۱۳۸۷ دی ۲۳, دوشنبه

تغيير رفتار انسان در اثر ديدن پول !



به گزارش بخش فارسی شبكه خبري" ورلد نيوز " (World-news.org/persian ) تحقيقات جديد نشان مي‌دهد، مشاهده پول مي‌تواند به صورت ناخودآگاه سبب تغيير رفتار انسان‌ها شود.
به نقل از «آسوشيتدپرس»، گروهي از محققان دانشگاه «مينه‌سوتا» در آمريكا در مطالعه‌اي جديد جمعي از دانشجويان داوطلب را به دو دسته تقسيم كرده و آنها را در مواجهه با ‪ ۹‬آزمايش و معما قرار دادند با اين تفاوت كه براي گروه اول در خلال اين آزمايشها مقاديري پول به نمايش درمي‌آمد اما گروه دوم همان آزمايشها را بدون مواجهه با پول انجام دادند.
نتايج اين مطالعه كه در شماره روز جمعه نشريه علمي «ساينس» به چاپ رسيده نشان داد دو گروه ياد شده عملكردهاي متفاوتي داشتند و اين امر حاكي از آن است كه حتي مشاهده پول مي‌تواند بر رفتار انسان در شرايط مختلف تاثير بگذارد.
به گفته «كتلين ووس» دستيار پروفسور بازاريابي در دانشگاه «مينه‌سوتا» و سرپرست اين مطالعه، مشاهده پول مي‌تواند روي افراد تاثير مثبت و يا منفي داشته باشد.
وي افزود: قرار گرفتن در معرض پول سبب بروز حس كفايت و عدم نياز به ديگران در انسان مي‌شود و مي‌تواند ميزان اجتماعي بودن را در انسانها كاهش دهد.
«ووس» عنوان كرد: اجداد قديمي انسان‌ها احتمالا براي انجام كارها و رسيدن به اهداف خود مثلا ساختن پناهگاه و يا شكار نياز به همكاري ديگران داشته‌اند اما در ابتدا معامله كالا به كالا و در نهايت پول در ميان مردم رايج شد به طوري كه انسانها مي‌توانستند بدون نياز به كمك مستقيم ديگران و تنها با برخورداري از پول كارهاي خود را انجام بدهند كه اين امر احتمالا ميزان اجتماعي بودن انسان را نيز كاهش داده است.
در يكي از اين آزمايش‌ها دانشجويان داوطلب به دو گروه تقسيم شدند و از آنها خواسته شد با يك سري كلمات پراكنده جمله‌سازي كنند. بررسي اين جمله‌ها نشان داد جمله‌هاي ساخته شده توسط افرادي كه در حين آزمايش پول مشاهده كرده‌اند، به صورت ناخوداگاه به ميزان بيشتري با مسايل مادي و پول ارتباط دارد.
در آزمايشي ديگر دانشجويان به حل يك معما مشغول شدند و آن دسته از دانشجويان كه در موقعيتي نشسته بودند كه مي‌توانستند مقداري پول مشاهده كنند به طور ميانگين پس از ‪ ۵/۱‬دقيقه براي حل معما تقاضاي كمك كردند اما دانشجويان ديگر كه پولي نمي‌ديدند به طور ميانگين پس از ‪ ۳‬دقيقه درخواست كمك كردند.
به گفته محققان، حتي مشاهده جزيي پول نيز مي‌تواند در نوع رفتار و اهداف فرد تاثير بگذارد و به صورت ناخوداگاه سبب كاهش حس وابستگي فرد به سايرين شود.

هیچ نظری موجود نیست: