۱۳۸۷ اسفند ۲, جمعه

آیا آسانسور واقعا سقوط میکند ؟ (از آسانسور بیشتر بدانیم)


در فیلمهای بسیاری دیده اید که مثلا آسانسور از طبقه دهم یک ساختمان سقوط کرده است و یا اینکه با قطع شدن برقها آسانسور سقوط میکند و امثال اینها. قبل از هر چیز عرض می نمایم که یک آسانسور این روزها هرگز سقوط نمیکند. حالا در اینجا به نکاتی قابل توجه در مورد آسانسور اشاره می نمایم که خودم نیز موارد زیر را یک به یک بررسی نموده ام :
هر آسانسور دارای یک ترمز فوق العاده قویست : به این صورت که ترمز در مواقع عادی همیشه فعال است و ایستادن آسانسور در مقابل هر طبقه، به واسطۀ همین ترمزهاست.
سیستم ایمنی (پاراشوت) : که در واقع همان ترمز دوم و ترمز اضطراری می باشد، دقیقا در لحظه ای که سرعت آسانسور از مقدار تعیین شده بیشتر شود و یا اینکه کابل های کشنده شل شده باشند فعال شده و به این صورت است که مانند دو فک عمل کرده و بصورت مکانیکی جلوی حرکت را میگیرد. ترمز نوع دوم به برق هیچ ارتباطی ندارد و لحظه قطع برق خودبخود عمل می نمایند.
هر آسانسور دارای حداقل ۴ کابل کشنده قوی (بگسل) می باشد که این کابلها از همدیگر جدا بوده و هر کدام به صورت مستقل عمل می کند.
در پایینترین قسمت آسانسور (چاهک) چهار ضربه گیر به چهارچوب آسانسور متصل هستند که از جنس پلی اورتان، فنری و یا هیدرولیکی می باشند و در صورتیکه آسانسور از حد تعیین شده پایینتر آمد به ضربه گیرها برخورد می کند.
دربهای آسانسور در هر لحظه و هر کجا قابل باز شدن توسز مسئول می باشند.
تنها چیزی که در آسانسورها ایجاد نگرانی میکند، قطعی برق و یا نقص فنی آسانسور است که آن هم حداکثر به مدت ۱۰ دقیقه قابل تعمیر است و در صورتیکه تعمیر شدنی نبود، مسئول آسانسور بصورت دستی توسط اهرم مخصوص، کابین آسانسور را به نزدیکترین طبقه می رساند. پس نگران نباشید.

هیچ نظری موجود نیست: