۱۳۸۷ اسفند ۴, یکشنبه

هفت میلیون و پانصد هزارنفر درحاشیه شهرهای ایران زندگی می کنند


گزارشهای رسمی نشان می دهد که هفت میلیون و پانصد هزار نفر از جمعیت ایران در حاشیه شهرها زندگی می کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، مجید روستا مدیر کل دبیر خانه ستاد ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی گفته است: "باگسترش زندگی شهری و مهاجرت روستائیان و ساکنان شهری کم برخوردار به شهرهای بزرگ، زندگی حاشیه نشینی با ساخت و سازهای غیراصولی روز به روز گسترش یافته و هم اکنون به بیش از هفت میلیون و پانصد هزار نفر از جمعیت شهری کشور در این مناطق ساکن هستند."
به گفته آقای روستا، ستاد ساماندهی مناطق حاشیه نشین در تمامی استان های ایران تشکیل شده است.
مناطق حاشیه نشین از امکانات شهری کافی نظیر آب، برق و بهداشت برخوردار نیستند و آمار جرم و جنایت در این مناطق بالاست و شهرداری و دولت نظارت چندانی بر این مناطق ندارند.
ایران برای ساماندهی حاشیه نشینان چند شهر از بانک جهانی وامی به مبلغ ۲۳۰ میلیون دلار دریافت کرده است که قرار است برنامه آن تا دو سال دیگر تمام شود.
به گفته آقای روستا، این طرح ها در پنج شهر زاهدان، تبریز، بندرعباس، کرمانشاه و سنندج در حال اجرا است.
مهاجرت گسترده از روستاها به شهرها باعث رشد حاشیه نشینی شده و هم اکنون حاشیه نشینی یکی از بزرگترین معضلات شهرهای بزرگ ایران است.
کارشناسان می گویند که مهمترین علت رشد حاشیه نشینی، مشکلات اقتصادی است و کسانی که توانایی مالی کافی برای زندگی در نقاط شهری را ندارند به حاشیه شهرها پناه می برند.
این افراد به امید یافتن شغل از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند اما بیکاری و فقر آنها را به حاشیه شهرها می کشاند.
افزایش حاشیه نشینی
گزارشها نشان می دهد که به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی و خشکسالی، تعداد حاشیه نشینان در حال افزایش است و این نگرانی وجود دارد که آمار این افراد در مدتی کوتاه دو برابر شود.
حاشیه نشینان شهرها اغلب شغلی ندارند و برای تامین نیازهای روزمره به دست فروشی، دوره گردی، جمع آوری زباله و گدایی می پردازند و در میان آنها آمار سرقت و قاچاق مواد مخدر نیز بالاست.
بنابر گزارش بانک مرکزی ایران 14 میلیون نفر در ایران زیر خط فقر قرار دارند.
برآوردها نشان می دهد که دستکم دو میلیون نفر از جمعیت ایران نیز زیر فقر شدید و در خطر گرسنگی قرار دارند.
گرانی و تورم سالهای اخیر نیز به فقر بیشتر منجر شده و بر تعداد فقرا و حاشیه نشینان شهرها اضافه کرده است.
با وجود گسترش روز افزون حاشیه نشینی در ایران، برنامه روشنی برای مقابله با این پدیده وجود ندارد.
کارشناسان می گویند تا زمانی که توزیع ثروت و امکانات در مناطق مختلف روستایی و شهری عادلانه نیست و برنامه ای برای کاهش فاصله طبقاتی وجود ندارد، باید همچنان منتظر افزایش حاشیه نشینی بود.
به عقیده این گروه از کارشناسان، برای رفع بحران حاشیه نشینی باید ساختار اقتصادی ایران اصلاح شود و وضعیت زندگی شهروندان بهبود یابد و گرنه دولت باید خود را برای مقابله با عوارض اجتماعی و امنیتی حاشیه نشینی آماده کند.

هیچ نظری موجود نیست: