۱۳۸۹ خرداد ۲۷, پنجشنبه

قابل توجه افراد عينكي


بسياري از افراد عينك مي زنند ، در اين مطلب نكات قابل توجهي را براي اين افراد توضيح مي دهيم .چه اتفاقی می افتد كه یك مرتبه احساس می كنید چشم هایتان ضعیف شده اند؟ افرادی كه عینكی هستند، می دانند كه تاری دید یكی از دلایل مهم ضعیفی چشم به شمار می رود، البته این حرف وقتی برای شما بیشتر محسوس خواهد بود كه شماره چشم هایتان ده دهم یا صفر نباشد.
ولی چرا عده ای در سنین پایین و عده ای در میانسالی دچار ضعیفی چشم می شوند و برخی دیگر تا سالیان سال حتی روی عینك را هم نمی بینند.
دكتر افسر فراهانی دستجانی، جراح و چشم پزشك دراین باره می گوید: مطالعات زیادی در خصوص عوامل موثر در ایجاد عیوب انكساری انجام شده است كه البته در برخی از موارد آن اختلافاتی وجود دارد، به عنوان مثال در مورد اثر مطالعه در فاصله نزدیك (خواندن و نوشتن) مطالعاتی صورت گرفته است، ولی به طور یقین ارتباطی بین آن و نزدیك بینی ثابت نشده است ولی این گونه استنباط می شود كه مطالعه تاثیر قابل توجهی در ایجاد نزدیك بینی ندارد، اما اصولا افراد اجتماعی و آنهایی كه بیشتر مطالعه می كنند، بیشتر دچار عیوب انكساری می شوند.
وی اظهار می كند: كار با كامپیوتر یا تلویزیون نتوانسته است ارتباط قطعی به ایجاد نزدیك بینی را اثبات كند به همین جهت استنباط بسیاری از متخصصان این است كه استفاده از این وسایل نمی تواند عامل عینكی شدن باشد.
تغذیه و چشم های ضعیفطبق تحقیقات به عمل آمده رژیم های غذایی مختلف نتوانسته اند ارتباط مستقیم و ثابت شده ای را بین رژیم غذایی و ایجاد عیب انكساری پیدا كنند و استنباط بر این است كه هیچ رژیم غذایی برای جلوگیری از عینكی شدن یا كم كردن نمره عینك وجود ندارد. این جراح و چشم پزشك اذعان می كند: برخلاف تصور عامه، نوشیدن آب هویج تاثیری بر عینكی نشدن ندارد؛ ولی چاقی ممكن است در ایجاد دوربینی نقش داشته باشد. با این حال نقش ثابت شده ای را از آن نمی توان پیدا كرد.
به گفته دكتر فراهانی دستجاتی، ضربه ها از طریق تغییر در ساختمان چشم می توانند عیوب انكساری ایجاد كنند، همانند تغییرات بعد از پارگی قرنیه و ترمیم آن كه ممكن است به صورت آستیگماتیسم خود را نشان دهد.
وی خاطرنشان می كند: در مسمومیت ناشی از بیماری های تیروئیدی كه چشم ها درگیر می شوند، ممكن است آستیگماتیسم ایجاد شود و افرادی كه مبتلا به آب مروارید و آب سیاه می شوند یا نوزادان نارسی كه دچار اختلالات چشمی می شوند و خوب درمان نمی شوند، بیشتر از دیگران مستعد ایجاد نزدیك بینی هستند.
دكتر فراهانی دستجانی با بیان این كه تاكنون آب و هوای گرم، داروهای ضدافسردگی و ضدحساسیت دلیلی بر ارتباط ضعیفی چشم را اثبات نكرده است، عنوان می كند: ارث نیز رابطه اثبات شده دقیقی با این مساله ندارد، یعنی ممكن است پدر و مادر كاملا سالم دارای فرزندانی عینكی باشند یا بالعكس، حتی در مورد سن نیز دیده شده است كه در برخی موارد نزدیك بینی تا 30 سالگی افزایش می یابد و مجددا ممكن است بعد از 70 سالگی افزایش پیدا كند.
این چشم پزشك با اشاره به این كه ارتباط مشخص و ثابت شده ای بین عیوب انكساری و تماشای تلویزیون، كار با كامپیوتر، مطالعه زیاد، نوع تغذیه، ارث و آب و هوا وجود ندارد، تصریح می كند: شناسایی عیوب انكساری در كودكان زیر 6 سال برای جلوگیری از تنبلی بسیار مهم است و بهتر است درمان آن قبل از 7 سالگی باشد.
منبع : jamejamonline.ir

هیچ نظری موجود نیست: