۱۳۸۹ آبان ۲۷, پنجشنبه

فيس بوك و گوگل در آستانه تقابلي جدي !



فیس بوک، بزرگ ترین شبکه اجتماعی آنلاین در جهان، قصد دارد در روز دوشنبه سرویس ایمیل خود را ارائه کند. این سرویس بیش از هر چیز سرویس جی میل گوگل را به چالش خواهد کشید و به رقابت این دو کمپانی ابعاد تازه ای خواهد داد.
رقابت شدید گوگل و فیس بوک اکنون به نقطه حساسی رسیده و فردا روز سرنوشت سازی برای دو غول بی بدیل جهان مجازی خواهد بود. آنچه روز دوشنبه روی می دهد، دنیای فن آوری را هم دستخوش تغییراتی اساسی خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، کمپانی فیس بوک با ارسال نامه ای به رسانه ها از آنها دعوت کرده است تا روز دوشنبه (۲۴ آبان/ ۱۵ نوامبر) در مراسم ویژه ای که این کمپانی برگزار خواهد کرد شرکت کنند. گفته می شود مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل فیس بوک قصد دارد در این مراسم سیستم جدید پیام رسانی (Messaging System) فیس بوک را که نتیجه ایجاد تغییرات اساسی در سیستم قبلی است، معرفی کند.
پیت کش مور، سردبیر سایت Mashable که از معتبرترین وب سایت های حوزه آی تی است می گوید، احتمال معرفی سرویس چت فیس بوک بر روی گوشی های موبایل نیز وجود دارد.
این حدس و گمان ها بر مبنای پاکت های حاوی دعوت نامه های ارسالی برای رسانه ها شکل گرفته است؛ پاکت نامه های پست هوایی که پشت آن لوگوی Inbox فیس بوک نقش بسته است.
«مراسم ویژه» فیس بوک در حاشیه نشست سه روزه وب ۲ در سن فرانسیسکو برگزار می شود. نشستی که بسیاری از کمپانی های برجسته در حوزه ی فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آن حضور خواهند داشت.
مارک زاکربرگ و اریک اشمیت، مدیرعامل گوگل، از سخنرانان اصلی این نشست هستند. بسیاری از سرمایه گذاران در این نشست حضور می یابند تا استراتژی های گوگل برای حضور در شبکه های اجتماعی را بررسی کنند. گوگل در ماه های اخیر چندین شبکه اجتماعی کوچک را خریده و اریک اشمیت از مدت ها پیش وعده داده که این کمپانی در پاییز سال ۲۰۱۰ «لایه های اجتماعی» را نیز به محصولات خود خواهد افزود.

سرویس پیام رسانی «جی میل کُش» فیس بوک

از مدت ها پیش متخصصان و تحلیل گران با اشاره به ضعف های سیستم پیام رسانی فیس بوک گفته بودند که با افزایش چشمگیر کاربران این شبکه ی پیشتاز اجتماعی، اعمال تغییر یا ارائه نسخه جدیدی از آن ضروری خواهد بود. سیستم کنونی پیام رسانی فیس بوک از قابلیت ارسال پیام به دیگر سرویس ها (نظیر یاهو ، جی میل یا هات میل) و نیز امکان فوروارد کردن پیام ها برخوردار نیست.
شاید این ها همان نیازهایی است که فیس بوک در پروژه ای که آن را "تیتان" نام نهاده، به آن پاسخ گفته و به نظر می رسد این تغییرات به حدی چشمگیر است که مقامات گوگل را نگران کرده است. آن طور که تک کرانچ گزارش داده، متخصصان فیس بوک و طراحان این سیستم از آن با عنوان پروژه "جی میل کُش" یاد می کنند.

احتمالا نام کاربری کاربران فیس بوک تبدیل به آدرس ایمیل آنها خواهد شد (username@facebook.com). همه رقبای اصلی فیس بوک خدمات ایمیل هم ارائه می کنند و با پتانسیلی که فیس بوک دارد، ارائه این سرویس اگر از کارآمدی بیشتری نسبت به رقبا برخوردار باشد، می تواند فیس بوک را به هاب ارتباطات آنلاین تبدیل کند. این یعنی جذب کاربران بیشتر، ارتباطات گسترده تر بر مبنای سرویس های فیس بوک، کسب درآمد بیشتر از طریق تبلیغات، سبقت گرفتن از رقبای قدرتمند دیگر و حرکت با شتابی بیشتر به سوی تسخیر فضای مجازی که آرمان فیس بوک و مدیر بلندپرواز و جاه طلبش، مارک زاکربرگ است.

اما آیا سرویس ایمیل فیس بوک می تواند به سادگی فراگیر و جای گزین سرویس های رایج شود؟ به اعتقاد پیت کش مور، نمی توان با قاطعیت از فراگیری قطعی این سرویس سخن گفت، چون در بسیاری از شرکت ها و سازمان ها در سراسر جهان، دسترسی به فیس بوک به دلایل امنیتی یا برای جلوگیری از اتلاف وقت کارمندان مسدود شده است.

نبرد برای جذب کاربران بیشتر؛ به خاطر چند میلیارد دلار

رقابت گوگل و فیس بوک در ماه های اخیر بیش از هر زمان دیگری تقابل جویانه شده و پس از مراسم روز دوشنبه احتمالا این رقابت ابعاد تازه ای خواهد یافت. بخش اصلی درآمدهای هر دو کمپانی از طریق تبلیغات آنلاین تامین می شود و رقابت بر سر سرویس ایمیل و سایر سرویس های اجتماعی در فضای مجازی برای جذب تعداد بیشتری از کاربران است که می توانند به افزایش درآمدهای این کمپانی ها کمک کنند. گوگل و فیس بوک از منظر تجارت و بازاریابی، اهداف مشترک و منافع هم سان و گاه متضادی دارند و پیشرفت برق آسای فیس بوک، احتمال تلاقی منافع و برخورد در آینده ای نزدیک را افزایش داده است.
کوچ متخصصان و مدیران ارشد گوگل به فیس بوک نیز از دیگر مسائلی است که مقامات گوگل را نگران کرده است. حقوق پیشنهادی فیس بوک به این متخصصان رقم بسیار بالاتری است. گوگل هفته گذشته تصمیم گرفت برای جلوگیری از این موج کوچ به فیس بوک، ۱۰ درصد به حقوق همه کارکنان خود اضافه کند.
در ادامه تنش های فزاینده میان این دو کمپانی، هفته گذشته گوگل امکان ورود اتوماتیک اطلاعات تماس کاربران از طریق حساب کاربری جی میل به فیس بوک را مسدود کرد و اعلام کرد برای فعال شدن مجدد آن، فیس بوک نیز باید چنین امکانی به گوگل بدهد.
فیس بوک از مدت ها پیش برای گسترش سرویس های آنلاین خود و تسخیر جهان مجازی گام برداشته و شاید تنها کمپانی موجود در جهان است که در مدت زمانی کوتاه، در عرصه های گوناگون قابلیت رقابت با غولی نظیر گوگل را پیدا کرده است؛ از تبلیغات آنلاین گرفته تا سرویس ایمیل. بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فیس بوک که کشوری پرجمعیت و بدون مرز را در فضای سایبر خلق کرده اند، بزرگ ترین سرمایه فیس بوک اند.
منبع : fararu.com

هیچ نظری موجود نیست: