۱۳۸۷ بهمن ۱۰, پنجشنبه

زنان تاجیکی که نوزاد خرید و فروش می کنند


محبوبه پنجاه ساله چهار پسر دارد اما همیشه یک دختر می خواسته است.مراحل قانونی قبول کردن فرزند در تاجیکستان پیچیده و طی کردن آن بسیار دشوار است و به همین دلیل محبوبه تصمیم گرفت که راه ساده تر را انتخاب کند: خریدن بچه. محبوبه می گوید: "همینکه شنیدم زنی آماده است نوزادش را بفروشد به بیمارستان مراجعه کردم. این زن به من گفت که پنج بچه دارد و قدرت مالی ندارد که یک فرزند دیگر را بزرگ کند. من هم به او برای خریدن نوزادش صد دلار دادم." محبوبه این معامله را 10 سال پیش انجام داد اما خرید و فروش کودک هنوز هم در تاجیکستان عمومیت دارد و تمام خرید و فروش ها در بخش زایمان بیمارستان ها رخ می دهد. برخی از مادرها نوزادشان را فقط چند روز بعد از تولد رها می کنند و سرنوشت این نوزادها در دست پرسنل پزشکی قرار می گیرد.

"فروش" ناآگاهانه

پرستاری جوان تعریف می کند که چگونه یک پزشک به مادری که نوزادش هنگام تولد مرده بوده است کمک می کند نوزادی را ازبیمارستانی دیگر با خود به خانه ببرد. البته او مطمئن نبود که برای تعویض نوزادان پولی رد و بدل شده باشد. او گفت: "کادر پزشکی فقط می خواستند که کمک کرده باشند. " اما در تاجیکستان این گونه نیت های خوب ممکن است تا هشت سال زندان در پی داشته باشد. در سال 2008، سیزده مورد خرید و فروش نوزاد در تاجیکستان رخ داد اما گفته می شود که شمار کسانی که در قاچاق نوزاد دست دارند، بیشتر است. در شصت کیلومتری شهر دوشنبه در محله ای به نام "تورسونزودا" با دو ماما که به فروختن نوزاد پسر به مبلغ 200 دلار متهم شده اند، ملاقات کردم. دادگاه آنها را به دو سال حبس تعلیقی محکوم کرده است. این دو نفر نزدیک پنجاه سال سن دارند و بیست سال در یک زایشگاه کار کرده اند. یکی از آنها با چشمانی گریان گفت: "اگر می دانستم. من به او شیر دادم و یک ماه از او نگهداری کردم. به من پول دادند اما من از آنها پول نخواسته بودم. پول را بدون این که من متوجه بشوم گذاشتن در جیبم." عظیم جان ابرامیگوف، که ریاست اداره قاچاق انسان در وزارت کشور تاجیکستان را برعهده دارد، می گوید: "قاچاق کودکان مشکلی است که هنوز در تاجیکستان وجود دارد. آنهایی که خریدار هستند معمولا زوج های بدون فرزند هستند. از آنجایی که سلسله مراتب قبول کردن سرپرستی بچه پیچیده است، مردم به خریدن بچه روی می آورند." آقای ابرامیگوف افزود: "اما اغلب آنها متوجه عواقب قانونی این جرم نیستند. " حتی آنهایی که از عواقب این کار آگاهند اغلب احساس می کنند که راه دیگری ندارند جز این که فرزندان ناخواسته خود را به کس دیگری بسپارند. بسیاری از کسانی که فرزندان خود را می فروشند مادران جوانی هستند که به طور نامشروع بچه دار شده اند. در جامعه محافظه کار تاجیکستان بچه نامشروع باعث بی آبرو شدن خانواده ها می شود. اما شمار زنان متاهل مسن تر که به دنبال فروختن فرزندان خود هستند نیز رو به افزایش بوده است.

خانواده های بدون پدر

تاجیکستان فقیرترین کشور منطقه آسیانه میانه است و فقر باعث شده است که پدرهای خانواده برای کسب درآمد به خارج از این کشور سفر کنند و مسئولیت فرزندان را به همسران خود واگذار کنند. برخی از این مادرها قادر نیستند هزینه فرزندی بیشتر را پرداخت کنند. محبت پیرنزروا، که ریاست مرکز جامعه مدنی در تاجیکستان را برعهده دارد، می گوید: "مشکل اصلی ما این است که مردها در پی کاریابی، خانه و کاشانه خود را رها می کنند. برخی از آنها برای خانواده ای که در تاجیکستان تشکیل داده اند، پول می فرستند اما برخی هم هرگز به خانواده های بازنمی گردند." دادن و گرفتن پول بابت کودک امری طبیعی در تاجیکستان است. این جامعه راه چندانی برای برخی از مادرها نمی گذارد. آنهایی که به طور نامشروع باردار شده اند با فشارهای اجتماعی زیادی مواجهند. در کشوری که قبول کردن سرپرستی بچه پیچیده و دشوار است زوج های بدون فرزند برای داشتن کودک دست به هر کاری می زنند.

http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/world/2009/01/090128_shr_tajik_babies.shtml

هیچ نظری موجود نیست: