۱۳۹۰ فروردین ۹, سه‌شنبه

میزان احتمال وقوع سونامی در سواحل ایران !


رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی با تاکید بر اینکه سواحل ایران تنها ۱۰۰ کیلومتر از گسل مکران در دریای عمان فاصله دارد، گفت: امواج ناشی از سونامی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به سواحل می رسند از این رو نیاز است تا مسئولان نسبت به راه اندازی سامانه هشدار سونامی توجه کنند.

دکتر وحید چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سونامی ژاپن روی جریان‌های کشور اثری نداشته است، افزود: سونامی ژاپن در اقیانوس آرام اتفاق افتاده است و از جریانهای سونامی ایران که در اقیانوس هند واقع شده است، فاصله زیادی دارد و تاثیری روی سواحل ما نداشته است.

وی در عین حال تاکید کرد: سونامی ژاپن می تواند هشداری برای ما باشد تا مسئولان به آن توجه داشته باشند، چرا که زمانی که سونامی اتفاق می افتد فرصت برای امداد رسانی و هشدار کم است و این امر زمانی که به کانون گسل نزدیک باشیم مشکلات ما را مضاعف می کند.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی با تاکید بر اینکه سواحل ایران به کانون گسل دریایی مکران نزدیک است، خاطر نشان کرد: گسل مکران که در دریای عمان قرار دارد تنها حدود ۱۰۰ کیلومتر تا سواحل ما فاصله دارد و اگر این گسل فعال شود حوادثی مشابه آن چیزی که در ژاپن اتفاق افتاد برای ایران هم رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: در صورت فعال شدن گسل مکران امواج ظرف ۱۵ دقیقه تا ۳۰ دقیقه به سواحل ما می رسند و ضایعاتی مانند ژاپن و اندونزی به بار می آورد.

چگینی جلوگیری از فجایع سونامی در کشور را در گروی راه اندازی مرکز هشدار سونامی دانست و یادآور شد: ایجاد مرکز سونامی که بتواند به سرعت عمل کند در کنار ارائه آموزش‌های عمومی به مردم و فراهم آوردن وسایل ارتباطی می تواند ما را در کاهش تلفات ناشی از سونامی کمک کند.

وضعیت گسل مکران

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی به تشریح آخرین وضعیت گسل مکران اشاره کرد و ادامه داد: مکران گسلی است که در دریای عمان وجود دارد و حدود ۹۰۰ کیلومتر طول دارد که به موازات سواحل کشور ما «ایران» و «عمان» کشیده شده است.

وی اضافه کرد: این گسل در سال ۱۹۴۵ میلادی فعال شده به گونه ای که در پاکستان صدها هزار کشته برجای گذاشته است.

البته ۸۰ تا ۹۰ سال قبل از سال ۱۹۴۵ (۱۸۵۵ تا ۱۸۶۵) نیز این گسل فعال شد. چگینی یادآور شد: با توجه به گسترش شهرها و مناطق شهری و سواحل اگر این گسل فعال شود میزان خسارت به مراتب بیش از گذشته خواهد بود از این رو با توجه اینکه ما نمی دانیم این گسل چه زمانی فعال می‌شود لازم است تا زودتر سامانه سونامی راه اندازی و فعال شود.وی با تاکید بر اینکه جریان‌های سونامی دارای دوره بازگشت هستند، اظهار داشت: آخرین سونامی کشور در سال ۱۹۴۵ میلادی یعنی ۶۵ سال پیش اتفاق افتاده است و باید تاکید شود که قطعا این جریانها دارای دوره بازگشت هستند و احتمال فعالیت مجدد آن وجود دارد.

راه اندازی سامانه هشدار سونامی در هاله ای از ابهام چگینی در ادامه با انتقاد از عدم پیگیری مسئولان از راه‌اندازی این سامانه به مهر گفت: به رغم پیگیریهایی که از طریق ریاست جمهوری و وزارت علوم و مجلس شورای اسلامی صورت گرفت ولی تاکنون وزارت کشور بودجه لازم برای راه اندازی این سامانه در نظر نگرفته است و تا زمانی که اختصاص پیدا نکند نمی توان انتظار داشت که تلفات ناشی از سونامی را کاهش داد.

www.iran-iran.ir

هیچ نظری موجود نیست: