۱۳۸۹ آذر ۷, یکشنبه

خواص سیب‌زمینی


سیب‌زمینی نوعی سبزی ریشه‌ای است که بیشتر به دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ اهمیت دارد ولی به خاطر اینكه سیب‌زمینی، كربوهیدرات (قند) بالایی دارد، معمولا آن را به عنوان یک سبزی نشاسته‌ای می‌شناسند...

البته كربوهیدرات (قند) موجود در سیب‌زمینی جزو كربوهیدرات‌های پیچیده به حساب می‌آید كه از نظر تغذیه‌ای در مقایسه با قندهای ساده بسیار مفیدند. به همین دلیل در بسیاری از كشورهای دنیا به عنوان یك غذا محسوب می‌شود و مواد غذایی دیگر در كنار آن سرو می‌شوند و تقریبا جای نان یا برنج را در رژیم غذایی می‌گیرد.
در كشور ما سیب‌زمینی در گروه غلات نیست و به اشتباه به عنوان سبزی‌ در كنار غذاها قرار می‌گیرد. یك سهم سیب‌زمینی معادل یك سیب‌زمینی متوسط با وزن 175 گرم است که حدود 160 كیلوكالری انرژی دارد. علاوه بر كربوهیدرات كه بیشتر كالری سیب‌زمینی مربوط به آن است، هر واحد سیب‌زمینی 4 گرم پروتئین دارد كه 2 برابر سایر سبزی‌هاست.
این ماده غذایی فسفر، منیزیم، منگنز و به خصوص پتاسیم بالایی دارد و بنابراین افرادی كه دچار پرفشاری خون هستند، با محاسبه كالری می‌توانند از سیب‌زمینی به عنوان یك منبع پتاسیم در غذاهایشان استفاده كنند.
البته سیب‌زمینی ممكن است تا حدی تركیبات سمی نیز داشته باشد. این مواد هم در پوست وجود دارند و هم در مراحل نگهداری ممكن است تشكیل شوند.
مصرف زیاد این تركیبات می‌تواند بر سیستم ایمنی و عصبی تاثیر بگذارد. بنابراین سیب‌زمینی را نباید اصلا در برابر نور نگه داشت. لازم است حرارت محیط، بالای 10 درجه باشد زیرا كمتر از این دما تركیبات سمی در سیب‌زمینی ایجاد می‌شود كه به ویژه در ناحیه جوانه‌ها تجمع پیدا می‌كنند.
علاوه بر مواد مغذی‌ای كه اشاره شد، سیب‌زمینی دارای تركیباتی به نام فیتوكمیكال است كه از بروز بیماری‌های مزمنی نظیر بیماری‌های قلبی - عروقی و انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌كنند. به علاوه، سیب‌زمینی دارای ماده‌ای به نام كوكامین است كه آثارش در پیشگیری از پرفشاری خون به اثبات رسیده است.
یادتان باشد كه سیب‌زمینی حتما باید به شكل پخته مصرف شود زیرا سیب‌زمینی خام دارای تركیباتی است كه فعالیت آنزیم‌های گوارشی را مختل می‌كنند. اما این عامل در اثر حرارت غیرفعال می‌شود و نمی‌تواند اثر سوء بگذارد. ضمن اینکه پختن سیب‌زمینی، نفخ آن را هم از بین می‌برد و بهترین روش پخت توصیه‌شده برای آن، تنوری كردن است كه می‌تواند افت ارزش تغذیه‌ای سیب‌زمینی را به حداقل ممكن برساند.
منبع : salamatiran.com

هیچ نظری موجود نیست: