۱۳۸۹ آبان ۲۳, یکشنبه

ورود سكه هاي يك گرمي به بازار به زودي



دبیركل بانك مركزی از ورود سكه های یك گرمی بانك مركزی به بازار تا حدود دو ماه دیگر خبر داد و تاخیر در ورود آن ها را به دلیل وجود تعداد كافی و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه عنوان كرد.
سیدمحمود احمدی در گفت وگو با ایسنا درباره ورود سكه های گرمی به بازار اظهار كرد: ضرابخانه بانك مركزی در حال حاضر مشغول ضرب سكه های گرمی است. ما می خواهیم تیراژ این سكه ها به حدی برسد كه وقتی به بازار آمد به حد كافی وجود داشته باشد و بازار سیاه و رانت برای آن ایجاد نشود.
وی گفت: در حال حاضر مشغول ذخیره سازی این سكه ها هستیم و زمانی كه تعداد آن افزایش یافت، این سكه ها را به بازار خواهیم ریخت.
او درباره زمان حدودی ورود این سكه ها به بازار گفت: فكر می كنم این كار در دو ماه آینده انجام شود. ما قصد داریم ابتدا یك میلیون قطعه تولید كنیم و تا كنون حدود 200 هزار قطعه ضرب شده است.
به گفته او قیمت این سكه ها هم با توجه به شرایط روز و قیمت های جهانی تعیین می شود. وزن این سكه ها 1.01 گرم و قطر تقریبی 13.3 میلی متر است. عیار سکه گرمی نیز همانند سایر سکه های بهار آزادی رایج در بازار 900 در هزار است. این سكه ها با بسته بندی امنیتی مناسب و بدون ثبت سال ضرب به بازار خواهند آمد.
پیش از این قرار بود تعداد محدودی سكه گرمی در مهرماه از سوی بانك كارگشایی عرضه شود.
در بسته بندی این سکه، کاغذ امنیتی با شش مشخصه قرار گرفته است؛ یک مورد دیگر امنیتی در بسته بندی سکه های گرمی، شماره سریالی است که به عنوان شناسنامه تولید سکه ها که روز و زمان تولید آن درج می شود. مرکب چاپ سریال نیز فلورسنتی است که زیر لامپ uv تبدیل به رنگ نارنجی می شود.
منبع : isna.ir

هیچ نظری موجود نیست: