۱۳۸۹ تیر ۴, جمعه

دانشمندان صدای آواز خورشید را ضبط کردند


بسیاری از دانشمندان متوجه شده اند که این گوی آتشین غول پیکر آسمان، آهنگ های جالبی دارد.
یک گروه از ستاره شناسان در دانشگاه "شفیلد" این "موسیقی" را که توسط میدان مغناطیسی در اتمسفر خارجی خورشید تولید می شود، ضبط کرده اند.
دانشمندان همچین کشف کردند که حلقه های بزرگ مغناطیسی که لایه خارجی اتمسفر دور از خورشید را احاطه کرده اند مانند رشته های ارتعاشی یک آلت موسیقی می لرزند و همانند امواج صدایی که از یک ساز بادی بیرون ی آید، تولید صدا می کنند .
محققان با کمک تصاویر ماهواره ای از این حلقه ها که برخی اوقات وسعت انها بیش از ۶۰ هزار مایل وسعت است ،فرکانس مرتعش خورشید را ضبط کرده اند و آن را به صدا تبدیل می کنند و سپس آن را به فرکانسی درآورند که انسان بتواند آن را بشنود.
با این مفهوم اتمسفر خورشید دائما تحت الشعاع موسیقی حلقه های تاج خورشید قرار می گیرد.
"روبرتوس وان فای سیبن بورگن" رییس گروه تحقیقات فیزیک خورشیدی در دانشگاه "شفیلد" گفت: شنیدن این سر و صداها برای نخستین بار از چنین منبع بزرگ و قدرتمندی زیبا و مهیج است.
وی افزود: این یک نوع موسیقی هارمونی دارد. شنیدن این صداها امکان دانستن بیشتر در مورد خورشید را فراهم می کند و به ما در مورد فیزیک لایه های خارجی خورشید که درجه حرارت انها به میلیون ها درجه می رسد، بینش جدیدی ارایه می کند .
خورشید ملودی اسرار امیزی را می نوازد که درون آن پنهان شده است که این ملودی یک حالت تپ تپی را بر روی سطح ان ایجاد می کند.
/aftab.ir

هیچ نظری موجود نیست: