۱۳۸۹ خرداد ۲۰, پنجشنبه

اب معدنی مزایای بیشتری دارد یا اب لوله کشی ؟


شايد براي برخي مصرف‌كنندگان اين سوال پيش آيد كه آيا واقعا آب معدني مزاياي بيشتري نسبت به آب لوله‌كشي دارد؟آب معدنی از جمله نوشیدنی های گوارایی است كه خصوصا خنك آن در روزهای گرم سال از طرفداران زیادی برخوردار است. این نوشیدنی كه در قالب قوطی های پلاستیكی به بازار عرضه می شود، در میان افراد چنان جایگاهی پیدا كرده كه گاهی برخی خانواده ها برای مصرف روزانه به جای آب لوله كشی از آب معدنی استفاده می كنند.
آب معدنی همان آب چشمه است كه با عبور از طبقات و لایه های كوه ها به طور طبیعی تصفیه شده و هنگامی كه به سطح زمین می رسد، به جوش و خروش درمی آید و هوا و اكسیژن فراوانی را دریافت می كند. این آب به دلیل املاح معدنی نظیر كلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم دارای طعم و مزه بهتری نسبت به آب لوله كشی است و می تواند تا حدودی تامین كننده نیازهای بدن باشد. البته از آنجا كه سدیم حضور قوی در اغلب آب های معدنی دارد، مصرف زیاد آن برای كسانی كه دچار فشار خون هستند، كمتر مناسب بوده یا اصلا توصیه نمی شود.
معمولا برای ضدعفونی كردن این نوع آب ها از روش كلر زدن استفاده نمی شود و در عوض از روش های فیلتراسیون، ضدعفونی كردن با ازن و اشعه مادون قرمز استفاده می شود كه احتمال دارد در هنگام كاربرد نامناسب برخی اشعه ها، تركیبات مضر بطری به درون آب منتقل شده و زمینه افت املاح آب را فراهم سازد.از طرفی نوشیدن همیشگی و دائم آب های معدنی به سبب وجود نیترات، نیتریت، سرب، كادمیوم و جیوه برای سلامتی زیان بخش هستند لذا با توجه به این كه دریافت نیترات و نیتریت از طریق استفاده از غذاهای حاضری معمولا در رژیم غذایی افراد بالاست و همچنین به دلیل آن كه برخی از این آب ها بویژه انواعی كه از آب های پایین دست تهیه می شوند، در معرض آلوده شدن به فاضلاب، انواع كودها و آفت كش ها و نیز فلزات سنگین هستند، لذا مصرف زیاد آب معدنی توصیه نمی شود. نكته دیگر آن كه درصد املاح برخی از آب های معدنی بیش از حد نیاز بوده، بنابراین می تواند خطر بروز سنگ كلیه را در افراد مستعد افزایش دهد.
چند توصیه
از مصرف بیش از حد آب معدنی های گازدار بپرهیزید؛ چراكه گاز دی اكسیدكربن می تواند به مینای دندان صدمه زده و برای افراد دچار ریفلاكس و نفخ مخاطره آمیز باشد.
از خرید آب معدنی های یخ زده یا بطری هایی كه پشت شیشه مغازه ها در مجاورت تابش مستقیم نور خورشید هستند، اجتناب كنید؛ چرا كه درجه حرارت های بسیار بالا و پایین می تواند موجب انتقال تركیبات مضر بطری به درون آب شوند و زمینه افت املاح آب را فراهم سازد لذا اگر در هنگام نوشیدن این نوع آب ها مزه های عجیب و طعم پلاستیك را احساس كردید، مطمئن باشید كه حلال های شیمیایی دیواره بطری در آب حل شده اند.
از پر كردن مجدد بطری های آب معدنی با آب شهری یا موادی مثل آبغوره، ترشی، سركه و آبلیمو خودداری كنید؛ چرا كه مواد اسیدی و بازی می توانند با دیواره قوطی های پلاستیكی فعل و انفعالات نامطلوبی ایجاد كرده و موجب سمی و سرطان زا شدن محصولات داخل بطری شوند.
منبع : jamejamonline.ir

هیچ نظری موجود نیست: