۱۳۸۹ خرداد ۲۸, جمعه

چگونه لبخند زيبا داشته باشيم ؟


هيچ‌گاه به اين فكر كرده‌ايد كه چرا لبخند بعضي افراد به‌شدت زيبا و جذاب است؟
اگر یكی از این افراد را در ذهن تان مجسم كنید، نقش كدامیك از این عوامل را در ایجاد این همه زیبایی و جذابیت مؤثر تر می بینید: سالم بودن اجزا، ریز یا درشت بودن دندان ها، شكل ظاهری دندان ها، وضعیت لثه ها از نظر رنگ، حاشیه یا شكل ظاهری یا خصوصیتی كه آن را متوجه نمی شوید؟ دكتر محمدامین نریمانی، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری فك در این باره می گوید: با وجود تفكر عموم مردم در ارتباط با برجسته كردن یك جزء، مثل درشتی یا ریزی یا سفیدی دندان من هماهنگی بین اجزا را كلید زیبایی لبخند می دانم؛ یعنی در هر فردی بین اجزای تشكیل دهنده صورت اعم از فرم صورت، فرم بینی، فرم لب، فرم و رنگ دندان ها و لثه ها باید هماهنگی باشد؛ مثلا نسبت پهنای صورت به عرض صورت، اندازه فك بالا با فك پایین، رابطه دندان های بالا با دندان های پایین، ارتباط بین لب ها با دندان ها، رابطه لب ها نسبت به بینی و رابطه لثه ها نسبت به دندان ها باید هماهنگ باشد. این كاری است كه در محدوده فعالیت یك متخصص ارتودنسی است تا با ایجاد این هماهنگی به زیبایی و جذابیت كمك كند. اگر این هماهنگی ایجاد شود آن وقت جذابیت فردی با دندان های ریز یا كمی تیره تر، كمتر از جذابیت یك فرد با دندان درشت و سفید نخواهد بود.
یكی از فاكتورهای وضعیت لثه، ارتباط آن با دندان است. مهم ترین مسئله ای كه در زیبایی لثه تأثیر گذار است سلامتی آن است. این عضو هیأت علمی دانشگاه ادامه می دهد: مسئله مهم بعدی سلامتی هر یك از این اجزاست. اگر سلامتی هر كدام از این اجزا به هم بخورد بر زیبایی آنها تأثیری عمده خواهد گذاشت. لثه ای كه حاشیه آن به صورت ظریف و لبه چاقویی روی دندان قرار گرفته باشد، ضخامت زیاده از حد و برگشته ای روی دندان نداشته باشد و حاشیه آن فرم كنگره ای متناسب داشته باشد لثه زیباتری است. این جملات به زبان ساده خصوصیات یك لثه سالم را بیان می كند.
مجموعه دندان ها توسط لثه و الیاف نگهدارنده دندان، درون استخوان نگه داشته می شوند و با كمك همین الیاف نگهدارنده به صورت طبیعی یا با نیروهای ارتودنسی حركت داده می شوند. لثه ای كه در ظاهر می بینیم از 3بخش لثه آزاد مجاور دندان، لثه چسبیده به استخوان زیرین و لثه متحرك تشكیل شده است كه به آسانی كشیده می شودو به استخوان زیرین نچسبیده است.
لثه آزاد كه به صورت كنگره ای روی دندان ها قرار گرفته است با حركت ملایم مسواك با زاویه 45 درجه از روی دندان جدا شده و ناحیه ای از دندان كه زیر آن قرار گرفته تمیز می شود. درصورتی كه مسواك زدن دندان ها صحیح نباشد، این ناحیه تمیز نشده و به مرور فقط طی چند روز تعداد میكروب ها زیاد شده و با ترشح سموم میكروبی ملتهب می شود.
ملتهب شدن لثه در این ناحیه فرم كنگره ای، لبه چاقویی و رنگ طبیعی لثه كه صورتی است را تغییر می دهد و حساس و شكننده شده و سلامتی و زیبایی آن به هم می ریزد و درصورتی كه بعد از چند روز مسواك زده شود، دچار خونریزی می شود. درصورتی كه مسواك زدن به صورت جدی پیگیری شود این مرحله از بیماری قابل برگشت است و مجددا بعد از چند روز لثه می تواند به حالت طبیعی برگردد.
بعضی از افراد عنوان می كنند كه من همیشه دندان هایم را مسواك می زنم و به دندان هایم بیشتر از دیگران توجه می كنم ولی نمی دانم چرا دندان هایم مشكل پیدا می كنند؟این عضو انجمن ارتودنتیست ها می گوید: صرفا مسواك و نخ كشیدن دندان ها امكان داشتن لثه سالم را تأمین نمی كند. این اقدامات لازم بوده ولی كافی نیستند. گاهی اوقات نحوه قرارگیری دندان ها طوری است كه باعث عدم دسترسی كامل جهت انجام اقدامات بهداشتی می شود یا قرارگیری دندان باعث تغییر شكل و ضخامت لثه می شود مثلا اگر دندانی بیرون تر از بقیه دندان ها قرار گرفته باشد فرم كنگره ای آن كم شده، ضخامت آن كاهش پیدا كرده و در معرض تحلیل زیادتری قرار می گیرد.
با ایجاد این تغییرات سلامتی و زیبایی آن به هم خورده آن را مستعد بیماری های بیشتر كرده و ناهماهنگی در اجزا ایجاد می كند كه در این موارد موقعیت و ردیف دندانی توسط متخصص ارتودنسی اصلاح می شود تا فرد با راحتی زیادتری بتواند اقدامات بهداشتی را انجام دهد.
بخش دوم لثه، لثه چسبیده است. این قسمت از لثه نیز در سلامتی دندانی و زیبایی آن تأثیر دارد به طوری كه در یك لثه سالم، رنگ آن كه صورتی روشن با نمای پوست پرتقالی است توجه فرد را جلب می كند.
اگر این قسمت از لثه ضخامت و ارتفاع كافی نداشته باشد درصورت پیشرفت بیماری بخش آزاد لثه و رسیدن آن بیماری به این بخش سرعت پیشرفت بیماری زیاد شده و تخریب زیادتری ایجاد می كند و به سرعت به بخش سوم كه لثه متحرك است می رسد.
عموما بیماری های لثه ای كه به این بخش رسیده باشند درمان پیچیده تر و پرهزینه تری دارند. هرچند این بخش از لثه مستقیما در دید افراد نیست و از نظر زیبایی اهمیت ویژه ای ندارد ولی بیماری آن، حفظ دندان ها را به شدت درمعرض خطر قرار می دهد.
خالق زیبایی ها هر كدام از این اجزا را با ظرافت و دقت وصف ناپذیری در بدن ما آفریده است تا هر كدام به نحو احسن وظیفه خود را انجام دهند. برای حفظ این اجزای گرانبهای بدنمان بهتر است به توصیه های دكتر نریمانی توجه كنیم:
1- سعی كنیم با افزایش دانش و اطلاعات به اهمیت هر یك از اجزای بدن خویشپی برده تا انگیزه قوی برای محافظت از آنها داشته باشیم. خداوند به همه انسان ها پتانسیل سلامتی و زیبایی را هدیه داده است و برخی اقدامات بشری است كه این پتانسیل را به خطر می اندازد. سعی كنیم در جهت شناخت این عوامل جدی باشیم تا از بروز آنها پیشگیری كنیم كه پیشگیری بهتر از درمان است.
2- طی شبانه روز به طرز صحیح دندان ها و لثه هایمان را تمیز كنیم و برای رفع تكلیف مسواك نزنیم و از نخ استفاده كنیم و از محصولات مكمل فقط با نظر دندانپزشك استفاده كنیم.
3- منتظر درد و علامت هشدار دهنده نباشیم و از معاینات دوره ای توسط دندانپزشك غافل نشویم تا بتوانیم بیماری های دهان و دندان را در مراحل اولیه كنترل كنیم. در مواردی كه مشكلات تمیزكردن دندان داریم با متخصص مربوطه مشورت كنیم.
4- در رژیم غذایی مدیریت به خرج بدهیم؛ مثلا مصرف مواد قندی را كه می توانند زمینه ساز چاقی، پوسیدگی و انواع بیماری های دیگر شوند در خود و فرزندانمان مدیریت كنیم. بدین معنا كه حجم و دفعات مصرف آنها را طی روز كاهش دهیم. باتوجه به علاقه كودكان به این مواد، بهتر است حجم دلخواه آنها در یك یا دو وعده با فاصله زمانی طولانی باشد تا زمینه رسیدن مواد مورد نیاز میكروب ها جهت تولید اسید و ترشح مواد سمی را كم كنیم.5- اطلاعات مورد نیازمان را از مراكز و افراد تأیید شده كسب كرده و به آگهی های مختلف بیهوده اعتماد نكنیم.
منبع : salamat.ir

هیچ نظری موجود نیست: