن آن وقتی در طول مسیر شرایط دشوار می شود، چیز دیگری است. هرچه بیشتر از مشکلات دوری کنید، تسلیم شدنتان راحت تر خواهد بود. اما چطور باید از چاله چوله های بین راه بگذرید؟ مداوم با خودتان بگویید، "من واقعاً میخوام که از این موقعیت عبور کنم. حتماً باید به این مشکل غلبه کنم." این جمله را آنقدر تکرار کنید که دیگر هیچ میلی به تسلیم شدن نداشته باشید.
11. تازمانیکه آمادگی یک استراحت و توقف کوتاه را پیدا نکرده اید، دست نگه ندارید. و وقتی برای استراحت نشستید، برای برگشتن دوباره به سمت کارتان زمان تعیین کنید. در زمان استراحت می توانید کتاب بخوانید، با دوستانتان تلفنی صحبت کنید و ...
12. برای خودتان هدف های بلند مدت تعریف کنید. اگر برای خود هدفی داشته باشید، چیزی دارید که به سمت آن حرکت کنید. هدف های بلندپروازانه برای خود انتخاب کنید که حسابی انگیزه دهنده باشند. تصور کنید که واقعاً دنبال چه هستید. هدف های پست چندان انگیزه ای به شما نخواهند داد. هدفتان می تواند پس انداز کردن برای خرید خانه، یک اتومبیل نو، یا برآورده کردن رویاهایتان باشد. لیستی از کارهای روزانه درست کنید که هم شامل کارهای بزرگ و هم کوچکی که باید انجام دهید باشد. این لیست را اولویت بندی کنید.
13. همچنین لیستی از همه چیزهای کوچکی که میخواهید تهیه کنید: لباسهای جدید، یک CD Player، مبلمان نو برای خانه، یا حتی یک سگ. اگر اهداف کوچکتان مدام در ذهنتان باشد بیشتر به سمت برآورده کردن آنها حرکت خواهید کرد.
www.mardoman.com

هیچ نظری موجود نیست: