۱۳۸۷ اسفند ۶, سه‌شنبه

مصر خواهان استرداد مجسمه نفرتیتی است


با انتشار گزارشی تازه در "اشپیگل" آلمان و تایمز لندن، دعوا بر سر معروف‌ترین تندیس مصر باستان بار دیگر بالا گرفته است.
باستان‌شناسان مصر عقیده دارند که مجسمه نفرتیتی با حیله و در "شرایطی نیرنگ‌آمیز" به آلمان منتقل شده است.
لودویگ بورشارت مصرشناس نامی آلمانی در حفاری‌های سال ۱۹۱۲ تندیس ملکه زیبای مصر باستان را کشف کرد و تصمیم گرفت آن را به آلمان بفرستد.
هفته نامه "اشپیگل" بر پایه‌ی سندی نویافته و مربوط به سال ۱۹۲۴ خبر داده است که باستان‌شناس آلمانی، برای خرید مجسمه و کسب جواز صدور آن به آلمان، آگاهانه مقامات مصری وقت را گمراه کرده است.
او عکسی تیره و تار از مجسمه گرفته و آن را به "مقامات کنترل" نشان داده است، تا آنها به زیبایی و درخشش مجسمه پی نبرند. همچنین گفته می‌شود که بورشارت به مسئولان گفته بود که جنس مجسمه از گچ است، تا در اصالت آن تردید ایجاد کند.
باستان‌شناس کلاهبردار؟
یک منشی "انجمن شرق‌شناسی آلمان" که در کشف و معامله تندیس نفرتیتی در ژانویه سال ۱۹۱۳ حضور داشته، در یادداشتی مربوط به سال ۱۹۲۴ که به تازگی رو شده، نوشته است که باستان‌شناس آلمانی بورشارت "برای این که مجسمه به ما برسد، نه خود مجسمه و نه عکس درستی از آن، بلکه عکس تیره و تاری از آن را" به مقامات کنترل نشان داد.
به دنبال انتشار این گزارش، زهی حواس دبير كل شورای عالی آثار باستانی مصر اعلام کرد که بی‌درنگ و به طور رسمی از آلمان تقاضا می‌کند که مجسمه معروف را به مصر برگرداند. آقای حواس گفت که اگر سند منتشر شده درست باشد، مجسمه نفرتیتی به طور غیرقانونی به آلمان رفته است و باید به مصر برگردد.
مصر از سالیان پیش همواره خواهان استرداد معروف‌ترین مجسمه مصر باستان بود، اما این بار دلیل قوی‌تری برای پیشبرد تقاضای خود به دست آورده است.
"شرایط منصفانه"
انجمن شرق‌شناسی آلمان ادعای باستان‌شناسان مصری را رد کرده و گفته است که هیچ تلاش آگاهانه‌ای برای کم‌بها جلوه دادن مجسمه صورت نگرفته و معامله "در شرایطی منصفانه" انجام شده است. این انجمن اضافه می‌کند که اگر مسئولان وقت به اهمیت مجسمه پی نبرده‌اند، تقصیر از باستان‌شناسان آلمانی نیست.
در آلمان در چند موزه مصرشناسی از جمله در بن و برلین، آثار باستانی بسیاری از مصر باستان نگهداری می‌شود. آلمان نه تنها از استرداد آثار باستانی مصر خودداری ورزیده، بلکه از قرض دادن آنها نیز به موزه‌های مصری پرهیز می‌کند، زیرا بیم دارد که مقامات مصری آنها را پس ندهند.
مجسمه نفرتیتی گرانبهاترین اثر مصر باستان به شمار می‌رود و در "موزه مصرشناسی برلین" نگهداری می‌شود. سالانه ۵۰۰ هزار نفر از نفرتیتی دیدن می‌کنند.
ملکه نفرتیتی بانوی اخناتون (فرعون سال های ۱۳۴۰ تا ۱۳۲۴ پیش از میلاد مسیح) بود.

هیچ نظری موجود نیست: