۱۳۹۰ مرداد ۶, پنجشنبه

فراخوان بیل گیتس برای اختراع دوباره توالت با بودجه 42 میلیون دلاری


مردی که باعث انقلاب و تغییرات بنیادین در دنیای کامپیوترهای شخصی شده، حال قصد دارد تمام تلاش خود و بنیاد خیریه اش را صرف ایجاد تغییر اساسی و باز-اختراع توالت کند. بیل گیتس، موسس مایکروسافت، می گوید که ۴۲ میلیون دلار برای پیشبرد طرح اختراع دوباره توالت اختصاص داده است.

نبود آب بهداشتی و عدم امکان دفع بی خطر، دو مورد از بزرگترین دلایل مرگ و میر کودکان در کشورهای در حال توسعه هستند. گیتس و بنیادش امیدواند تا توالت های ارزان قیمتی خلق کنند که باعث بهبود عظیمی در شرایط زندگی میلیون ها نفر انسان شود. شاید این موضوع کمی عجیب به نظر برسد، اما در صورتی که به نتیجه برسد، می تواند باعث نجات جان افراد فراوانی در گوشه و کنار دنیا شود.

سیلویا متیوز بورول، رئیس برنامه توسعه جهانی بنیاد بیل و ملیندا گیتس در کنفرانس روز سه شنبه AfricaSan3 در رواندا گفت: «در ۲۰۰ سال گذشته هیچ اختراعی همچون اختراع سیستم فاضلاب و توالت نتوانسته باعث نجات جان انسان ها در کره زمین شود. اما این برای همیشه کافی نیست. زیرا تنها نیاز یک سوم مردم دنیا را برآورده کرده است. چیزی که ما نیاز داریم دیدگاه ها و ایده های جدید است.»

بخشی از برنامه بنیاد بیل و ملیندا گیتس، ایجاد رقابت برای باز-اختراع توالت است. قرار است که در هشت دانشگاه در سراسر دنیا بر روی تحقیقاتی در این زمینه سرمایه گذاری شود. نتیجه هم توالتی خواهد بود که ضایعات انسانی را به انرژی، آب پاکیزه و مواد مغذی تبدیل می کند. نتیجه احتمالا یک توالت کاملا مستقل بدون لوله کشی آب، مجرای فاضلاب یا برق است. این بنیاد در حال همکاری با آژانس توسعه جهانی آمریکا است تا اصول بهداشت آب را به بخشی از اهداف توسعه هزاره ۲۰۱۵ سازمان ملل تبدیل کند.

تنها ۴۰ درصد جمعیت جهان به توالت های فلاش دار دسترسی دارند. نزدیک به یک میلیارد نفر در جهان دفع شان را در محیط باز انجام می دهند. سالانه بیش از یک و نیم میلیون کودک بخاطر اسهال می میرند، که بخش اعظم آن با سیستم های دفع فاضلاب بهینه شده قابل پیشگیری است.

تولت های فعلی نیاز به زیر ساخت و هزینه های زیاد دارند. بنیاد گیتس در نظر دارد که راه حل ها تا حد ممکن کم هزینه باشند و اجرای آنها به سادگی در همه جا امکان پذیر باشد. این توالت ها باید به راحتی نصب شوند و هزینه نگهداری آنها روزانه کمتر از ۵ سنت (حدود ۵۰ تومان) باشد. باید ببینیم که نتیجه این حرکت چه تاثیری روی افزایش بهداشت عمومی مردم در نقاط مختلف جهان خواهد داشت.

منبع : نارنجی

هیچ نظری موجود نیست: