۱۳۸۹ اسفند ۲۶, پنجشنبه

آیا از آینده مالی خود می ترسید ؟!


امروزه موج بحران اقتصادی سرتاسر جهان را در برگرفته است، به دنبال آن، عواقب این رکود بارزگانی و داد و ستد، آینده مالی تمامی شرکتها، حتیّ شرکتهای بزرگ را تهدید می کند
و به نوعی در این بین هر کسی، از مردم عادی ثروتمند و فقیر تا موسسات دولتی و خصوصی در پی آنند تا بتوانند خود را از این بحران نجات دهند.
در این بین تمامی جوامع به دنبال راه حلّی برای این معضل هستند، امّا حقیقت این است که فراموش کنید از قدیم الایام تا کنون حتّی با این بحران، کسب درآمد باز هم پابرجا و قابل اجراست. اگر کاملاً بر اصول کسب درآمد، افزایش و حفظ آن مسلط باشید، می توانید خود را در این اوضاع نابسمان سرپا نگه دارید.
درست است که در این وضعیت، نمی توان منکر عدم ثبات بازار، توّرم، عدم ثبات شغلی و دیگر مشکلات موجود شویم، امّا با کنترل اثرات منفی این بحران بر زندگیمان، قادریم تا حدّی آنها را مهار کنیم.
از آینده مالی خود نترسید؟ با رعایت نکات زیر، می توانید با تسلط بیشتر بر روحیه ی خود، عواقب این نگرانی ها را کمتر کنید:
بدانید و بررسی کنید که در حال حاضر از نظر مالی در چه سطحی هستید،
این خود شما هستید که باید میزان درآمد و ریز مخارج خود را بدانید. با یک برنامه ریزی یا کمک از یک مشاور در این زمینه، ریز مخارج خود را در طول سال برآورد کنید و در آخر میانگین ماهانه آن را بدست آورید. در این بین خواهید دید که چقدر هزینه های غیر ضروری داشتید که خود از آن مطلّع نبودید، همین اندک پول را می توانید از این به بعد، پس انداز کنید.
اکنون به سراغ درآمدهای خود شامل حقوق، کمیسیون، سود و بهره سرمایه های خود در بانک یا ... بپردازید، با مقایسه و برآورد میانگین ماهانه مخارج بدست آمده و کل درآمد خود، می بینید که تا همین حالا نیز می توانستید، این بحران را کنترل و حتّی بیشتر پس انداز کنید یا حدّاقل بیهوده پول خود را دور نریزید.
لازم به ذکر است که با یک بررسی دقیق به حذف هزینه های فقط غیر ضروری اقدام کنید نه مخارجی که به هر صورت با صرف این پول، درآمدی را کسب می کنید.
هدف کلّی این است که بدانید یک ریال شما کجا و برای چه خرج شده است.
اگر هنوز اقدام به برنامه فوق نکرده اید، از همین لحظه شروع کنید، برآورد زمانی این برنامه ریزی و نتیجه گیری تقریباً 6ماه طول می کشد تا بتوانید برای حفظ و بقای وضعیت شغلی یا مالی خود گامی مثبت بردارید.
منافع خود را در نظر بگیرید
قرض دادن خوب است، امّا معقول آن!، تا به حال فکر کرده اید که چقدر پول قرض داده اید و پس نگرفته اید. برخی عادت دارند قرض دهند و پول خود را هدر دهند، در حالی که واقعاً خودشان نیاز بیشتری دارند و دخل و خرجشان جور درنمی آید! در شروع کار، سعی کنید از نگهداری پول نقد زیاد در جیب خود، خودداری کنید، برای این منظور، ابتدا اقدام با بازگشایی حساب عابر بانک کنید و حتّی برای خرید از کارتهای اعتباری استفاده کنید. با عدم قرض دادن بیهوده، با خیالی آسوده تر بدون استرس اینکه آیا پولتان زنده می شود یا نه، به برنامه ریزی بهتر برای مسائل مالی خود می پردازید.
اگر در حال حاضر، وضعیت مالی شما بحرانیست، بهتر است ابتدا خود را از بدهی های موجود رها کنید. دست از وام و قرض گرفتن های متوالی بردارید. تا حدّ توان، پولهای خود را جمع کرده تا به صورت دوره ای، سریع تر و حتّی یکجا بتوانید بدهی های خود را پرداخت کنید. اگر مجبور به گرفتن وام یا قرض هستید، سعی کنید با تحقیق و بررسی، بهره ی کمتری را پرداخت کنید.
خلاقیت بیشتری را به خرج دهید!
بیشتر افراد، مخصوصاً کارمندان که دارای یک درآمد ثابت ماهیانه هستند، از ترس کمبود وقت یا ...و در نهایت از دست دادن همان درآمد ماهیانه، هیچ وقت به شغل دوّم یا راه دیگر درآمد فکر نمی کنند. جرأت به خرج دهید و با وسعت دید و تعیین زمان بیشتر در این خصوص، درآمد خود را افزایش دهید.
شعار کسب درآمد بیشتر:
1- شناخت نیاز و تأمین آن
2- تشخیص موانع و برطرف کردن
3- کشف استعدادهای ذاتی خود و بکارگیری از آن.
بنابراین ابتدا با نگاه به جامعه خود و سطح نیازمندی آن در زمینه های چون، آموزش، تولید و ... با توجه و استفاده از استعدادهای ذاتی و توانایی های خود، به تأمین این نیازها برای کسب درآمد بیشتر بپردازید.
بر اهداف خود تمرکز کنید
شاید بحران اقتصادی کنونی مشکلی بس عظیم است، امّا همواره به یاد داشته باشید با از دست دادن کنترل و سردرگمی، فقط اوضاع را بدتر می کنید. با تمرکز بر اهداف و آرزوهای و چگونگی عبور از موانع و مشکلات، به آنها جامع عمل بپوشانید.
با نگاهی به گذشته ی برخی می بینید که چطور در عین بی کسی، فقر و بدبختی، تنها با تیکه بر آرزوها و تلقین و تمرکز بر آنها، هم اکنون جزء ثروتمندترین یا موفق ترین افراد هستند.
برای شروع تمرکز و انگیزه برای نیل به این هدف، ابتدا خودتان باید بدانید که چه می خواهید و آرزوهایتان چیست؟ در گام بعدی، با توجه به نصایح بزرگان و رعایت سه اصول فوق الذکر، برنامه ریزی کنید، سپس به سرعت و با گام هایی بلند، نقشه های خود را پیاده کرده و در حین این مسیر، از موانع و مشکلات احتمالی نترسید.
تاریخ همواره نشان داده است که این بحران ها، بارها و بارها پیش آمده و به خودی خود برطرف شده، در این بین، شما هستید که با رعایت نکات فوق، می توانید بر اوضاع مالی خود مسلط باشید و نگرانی ها را از ذهن خود دور کنید.
منبع: mardoman.net

هیچ نظری موجود نیست: