۱۳۸۹ مرداد ۲۸, پنجشنبه

راه هائی برای شناسائی افراد دروغگو !


افراد دروغگو را مي توان با استفاده از نشانه هايي تشخيص داد، آيا از اين نشانه ها آگاهي داريد؟بیراه نیست اگر بگوییم دروغ گفتن هم استعداد خودش را می خواهد. در اینجا با انگیزه ها، ریشه ها و ریزه کاری های این پدیده بیشتر آشنا می شویم.متاسفانه تا به امروز علم موفق نبوده تا مرز افکار راست و دروغ را مشخص کند یا به عبارتی شلختگی ذهن مانعی بر سر راه این تکنولوژی است.
ابوالقاسم رجب با این مقدمه مقاله ای را درباره راه هایی برای شناسایی افراد دروغگو نوشته که بخش هایی از آن در ادامه می آید:چرا دروغ می گوییم؟جز در موارد خاص که شخص دروغگو از رفتارش بی آنکه به دنبال کسب منفعتی باشد لذت می برد، پیوسته برای دروغ هایمان به دنبال دلایلی قانع کننده مقابل وجدان خویش می گردیم. ترس از دست دادن یا میل به دست آوردن فردی که به او علاقه مندیم، موقعیت شغلی یا اجتماعی مناسب و... مهم ترین انگیزه های دروغ های کوچک و بزرگ هستند. روان شناسان بر این باورند که بیشتر دروغ های ما به منظور محافظت از روابط اجتماعی مان است. هنگامی که همسرتان از شما درباره بزرگی دماغش سوال می کند ممکن است واکنشی کاملا صادقانه در قبال پرسش او نداشته باشید زیرا احساس می کنید شاید باعث رنجش خاطر او شوید.از سوی دیگر نباید فراموش کرد جز در موارد استثنا و درمورد افرادی که با توجه به اعتقادات مذهبی قوی ای که دارند و مبرا از خطا هستند، کسی که ادعا کند در طول زندگی اش دروغ نگفته دروغگوی بزرگی است. بی تردید همه ما از روی اجبار یا به اختیار خودمان دروغ هایی در زندگی می گوییم اما گاهی افرادی پیدا می شوند که در این زمینه افراط می کنند. روان شناسان دانشگاه داندی اسکاتلند رفتار چنین انسان هایی را مورد مطالعه قرار داده و عللی برایشان برشمرده اند.
پنج عامل دروغگویی بیماری دروغگویی:
نداشتن درک صحیح از کار درست و غلط و نداشتن حس پشیمانی پس از آزار دیگران از ویژگی های اصلی این گونه بیماران است. چنین افرادی بسیار حرفه ای دروغ می گویند و به هیچ وجه احساس بدی نسبت به عمل خود ندارند و اصولا با عذاب وجدان بیگانه اند.
عادتی به نام دروغگویی: برای چنین افرادی همیشه دروغ اولین گزینه است؛ حتی اگر برایش دلیلی قانع کننده وجود نداشته باشد. تجربیات و خاطرات دوران کودکی افراد دروغگو- نظیر زندگی در محیط فاسدی که دروغ ضرورت ادامه حیات و زندگی نسبتا راحت آنها بوده است- باعث می شوند آنها در هر سن و سالی هم که باشند به طور ناخودآگاه دروغگویی را ترجیح دهند.
خودشیفتگی: نارسیسیت ها دروغ می گویند تا نزد دیگران محترم شمرده شوند و بزرگ تر از آنچه هستند جلوه کنند.
بی ثباتی شخصیتی: معمولا زندگی افرادی که چنین خصوصیتی دارند با بی بندوباری اخلاقی همراه است. آنها برای فرار از احساس گناه و شرمی که نسبت به اعمال و مسوولیت ناپذیری خود دارند در دروغگویی افراط می کنند.
دروغ های نمایشی: «حالم اصلا خوب نیست، به زودی می میرم» و «اگر ترکم کنی خودم را می کشم» از این قبیل دروغ هاست که غالبا برای جلب حس ترحم یا عشق و محبت اطرافیان گفته می شود. این دروغ ها لزوما منعکس کننده احساسات واقعی شخص نیست.
چگونه دروغ سنج خوبی باشیم؟تشخیص فرد دروغگو از شخص راستگو جزء علایق مشترک همه ماست و به قولی «لذتی که در گرفتن مچ شخص دروغگو هست در دروغ گفتن نیست».
روان شناسان توصیه هایی می کنند که دانستن آنها می تواند به شما کمک کند:

ـ به حرکات ظاهری او توجه کنید: تنها به یک فاکتور مثلا استرس داشتن فرد توجه نکنید چرا که ممکن است شخصی راست بگوید ولی هنگام صحبت کردن عصبی به نظر برسد. قبل از اینکه سوال بپرسید- بدون آنکه جلب توجه کنید- حالات اولیه وی نظیر میزان نگرانی، عصبانیت، ارتباط چشمی و پلک زدن وموقعیت دست هایش را به خاطر بسپارید.
ـ مقایسه کنید: کلید فهمیدن اینکه شخصی دروغ می گوید یا نه در این است که پس از سوال کردنتان- درست طول زمان کوتاهی که اطلاعات در مغز طرف مقابل پردازش می شود تا جواب شما را بدهد- تغییرات رفتاری ای را که در مرحله پیش به خاطر سپرده اید بررسی کنید. توجه داشته باشید فرصت مقایسه را از دست ندهید زیرا احتمالا پس از گذشت این زمان طلایی فرد به تسلطی نسبی روی رفتارش خواهد رسید.
ـ به حرف های او خوب گوش کنید:گاهی اوقات توجه به حالات بدن و ریز شدن در رفتار طرف مقابل کمک شایانی به شما نمی کند. در این گونه موارد دقت در گفته های شخص، بهترین راهنماست. دروغگوها معمولا بیش از حد به جزئیات بی ربط می پردازند. آنها سعی می کنند با این کار ذهن مخاطبشان را از موضوع اصلی دور کنند تا دروغشان کمرنگ جلوه کند. فراموش نکنید که دروغگو فراموشکار است و احتمال اینکه متناقض صحبت کند بسیار زیاد است.
ـ چند دقیقه مکث کنید: برای بیشتر مردم دروغ گفتن امری سخت و استرس زاست و هیچ اتفاقی مثل سکوتی که میان پاسخ او و سوال بعدی تان برقرار می کنید عذاب آور نیست. سعی کنید در این لحظات میزان عصبانیت و نگرانی اش را بسنجید.
ـ بحث را عوض کنید: بی تردید شیرین ترین زمان برای دروغگو لحظه ای است که احساس کند دروغ به پایان رسیده و در کارش موفق بوده است. تغییر بحث توسط شما احتمالا لبخندی بر لبان دروغگو می نشاند. در این هنگام بازگشت به مبحث قبلی مانند ضربه پایانی یک بوکسور برای ناک اوت کردن حریفش است و با خشم مضاعف او همراه خواهد بود.
منبع : hamshahrionline.ir

هیچ نظری موجود نیست: