۱۳۸۹ آذر ۸, دوشنبه

افسردگی در سطح تهران جدی است !


سخنگوی شهرداری تهران اعلام كرد: «بر اساس یك پیمایش میدانی 44 درصد مردم تهران رنگ این شهر را «دودی» و 20 درصد «سیاه» می‌انگارند».
سید محمد هادی ایازی در مراسم گشایش همایش ملی «منظر شهری» با اشاره به این كه طی یك نظر سنجی بیش از یك‌هزار و 500 نفر از شهروندان به سوالاتی در باره انگاره‌های خود از شهر تهران پاسخ گفتند، عنوان كرد: «هشت درصد این پاسخگویان رنگ شهر تهران را «آبی» و شش درصد آن‌ها «سبز» می‌دانند».
به گفته وی پاسخگویان درباره این كه ترجیح می‌دهند شهر تهران را چه رنگی‌ ببینند، تشریح كرد:« 39 درصد در پاسخ به این سوال رنگ «آبی» را ذكر كردند و 29 درصد «سبز» و 14 درصد نیز رنگ «سفید» را مورد اشاره قرار دادند».

شهروندان نمی‌دانند تهران قدیم چه رنگی بوده

معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهردار تهران ادامه داد: «23 درصد پاسخگویان در پاسخ به این كه تهران در قدیم چه رنگی بوده است؟ اظهار بی‌اطلاعی كردند و 21 درصد نیز به رنگ آبی ، 16 درصد به رنگ سفید، 13 درصد به رنگ سبز و هفت درصد خاكستری را ذكر ‌كرده‌اند».
به گفته ایازی، 77 درصد از پاسخگویان تاثیر رنگ در سطح شهر را بر روی شهروندان را شادی و 9 درصد افسردگی عنوان ‌كرده‌اند.
وی ادامه داد: «پاسخگویان در باره این پرسش كه رنگ محله شما چیست؟ پاسخ‌های جالب توجهی ارائه ‌كرده‌اند، به گونه‌ای كه 31 درصد بی‌رنگ، 24 درصد شاد و 14 درصد همه رنگ را عنوان كردند».
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به این كه انتقادات زیادی از سوی صاحبنظران در داخل و خارج از مجموعه شهرداری نسبت به رنگ آمیزی جداول خیابان‌ها وجود داشته است، تصریح كرد: «با این حال شهرداری تهران این اقدام را با توجه به نظر سنجی‌های صورت گرفته در این زمینه در دستور كار خود قرار داد و نتایج درخور توجهی نیز كسب كرد».
وی با اشاره به این كه روانشناسان و مددكاران در جلسات ویژه‌ای كه در شهرداری برگزار می‌شود، به مدیران شهری توصیه می‌كنند كه كاری را انجام دهند تا مردم تهران شاد باشند، یادآور شد: «بر همین اساس طی سال جاری تاكنون سه هزار و 500 سامانه «نشاط» در تهران برگزار شده و ده‌ها هزار نفر از برنامه‌های این سامانه‌ها بهره‌مند شده‌اند».
معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهردار تهران در ادامه با تاكید بر این كه وجود افسردگی در سطح تهران یك موضوع جدی است، بر ضرورت رفع این مساله تاكید و بیان كرد: «افسردگی به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران، مادر تمام آسیب‌های اجتماعی است».
وی در ادامه با اشاره به اقدامات شهرداری در زمینه توسعه فضای سبز شهری خاطر نشان كرد: هفت دره رود اصلی تهران كه پیش از این مركز آسیب‌های اجتماعی بوده است، هم اكنون به فضاهای باز شهری تبدیل شده است.
ایازی با اشاره به افزوده شدن یكصد هزار هكتار فضای سبز در محدوده غرب تهران، اضافه كرد: «تاكنون 20 هكتار فضای سبز در بزرگراه چمران ایجاد شده است».

نقاشی‌های دیواری تهران قابل نقد هستند

وی در ادامه ضمن اذعان به این كه نقاشی‌های دیواری شهر تهران به لحاظ كیفی قابل نقد هستند، در عین حال ادامه داد: «با این وجود ما در آغاز مسیری هستیم كه در آینده می‌تواند به شكل بهتری ادامه یابد.»
به گفته سخنگوی شهرداری تهران موضوع هویت از دو منظر كالبدی و محتوایی و در ابعاد مختلف محلی، شهری، ملی، دینی و قومی مورد توجه شهرداری تهران بوده است.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهردار تهران با اشاره به این كه اراضی 540 هكتاری «عباس آباد» قرار است، بزرگترین پهنه فرهنگی در كشور شود، توضیح داد: «علاوه بر این در محدوده جنوب غرب تهران قرار است، در فضایی به وسعت 180 هكتار، الگوی مینیاتوری كشور ایران طراحی شود».
به گفته وی در حال حاضر ساخت 800 گلدسته برای مساجد شهر تهران در دستور كار شهرداری تهران قرار دارد و علاوه بر این احیای 118 امامزاده و بقاع متبركه شهر نیز در دستور كار شهرداری قرار گرفته است.
ایازی با تاكید بر ضرورت احیای هویت قومی، برگزاری هفته فرهنگی استان‌ها به همت شهرداری را از جمله برنامه‌های شهرداری تهران در این راستا عنوان و اضافه كرد: «تا زمانی كه به هویت قومی به درستی پرداخته نشود، امكان ارتقای هویت ملی وجود ندارد».
منبع: isna.ir

هیچ نظری موجود نیست: