۱۳۸۹ خرداد ۲۹, شنبه

اسبی به اندازه کف دست !



به زودی می‌توانید اسب‌های کوچک را به عنوان حیوان خانگی در خانه یا حتی آپارتمان خود نگه دارید! دانشمندان موفق شده‌اند با دست‌کاری ژنتیکی، کوچک‌ترین اسب دنیا را با تنها 2.7 کیلوگرم به دنیا بیاوند که از یک سگ هم کوچک‌تر است.
به گزارش وایرد، کوچک‌ترین اسب دنیا با 2.7 کیلوگرم وزن در زمان تولد،‌ اواخر آوریل/ اوایل اردیبهشت امسال، به دنیا آمد.
اما این اسب کوچولو که اینشتین نام گرفته ، برای همیشه رتبه کوچک‌ترین اسب دنیا را در کتاب رکوردداران گینس از آن خود نخواهد داشت. چرا که به گفته سامانتا بروکز، ژنتیک‌دان، محدودیتی در کوچک‌ کردن اندازه اسب‌ها وجود ندارد. به گفته وی،‌ علی‌رغم تلاش‌های موفقیت‌آمیزی که تا به حال در زمینه کاهش اندازه اسب‌ها صورت گرفته، هنوز زمان لازم است تا بتوانیم اسبی داشته باشیم که هم کف دستمان جا بگیرد و هم خوشحال و سالم و سرحال باشد!
در حقیقت طی سال‌های اخیر، دانشمندان به دست‌کاری اندازه پستانداران علاقه‌مند شده‌اند. سال 2007/ 1386 بود که محققین کشف کردند یک ژن خاص نقش عمده‌ای در تعیین اندازه سگ‌ها دارد. دستکاری این ژن موجب شد که امروز بتوان سگ‌ها را در هر اندازه‌ای در بازار پیدا کرد!
البته در مورد اسب‌ها، مسئله ژنتیک مربوط به اندازه، به این سادگی نیست و می‌توان گفت که هنوز یک معما است. اما از آن مهم‌تر، این است که معلوم نیست چرا مردم این همه حیوانات کوچک را دوست دارند!
ویدئوهای منتشر شده از اینشتین بیشتر از 750هزار بار در اینترنت تماشا شده است. صاحب این اسب کوچولو، چارلی کنتل درباره حس داشتن چنین اسبی می‌گوید: «البته من سوارکاری را دوست دارم. اما داشتن یک اسب کوچک، بیشتر برای حس دوستانه آن است،‌ این کار به آدم دلگرمی می‌دهد.»
البته دستکاری حیوانات خیلی وقت‌ها عوارض جانبی مانند کوری یا کری را به دنبال دارد. در واقع هنگام دستکاری ژن‌ها،‌ باید تعادل همه چیز در نظر گرفته شود اما اغلب، مواردی از قلم می‌افتند. دلیل آن هم این است که در پستانداران، اغلب ژن‌ها بیش از یک مورد را در کنترل دارند و دستور ساخت پروتئین‌هایی را می‌دهند که چندمنظوره هستند. بنابراین وقتی یک ژن را تغییر می‌دهیم، در حقیقت تنها یک مورد را دستکاری نکرده‌ایم.
برای نمونه،‌ در سگ‌های آپالوسا، ژنی که طرح لکه‌های بدن را بر عهده دارد، ‌سهم مهمی نیز در بینایی دارد. در نتیجه وقتی محققین ژن های سگ را برای رسیدن به سگی به ظاهر زیبا دستکاری کردند، بسیاری از این حیوانات کور متولد شدند.
به علاوه از ژنتیک هم که بگذریم، مسائلی مثل سبک زندگی به میان می‌آیند که بر سلامتی و سرحالی حیوان تاثیر می‌گذارند.
در هر حال،‌ به نظر می‌رسد که خرد جمعی باید تصمیم بگیرد که چنین دستکاری‌هایی اخلاقی هستند یا نه. کنتل اصرار دارد که داشتن چنین حیواناتی، به انسان فرصت تجربه احساس‌هایی را می‌دهد که در غیر این صورت به کلی از آن‌ها محروم می‌بود. به اعتقاد وی، وقتی کنار یک اسب 76 سانتی‌متری راه می‌روید،‌ می‌توانید او را لمس کنید و پابه‌پایش قدم بزنید و ترسی از آسیب و ضربه هم نداشته باشید.
From: Rangarang Group

هیچ نظری موجود نیست: