۱۳۸۷ بهمن ۲۹, سه‌شنبه

تست اعتیاد در جاده‌های ایران


پلیس ایران اعلام کرد که از نوروز امسال، سیستم تست اعتیاد رانندگان در جاده ها راه اندازی می شود.
کمال هادیان فر، جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی دراین باره گفت کیت های تست اعتیاد برای رانندگانی که "مشکوک" باشند و یا باعث ایجاد "تخلفات حادثه ساز" بشوند، به کار گرفته می شوند.
به گفته آقای هادیان فر، این کیت های تست اعتیاد، ظرف چند دقیقه، با استفاده از بزاق دهان، اعتیاد راننده را به همه انواع مواد مخدر نشان می دهد.
این مقام بلند پایه پلیس ایران درباره جزییات مجازات رانندگانی که اعتیادشان از این طریق محرز شود، توضیحی نداد.
این نخستین بار است که قرار است تست اعتیاد به این ترتیب در جاده های ایران صورت گیرد.
محمد رویانیان، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ایران چند روز پیش، از اعتیاد ۱۰ درصدی رانندگان جاده ای به مواد مخدر خبر داده بود.
به گفته آقای رویانیان، بعد از سرعت و سبقت غیرمجاز، سومین عامل تصادفات جاده ای در ایران اعتیاد راننده به مواد مخدر یا شرب مشروبات الکلی است.
وزرات راه و ترابری نیز پیشتر اعلام کرده بود، ۳۰ تا ۴۰ درصد تصادفات جاده ای در ایران به علت خستگی رانندگان اتفاق می افتد.
به گفته محمد جعفر اکرام جعفری، معاون آموزش، تحقیقات و فناوری این وزارتخانه، استاندارد میانگین ساعت کاری رانندگان باید حداکثر روزی هشت ساعت باشد، اما این رقم در ایران حدود سیزده ساعت در روز است و حتی دیده شده برخی راننده ها ۲۰ ساعت در شبانه روز رانندگی می کنند.
بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، میزان اعتیاد در بین رانندگان جاده ای ایران بیش از ۳۰ درصد است. بر همین اساس، ۱۰ درصد از رانندگان به طور قطع یکی از مواد مخدر را به صورت مداوم مصرف می کنند.
منابع غیررسمی میزان اعتیاد رانندگان را بالاتر از این عنوان می کنند.
کارشناسان حمل و نقل معتقدند، کنترل مصرف الکل و مواد مخدر در میان رانندگان، به طور قطع از آمار تصادفاتی که ریشه در این رفتار دارند کم می کند.
از دیگر برنامه های تازه ای که پلیس ایران در ایام نوروز در دست اجرا دارد، قفل کردن چرخ ماشین رانندگانی است که سبقت غیر مجاز می گیرند و یا با سرعت غیر مجاز رانندگی می کنند.

http://www.bbc.co.uk/go/wsypub/email/ft/-/persian/iran/2009/02/090217_an_drivers_addiction_test.shtml

هیچ نظری موجود نیست: