۱۳۸۷ بهمن ۱۱, جمعه

ابداع سیستم جدید تویوتا برای جلوگیری از حوادث در اثر خواب الودگی رانندگان


شرکت تویوتا به منظور کاهش میزان تلفات و خسارات حوادث رانندگی ناشی از خواب آلودگی رانندگان سیستمی جدید را ابداع کرده است که با کنترل مسیر اتومبیل به نسبت خطوط سفید خیابان‌ها و اتوبان‌ها خطر خواب آلودگی فرد را احساس کرده و راننده را با پخش آژیری هشیار می‌کند.
در حدود 20 درصد از حوادث رانندگی در اتوبانهای چند باند به دلیل خستگی و خواب آلودگی رانندگان به وجود می‌آید. به همین دلیل شرکت ژاپنی تویوتا سیستمی جدید را به منظور هشیار نگه داشتن رانندگان ابداع کرده است.
این سیستم دارای دوربینی است که با کنترل مسیر خطوط سفید بر روی سطح جاده، میزان سرعت اتومبیل و میزان انحراف احتمالی آن را از خطوط سفید تعیین می‌کند. این اطلاعات سپس به رایانه ای آن - بورد ارسال می‌شود و این رایانه تشخیص می‌دهد که این سرعت و شیوه رانندگی با موقعیت موجود همخوانی دارد یا خیر.
در صورت خطرناک بودن موقعیت اتومبیل این سیستم آژیری بلند را برای هشداری راننده به صدا در خواهد آورد تا راننده کنترل اتومبیل را مجددا به دست گیرد.
برای مثال در صورتی که در هنگام عبور از خطوط سفید ترمز و شتاب اتومبیل در حد رانندگی در شرایط ترافیک شهری باشد، سیستم خطری را احساس نخواهد کرد اما در صورتی که اتومبیل به صورت مداوم در حال حرکت نامرتب باشد و یا با سرعت و شتابی بالا از خطوط سفید عبور کند، سیستم این احتمال را می‌دهد که راننده دچار خواب آلودگی بوده و آژیر هشیاری راننده را پخش خواهد کرد.
بر اساس گزارش نیوساینتیست، تا کنون مشابه چنین سیستمی در اتومبیلهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است اما سیستم جدید شرکت تویوتا از دقت بالاتر و خطای کمتری بهره مند بوده و می‌تواند قبل از عبور کامل از خطوط سفید راننده را از خطر آگاه کند.
/جام جم آنلاین

هیچ نظری موجود نیست: