۱۳۸۷ دی ۲۹, یکشنبه

فیلمی از زندگی مولوی در افغانستان


فیلمی از زندگی مولوی در افغانستان

"پیر چراغ به دست" نام فیلمی در مورد زندگی مولانا جلال الدین محمد بلخی (مولوی) است که کار فیلم برداری آن در افغانستان آغاز شده است.

قرار است این فیلم توسط نهاد دولتی افغان فیلم و با هزینه دولت افغانستان ساخته شود.

لطیف احمدی، رئیس افغان فیلم، که کارگردانی این فیلم را به عهده دارد، در گفتگو با بی بی سی گفت این فیلم، روایت کاملی از زندگی مولوی خواهد بود و زندگی مولوی از تولد تا مرگ به تصویر کشیده خواهد شد.

آقای احمدی می گوید، آنها وسایل کافی و لازم را برای فیلم برداری و ساخت این فیلم در اختیار دارند، اما تنها مشکلی که ممکن است کار آنها را با دشواری روبرو کند، ایجاد محیط و فضای مناسب این فیلم است که نیازمند ساختن ساختمانها و محله های قدیمی است.

کارگردان فیلم "پیر چراغ به دست" می گوید با همه مشکلاتی که وجود دارد، آنها تلاش می کنند به زودی این فیلم را روی پرده های سینما ببرند.

لطیف احمدی می گوید برای ساخت این فیلم از دولت ترکیه و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ( یونسکو ) نیز درخواست همکاری کرده است، اما به گفته او مقام های دولت افغانستان قول داده اند تا هزینه ساخت این فیلم را به طور کامل بپردازند.

هنوز مشخص نیست برای ساخت این فیلم چه مقدار پول نیاز است.

همزمان با ساخت این فیلم در افغانستان، در کشور های دیگر از جمله ایتالیا، ترکیه و آمریکا نیز تلاش هایی برای به تصویر کشیدن زندگی مولوی آغاز شده است.

http://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/afghanistan/2009/01/090117_dn_mawlavi_film_in_balkh.shtml

هیچ نظری موجود نیست: