۱۳۸۹ خرداد ۱۶, یکشنبه

شير را با قهوه بخوريم يا تنها ؟



طعم شير براي بعضي‌ها خوشايند نيست. به همين علت، مصرف آن را يا كنار مي‌گذارند يا ترجيح مي‌دهند آن را همراه با برخي موادغذايي ديگر مصرف كنند تا طعم و بوي شير را براي‌شان خوشايند كند.اگر نسکافه، کاکائو، قهوه یا چای به شیرتان اضافه می کنید؛ باید بگویم که این نوشیدنی ها دارای اگزالات هستند و اگزالات با کلسیم ترکیب شده و مانع از جذب این ماده معدنی می شود.
به همین دلیل است که متخصصان تغذیه می گویند افزودن کاکائو به شیر صحیح نیست اما در واقع، باید گفت که صرفا اضافه کردن یک قاشق مرباخوری کاکائو به شیر که حدود 3 گرم می شود، آن قدر اگزالات ندارد که مانع جذب کامل کلسیم شود.
به همین دلیل، لازم است اولویت ها را در نظر بگیرید. اگر کسی می تواند شیر ساده را بنوشد، اولویت با مصرف آن است اما اگر فردی نمی تواند شیر ساده را بخورد، افزودن مقدار کمی کاکائو، چای یا نسکافه برای بهتر کردن طعم شیر آن قدر مشکلی ایجاد نخواهد کرد و در جذب کلسیم شیر تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.
اما برخی شیرکاکائوهای آماده، کاکائوی بسیار بالایی دارند و مصرف شان به جای شیر توصیه نمی شود زیرا بیشتر از آنکه شیر طعم دار شده باشد، نوعی نوشیدنی شیرین به حساب می آید، در حالی که تهیه شیر کاکائو در خانه با مقدار کمی کاکائو می تواند مفید باشد.
در رابطه با آب میوه ها و مخلوط شیر با میوه های تازه ای که منبع ویتامین C هستند نیز باید گفت که کلا موادغذایی ای که حاوی این ویتامین هستند، جذب عناصر 2 ظرفیتی را افزایش می دهند؛ یعنی آب میوه هایی که ویتامین C بالایی دارند، جذب آهن و کلسیم را تا حدی در بدن بالا می برند. به همین دلیل، افزودن آب میوه به شیر ضرری وارد نمی کند و حتی توصیه هم می شود.
منبع : salamat.ir

هیچ نظری موجود نیست: