۱۳۸۷ بهمن ۲۰, یکشنبه

نامه ای از نیجریه ، (مراقب باشید تا فریب کلاهبرداران اینترنتی را نخورید)






حتما برایتان پیش آمده که ایمیل‌هایی با محتوای عجیب و غریب دریافت کرده باشید، مثلا با این مضمون
یک مرد ثروتمند اهل آقریقا که دچار سرطان شده، قصد دارد ارثیه هنگفت خود را به صورت تصادفی به چند نفر ببخشد. ارسال‌کننده ایمیل در مقام وکیل این مرد، با این ایمیل با شما تماس می‌گیرد و از شما می‌خواهد چند هزار دلار به او پرداخت کنید تا بتوانید ظرف مدت کوتاهی به ثروت چند میلیون دلاری برسید.
هر وقت چنین ایمیل‌هایی می گرفتم با خودم می گفتم، فرستنده‌های چنین میل‌هایی چه حوصله و صبری دارند، آخر مگر ممکن است که کسی به این سادگی دم به تله بدهد و پول برایشان واریز کند. اما خبری که امروز خواندم نظرم را عوض کرد:
یک مرد اهل «لیمینگتون»، فریب ایمیلها را خورد و ۱۵۰ هزار دلار به خود و خانواده اش، زیان وارد آورد، کارش را به عنوان یک راننده بارکش از دست داد و دوستانش، ترکش کردند !
این مرد «جان رمپل» نام دارد، او تازه بعد از مدتی طولانی و پیمودن مسافت‌هایی طولانی، متوجه شده است که چنین ارثیه‌ای وجود خارجی ندارد و فریب خورده است.
او برای جور کردن مجموعا ۱۵۰ هزار دلار مجبور شده بود، ۵۵ هزار دلار از عمویش در مکزیک قرض کند، ۶۰ هزار دلار هم از والدینش بگیرد تا هزینه‌های انتقال ارثیه ۱۲/۸ میلیون دلار را بپردازد!
او در جولای ۲۰۰۷، ایمیلی از شخصی که خود را وکیل «دیوید رمپل» معرفی کرده بود دریافت کرده بود، این وکیل‌نما ادعا کرده بود که موکل او در بمب‌گذاری ۲۰۰۵ لندن مرده است و ۱۲/۸ میلیون دلار پول از خود باقی گذاشته است، و از آنجا که فرزندی ندارد، قبلا از او درخواست کرده بود که پول‌ها به جان رمپل برسد!
دزدان اینترنتی در مرحله اول ۲۵۰۰ دلار از او پول خوساتند تا صرف انجام کارهای قانونی شود، وقتی پول پرداخت شد، در چند نوبت با ارسال مدارک جعلی از او به تدریج مبالغ دیگری گرفته شد.
ساده‌لوحی رمپل، دزدان را آماده کرد که ترفند دیگری را روی او پیاده کنند. انها از سوی یک سازمان دولتی نامعلوم به او ایمیل زدند که مالیات بر ارثش بالغ بر ۲۵۰ هزار دلار می‌شود. رمپل نگران شد و با وکیل جعلی تماس گرفت و وکیل به او گفت که می تواند با مذاکراتی مالیات را به ۲۵ هزار دلار تقلیل دهد!
رمپل برای تهیه این ۲۵ هزار دلار دست به دامان عمو و دوستانش شد. دزدان دفعه بعد از او ۱۲۰ هزار دلار خواستند، رمپل با بدبختی و با سفر به چند کشور و با قرض کردن از هر دوست و آشنایی که می‌شناخت، این مبلغ را هم پرداخت کرد
اما دست آخر، یک روز متوجه شد که دیگر تماسی در کار نیست و فریب خورده است.
این دزدان ایمیلی روزانه حدود ۳۰ هزار ایمیل ارسال می‌کنند، فقط به امید اینکه به یکی دو تا از آنها پاسخ داده شود.
به این نوع دزدی اینترنتی اصطلاحا Scam (اسکم) گفته می‌شود
اسکم ها انواع مختلفی دارد، «نامه نیجریه‌ای» مشهورترین نوع ان است. به نامه نیجریه‌ای، کلاهبرداری ۴۱۹ هم گفته می‌شود.
۴۱۹ به بندی از قانون جزایی نیجریه‌ای اشاره دارد که این جرم در ان تعریف شده است.
تاریخچه نامه نیجریه‌ای به سال‌های اولیه دهه ۱۹۸۰ برمی‌گردد، زمانی که اقتصاد متکی به نفت نیجریه رو به افول بود. در این زمان چند دانشجوی نیجریه‌ای شروع به فریب تجار برای سرمایه‌گذاری در مناطق نفتی نیجریه کردند. در آن سال‌ها البته خبری از ایمیل نبود و کارها با تلفن، فکس و نامه انجام می‌شد. ایمیل کار این فریب‌کارهای اینترنتی را بسیار آسان و ارزان کرد.
نوع مشهور دیگر اسکم ، به زندانی اسپانیایی مشهور است. در این ایمیل‌ها ادعا می‌شود که یک زندانی ثروتمند گرفتار در زندان، می‌خواهد ثروتش را به گیرنده ایمیل ببخشد، ولی نیاز به مبلغی پول برای رشوه دادن به زندان‌بان‌ها دارد!
بسیاری از گروه‌های حرفه‌ای که این نوع کلاهبرداری را انجام می‌دهند، حرفه ای هستند و اگر کسی بخواهد تلفن و فکس موجود در میل‌ها را چک کند، می‌بیند که همه چیز درست است، حتی تلفن‌های ادارات دولتی را هم در شماره‌های تماس آنها می‌توان پیدا کرد.
بر اساس نتایج نحقیق که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، تنها در انگلیس، سالانه قربانیان، ۱۵۰ میلیون دلار از دست می‌دهند، متوسط مبلغی که هر قربانی پرداخت می‌کند، ۳۱ هزار دلار است.
زیان این نامه ها همیشه منحصر به خسارت مالی نیست، تا به حال موارد متعددی از قتل، آدم‌ربایی و دزدی به وسیله این دزدان گزارش شده است. حتی در مواردی خود قربانیان هم برای تأمین پول کلاهبردارها مجبور به دزدی شده‌اند.
منبع : ویکی پدیا و windsorstar
ارسالی از: Fariba/Rozaneh

هیچ نظری موجود نیست: