۱۳۸۹ آبان ۲۵, سه‌شنبه

خوردنی های از بین برنده استرس








یک كارشناس در سایت تغذیه هول فود كاتولوگ فهرستی از مواد غذایی ارائه ‌كرده‌ است كه این خوردنی‌ها تاثیر بسزایی در دور كردن استرس از انسان دارند و یا به عبارتی آرامش بخش هستند.استرس ممكن است همه جا با شما باشد، مثل محیط كار، در هنگام رانندگی، در جشن‌ها و مراسم و یا حتی در منزل و زمانی كه اخبار ناخوشایندی ممكن است از طریق رادیو و تلویزیون به گوشتان برسد، اما در دنیای پرتنش امروز، چه كسانی ممكن است از استرس در امان باشند؟
به گزارش سرویس «بهداشت و درمان » خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، كارشناسان معتقدند كه یك رژیم غذایی تحریك كننده و نامنظم و آشفته در واقع پیش فاكتوری برای بروز استرس است كه معمولا شامل مصرف چای و میان وعده‌ها به طور مكرر و نامنظم است، اما با دنبال كردن یك رژیم غذایی منظم و همچنین انتخاب خوردنی‌هایی مناسب می‌توان تا حد امكان استرس روزانه را از خود دور نگهداشت.

ـ اولین خوردنی استرس زدادر این فهرست، «ماست» است.
ماست به ویژه‌ برای فصل تابستان مفید است، چون سبك بوده و هضم آن هم آسان است. دكتر شیفا شارما، متخصص تناسب اندام در هند در این باره می‌گوید: ماست یا هر محصول لبنی دیگر غنی از ماده‌ای به نام تیروسین است كه میزان سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد. به بیانی دیگر پروتئین‌ها در محصولات لبنی مقدار سروتونین را كه نوروهورمونی در مغز است، افزایش می‌دهند و در نتیجه استرس اعصاب را كاهش داده و شما را آرام می سازد.

ـ خوردنی بعدی برای از بین بردن استرس، «شكلات تلخ» است.
پزشكان می گویند: مصرف شكلات تلخ از مقدار هورمون استرس می‌كاهد و سایر آشفتگی‌های بیوشیمیایی مرتبط با استرس را متعادل می‌سازد.

ـ مركبات هم خوردنی‌های مناسبی هستند برای برطرف كردن استرس.
میوه‌ها حاوی قند طبیعی هستند كه ذهن را از استرس خالی می‌سازند و مركبات و میوه‌های تابستانی تاثیر بیشتری در این زمینه دارند.

ـ خوردنی ضد استرس بعدی «بادام درختی» است.
بادام سرشار از ویتامین «B2» و ویتامین «E»، منیزیم و روی است. ویتامین‌های B و منیزیم تاثیر بسزایی در تولید سروتونین دارند كه خلق انسان را تنظیم می‌كنند و استرس را تسكین می‌دهند. روی هم می‌تواند با برخی از اثرات منفی استرس مقابله كند و ویتامین E هم به عنوان یك آنتی اكسیدان مولكول‌های رادیكال آزاد را كه با استرس و بیماری قلبی مرتبط هستند، نابود می‌سازد.

ـ گزینه بعدی «چای» گیاهی یا «چای سیاه» است :
كه ضمن كنترل كالری‌ها، خلق و خوی شما را نیز بهبود می‌بخشد.چای بابونه، چای یاسمن و سایر چای‌های گیاهی تاثیر شگفت انگیزی روی بدن شما دارند و می‌توانند مثل یك داروی مسكن عمل كنند.

ـ ماهی هم جزو خوراكی‌های ضد استرس و آرامش بخش است.
«ماهی» منبع غنی از چربی‌های امگا ــ 3 است كه حاوی ویتامین‌های گروه B به ویژه‌ B6 و B12 مفید برای مقابله با استرس هستند. در واقع ویتامین B12 یكی از مهمترین مكمل‌ها برای ساخت سروتونین به عنوان هورمون شادی در مغز است و كمبود ویتامین B12 می‌تواند سبب افسردگی شود.

ـ «كلم بروكلی»
یكی دیگر از خوردنی‌های مفید برای مقابله با استرس است كه وقتی به پاستا، برنج و یا سالاد افزوده می‌شود، تاثیر معجزه آسایی در ایجاد شادی در شما اعمال می‌كند. كلم بروكلی هم سرشار از ویتامین‌های گروه B شامل اسید فولیك است كه به كاهش ترس، اضطراب و نگرانی استرس و حتی افسردگی كمك می‌كنند. فیبر موجود در این سبزی نیز برای مقابله با یبوست و سندرم روده تركیب پذیر مفید است كه این سندرم در واقع حاصل استرس بلند مدت است.

ـ آخرین ماده معجزه آسا در كاهش استرس «سیر» است.
سیر برای آرام كردن تنش و استرس و نیز كاهش گلوكز خون مفید است. سیر سرشار از آنتی اكسیدان‌ها است و این مواد در مقابله با استرس بسیار مفید هستند
فرستنده : حمید رضا محمودی

هیچ نظری موجود نیست: