۱۳۸۹ اسفند ۱۵, یکشنبه

رايانه را با نگاه خود كنترل كنيد !


يك شركت سوئدي نمونه اوليه يك لپ‌تاپ را با يك دستگاه جديد معرفي كرده كه به كاربران اجازه مي‌دهد رايانه خود را با نگاه كنترل كرده و حتي سرعت كاربري آن را افزايش مي‌دهد.

به گزارش ايسنا، فناوري ردياب چشمي نگاه خيره كاربر را كنترل كرده و روي قسمتي از صفحه رايانه يا ابزاري كه كاربران در حال نگاه كردن به آن هستند متمركز مي‌كند. همچنين در بازي‌هاي رايانه‌يي كاربر مي‌تواند با نگاه كردن به مقصد خاص براي مثال با دشمن مبارزه كند. اين دستگاه همچنين در خوانش متون نيز با حركت دادن متن در هنگامي كه نگاه خواننده به انتهاي متن رسيده به كاربر كمك مي‌كند.

به گفته شركت توبي تكنولوژي - شركت حامي اين فناوري رديابي- در آينده لپ‌تاپ‌هاي جديد با اين فناوري خواهند توانست نشانگر موس را با نگاه كاربر حركت داده يا شخصيت بازي‌ها را با ارتباط چشمي كنترل كنند.

فناوري ردياب چشمي كه سازندگان آن در حال حاضر در حال برنامه‌ريزي براي ارائه آن به بازار هستند، با تابش دو نور مادون قرمز نامرئي بر روي كاربر كار مي‌كند.

دو دوربين پنهان نيز به مشاهده تابش‌هاي كره چشم و بازتاب‌هاي شبكيه مي‌پردازند. اين فناوري براي هر شخص به طور جداگانه كاليبره شده و براي افراد عينكي يا بدون عينك نيز كاربري دارد.

به گفته مهندسان اين شركت، اين فناوري نه به عنوان جايگزيني براي ماوس يا صفحه كليد، بلكه مي‌تواند به عنوان يك مكمل عمل كرده و كاربري يك رايانه را سريع‌تر و بهينه‌تر كند.

شركت توبي دهه‌هاست كه براي محققان و معلولان به توليد دستگاه‌هاي با قابليت ردياب چشمي مشغول است.

اين لپ‌تاپ توسط شركت لنووو كورژوريشن ساخته شده و در قسمت برآمدگي روي آن از دوربين‌هاي ردياب شركت توبي استفاده شده كه ضخامت آن را دوبرابر يك لپ‌تاپ عادي كرده است؛ اما به گفته سازندگان اين لپ‌تاپ‌ها در چند سال آينده - احتمالا دو سال- باريك‌تر خواهند شد.

شركت‌هاي لونووو و توبي 20 لپ‌تاپ را براي نمايش در نمايشگاه تجارت فناوري سبيت در هانوور آلمان آماده كرده‌اند.
dadna.ir

هیچ نظری موجود نیست: