۱۳۹۰ تیر ۲۶, یکشنبه

سفر تابستانی کجاها ارزانتر است، ترکیه، آذربایجان، گرجستان یا ایران؟




کشورهای توریست پذیر همسایه، کم کردن قیمت خدمات گردشگری خود را در برنامه دارند، در حالی که مسافرت در داخل کشور، هر روز گرانتر می شود.

زنگها خیلی وقت است برای گردشگری داخل به صدا درآمده، همسایه های ایران، چشم به حضور میلیونی گردشگران خارجی دوخته اند و بهترین مشوق برای دزدیدن قاپ جماعت اهل سفر را "ارزان فروشی" می دانند.

در این میان، گردشگران ایرانی، سهم قابل توجهی را در گردشگران خارجی این کشورها دارند. آمار رسمی کشورهایی مانند آذربایجان و ترکیه می گوید گردشگران ایرانی در سالهای اخیر، در رتبه های دوم تا چهارم کشورهای صادر کننده گردشگر به آنها قرار داشته است.

جدیدترین ترفندی که کشورهای همسایه ما برای جذب گردشگران ایرانی، تدارک دیده اند، کم کردن قیمت خدمات گردشگری است. این روش به عنوان بهترین راه برای جذب گردشگران کشوری مانند ایران که در آن مسافرت، کاری گران و تجملاتی تلقی می شود، به خوبی جواب می دهد. زیرا با پرداختن هزینه کمتری، مسافرت خارجی را تجربه می کنند.



آذری ها، ارزان فروشهای آسانگیر

جمهوری آذربایجان اعلام کرده برای اینکه گردشگران بیشتری از این کشور دیدار کنند، خدمات خود را به طور متوسط 20 درصد کاهش می دهد. مسئولین گردشگری این کشور انتظار دارند با اجرای این طرح در مقاصد گردشگری جمهوری «آذربایجان»، این کشور رشد چشمگیر حضور گردشگران خارجی را تجربه کند.

همچنین از مدتی قبل پروژه احداث پنج مجتمع تفریحی مجهز و شیک در جمهوری آذربایجان با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی آنها این کشور باز هم شاهد افزایش گردشگران ورودی اش باشد.

آذریها، همچنان ترفندهای فرعی دیگری را هم برای کشاندن مردم دیگر کشورها به سرزمین خود، به کار بسته اند. از جمله دولت این کشور می خواهد با تصویب قوانین جدید، ویزای گردشگری برای خارجی راحتتر و سریعتر صادر شود.

براساس قانون جدید، مدت زمان صدور ویزای گردشگری کاهش یافته و این ویزا، در فرودگاه‌های جمهوری آذربایجان صادر می‌شود، به خاطر همین ترفندها پیش‌بینی می‌شود جمهوری آذربایجان در سال میلادی جاری رشد 30 درصدی گردشگران را تجربه کند.

جمهوری آذربایجان در سال گذشته، بیش از دو و نیم میلیون گردشگر خارجی را پذیرفت، در حالی که تلاش‌های جدی دولت این کشور برای تبدیل کردن جمهوری آذربایجان یک مقصد گردشگری از سال‌ها قبل با جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای احداث مجتمع‌های گردشگری و توسعه فرودگاه‌ها و همچنین معرفی جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی آغاز شده بود. ایرانیها در لیست گردشگران خارجی این کشور، رتبه سوم را به خود اختصاص داده اند، ولی با توجه به فعالیتهای مسئولان آذری، احتمال می رود در تابستان امسال، رتبه حضور ایرانیها در کشور همسایه، بالاتر برود.





گرجی ها، ارزانی در سواحل دریای سیاه


مسئولان گردشگری گرجستان، هم مانند همسایه های آذری خود، کم کردن هزینه ها را بهترین مشوق برای حضور گردشگران خارجی می دانند. آنها همچنین با تصویب قانون لغو ویزا، راه را برای حضور گردشگران خارجی به کشور خود باز کرده اند.

گزارشهایی از ارزان بودن سفر به بندرهای این کشور در سواحل دریای سیاه، منتشر شده که نشان می دهد مسافرت زمینی از تهران به گرجستان و اقامت در هتلهای آن کشور، ارزانتر از سفر به استانهای شمال کشور است.

محاسبات سایتهای تخصصی گردشگری نشان می دهد هزینه سفر زمینی به بندر باتومی و چهار شب اقامت در یک هتل سه ستاره که از نظر کیفیت به هتل‌های چهارستاره ایران برابری می کند، با محاسبه خوراک روزانه، کمتر از 400 هزار تومان می شود.

گزارشها می گوید هزینه سفر به بندر باتومی در گرجستان، شامل 150 هزار تومان بلیت اتبوس تهران ـ باتومی، هتل‌های سه ستاره با صبحانه برای یک شب 25 هزار تومان به همراه هزینه وعده‌های غذایی که برای یک نفر هر وعده کمتر از 10 هزار تومان است.

این در حالی است که محاسبات مالی برای مسافرت در ایران، بیش از مبالغ بالا، عنوان می شود. هزینه یک سفر چند روزه به سواحل خزر در مازندران به ازای هر نفر حدود 600 هزار تومان تخمین زده می شود.

این هزینه شامل، هزینه یک شب اقامت در اتاق یک هتل دو یا سه ستاره به همراه صبحانه در مازندران در روزهای تعطیل بین 100 تا 150 هزار تومان است. چهار شب اقامت با هزینه رفت آمد (با خودروی شخصی 70 تا صدهزار تومان ، با اتوبوس برای هر نفر رفت و برگشت 40 هزار تومان) برای هر نفر به بالای 500 هزار تومان بالغ می‌شود. چنانکه به این رقم 8 وعده غذایی را هم که رستوران‌های مازندران برای هر نفر کمتر 15 هزار تمان نمی‌شود را هم اضافه کنید به رقمی حدود 600 هزار تومان خواهید رسید.

البته باید در نظر داشت هزینه‌های ذکر شده از مبدا "تهران" محاسبه شده، سفر به کشورهای همسایه برای ساکنان شمال‌غرب ایران ارزان‌تر تمام می‌شود و یقینا سفر به مازندران برای ساکنان مناطق مرکزی ایران، گرانتر خواهد بود.

گرجیها هم به صف ارزان فروشهای خدمات گردشگری در خاورمیانه درآمده اند و می خواهند هر طور شده مهره گردشگران ایرانی را بدزدند. در این میان البته، آنها محدودیتهای اجتماعی، فرهنگی و مذهبی را هم به کناری گذاشته اند تا جذابیتهای توریستی بیشتری ایجاد کنند.





این ترکهای زرنگ

ترکها در صنعت گردشگری از هر حربه و ترفندی استفاده می کنند تا رشد خارق العاده خود را ثابت نگه دارند. از معرفی ترکیه به عنوان مقصد گردشگری ازدواج در خاورمیانه گرفته تا مصادره چهره های ملی و هنری ایران به نام خودشان. چهره هایی مانند مولوی که ترکها قادر به خواندن حتی یک بیت از اشعار او نیستند.

ولی با این همه، مردم ایران به اندازه ای از قیمتهای گردشگری داخلی، آزرده شده اند که ترجیح می دهند برای دیدن سواحل آناتولی و شهرهایی مانند استانبول و ارزروم، راه دیار روم را در پیش گیرند. البته ترکها علاوه بر کیفیت بالای خدمات گردشگری خود، قیمتها را نیز سالهاست ثابت نگه داشته اند. در ترکیه با 80 هزار تومان می شود یک شب در هتلی 5 ستاره اقامت کرد و این هتل، خدماتی را مانند وعده‌ غذایی کامل و تفریحات نیز عرضه می‌کند.

این در حالی است که میانگین قیمت یک شب اقامت در یک هتل پنج ستاره در شیراز 200هزار تومان است، آن هم بدون شام و طبعا "تفریحات"!

ناصر مرادی، عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گرانی سفر داخلی را اصلی ترین عامل رجوع مردم به کشورهای دیگر برای گذراندن تعطیلات می داند: "گرانی نرخ خدمات سفر در داخل کشور چند سالی است ایرانی‌ها را به سفرهای خارجی بیشتر راغب کرده، به طور مثال در گذشته، دبی در تابستان‌ها همیشه جای خالی برای مسافران داشت؛ ولی امسال تابستان بلیت پرواز آن کمیاب شده است و یک جای خالی نیز در پروازهای دبی پیدا نمی‌شود."

جعفری، یک مدیر تورگردانی نیز نظر مشابهی دارد: " پروازهای خارجی بدون هیچ مشکلی و با قیمت‌های پایین انجام می‌شوند و مردم نیز آن‌ها را ترجیح می‌دهند. چگونه است که هتل‌های کشور‌های دیگر با قیمت‌های ارزان می‌توانند امور خود را بگذرانند؟!"

به همین خاطر است که گردشگران ایرانی، سالانه بیش از یک و نیم میلیون مسافرت به ترکیه دارند و مثل ریگ در سواحل آناتولی پول خرج می کنند، چون ارزانی، مبهوتشان کرده است...

منبع: خبرآنلاین

هیچ نظری موجود نیست: