۱۳۸۹ آذر ۵, جمعه

كشف موجودی عجیب در اعماق اقیانوس !


اعماق تیره و تاریك اقیانوس یكی از مرموزترین مكان‌های زمین است. شریط اعماق اقیانوس شرایط ویژه‌ای است كه هر موجود زنده‌ای نمی‌تواند در آن دوام بیاورد. شاید به همین دلیل كشف یك موجود زنده تازه كه محققین آن‌ را روح‌مانند توصیف كرده‌اند، علاوه بر جذابیت‌های كشف یك گونه تازه از موجودات زنده، جذابیت اكتشافی جدید در دنیایی تیره و تار و مرموز را هم به همراه دارد.
محققین موفق شدند موجود بندپای روح‌مانندی را در عمیق‌ترین دسترسی‌های اقیانوس بین اندونزی و فیلیپین كشف كنند. این موجود بندبند شبیه كرم یا شاید بهتر است بگویم هزارپا است. طول آن به بیش از 9.4 سانتیمتر می‌رسد كه در نوع خودش خیلی هم بزرگ است. این موجود با استفاده از دو ردیف زایده‌های پارومانند بسیار ظریف كه دو طرف بدنش قرار گرفته‌اند،‌ شنا می‌كند. حركت پشت سر هم این زایده‌ها درست مانند ریختن پشت سر هم یك ردیف دومینو است.
اما در آن شرایط خاص، این كرم بندبند چه‌طور از محیط خود با خبر می‌شود؟ مشاهدات محققین نشان می‌دهد كه ده شاخك حساس كه به سر آن چسبیده‌اند و شش جفت حفره كه روی گردنش قرار گرفته‌اند، ‌به این موجود كمك می‌كنند در زیر آب بوها و مزه‌ها را احساس كند.
سه زیست‌شناس موسسه اقیانوس‌نگاری اسكریپز واقع در كالیفرنیا،‌ با استفاده از ابزار زیرآبی كه از راه دور كنترل می‌شود، برای اولین بار این موجود را در عمق 2.8 كیلومتری زیر آب كشف كرده‌اند. كارن اوزبورن، مدیر این گروه كه معتقد است موجود هیجان‌انگیزی را كشف كرده‌، در توصیفش می‌گوید: «خیلی جالب بود، چون با هر چیز دیگری كه تا به حال توصیفش را شنیده بودم،‌ یا دیده بودم متفاوت بود. مخصوصا سر عجیبش! كرم بندبند تازه كشف شده به قدری از سایر موجودات متفاوت است كه باید آن را متعلق به گونه و طبقه تازه‌ای از موجودات دانست!»
این كرم بندبند در ارتفاع 100 تا 200 متر از كف اقیانوس زندگی می كند،‌ لایه‌ای كه به گفته دانشمندان هنوز ار نظر جانورشناسی و گیاه‌شناسی كشف‌نشده باقی مانده است. تا جایی كه اوزبورن معتقد است اگر بتواند به این عمق سفر كند، ‌نیمی از جانورانی كه خواهد دید، كاملا برایش ناشناخته خواهند بود. دلیل مهم ناشناخته ماندن این عمق، ابزارهای در دسترس محققان بوده كه یا قادر به رفتن به اعماق زیاد نبوده‌اند، ‌یا نمونه‌ها را آن‌قدر له می‌كردند كه هیچ چیز در آن‌ها قابل شناسایی و بررسی باقی نمی‌ماند.
گزارش خبر آنلاین / نقل از دیسكاوری

هیچ نظری موجود نیست: