۱۳۸۹ خرداد ۳۰, یکشنبه

بالاخره ویزا و مستر کارت به ایران می‌آیند


در پی مذاکرت غیر آشکار مرکز تجارت الکترونیک کشور با شرکت زیپ‌کارت انگلستان، ویزا و مسترکارت وارد شبکه بانکی ایران خواهد شد.
به گزارش «فردا»، سرويس بانک و بيمه الکترونيکي- شتاب با اتصال به زيپ‌کارت انگلستان امکان سرويس‌دهي کارت‌هاي ويزا و مستر را بالاخره براي دارندگان اين کارت روي شبکه بانکي ايران فراهم کرد.
این اتفاق به دنبال مذاکرات بی ‌سر و صدای بانک مرکزی با زیپ‌کارت انگلستان صورت گرفته است
ايران براي اتصال سوئيچ شتاب به زيپ‌کارت انگليس قراردادي را امضا کرده و تست‌هاي فني اين کار هم انجام شده است. به موجب برقراري اين ارتباط و به واسطه سوئيچي که شرکت سرويس‌دهنده زيپ‌کارت ارايه مي‌دهد، دارندگان ويزاکارت و مسترکارت در ايران مي‌توانند از طريق اين سيستم از سرويس‌هاي اين کارت‌هاي اعتباري بين‌المللي استفاده کنند.
از آنجا که تمام مراحل فني اتصال سوئيچ ملي ايران و انگلستان به اتمام رسيده، خبر اعلام رسمي استفاده از سرويس‌هاي ويزاکارت و مسترکارت در ايران طي روزهاي آينده دور از انتظار نيست و دارندگان اين کارت‌ها به زودي مي‌توانند از سرويس اين کارت‌هاي اعتباري در داخل کشور استفاده کنند.
بنابر مذاکرات صورت گرفته، فعلا امکان صدور این کارت‌ها بوسیله بانک‌های ایرانی وجود ندارد؛ ولی امکان استفاده دارندگان این کارت‌ها در ایران میسر خواهد شد.
پس از انقلاب اسلامی در سال 57 و اعمال تحریم‌ها بویژه پس از دفاع مقدس، استفاده از این کارت‌های اعتباری بدلیل پشتیبانی دو شرکت آمریکایی از آنان امکان‌پذیر نبود.
گرچه در اوایل دهه 70، بانک ملی ایران به مدت کوتاهی کارت‌خوان‌های ویزا و مسترکارت را نصب کرد که بدلیل تشدید تحریم‌ها، بلااستفاده ماند.
به نوشته عصر ارتباط، مذاکرات اخیر بانک مرکزی در حالی صورت گرفته است که آبان ماه سال گذشته، اخباری مبنی بر مذاکرات بانک ملی ایران برای دریافت امتیاز کارت‌های اعتباری بین‌المللی ویزا و مستر منتشر شد که بعدها از سوی بانک ملی به شدت تکذیب شد.
کارت‌های مستر و ویزا، کارت‌های اعتباری بین‌المللی هستند که با بیش از 140 شعبه نمایندگی و 3 میلیون کارت‌خوان در سرتاسر جهان، رتبه اول مبادلات مالی را در کشورها و معاملات اینترنتی از آن خود کرده است.
کارمزدهاي ناچيز، دريافت صورت‌حساب روزانه و رايگان، نقد کردن وجوه از دستگاه‌هاي خودپرداز، امکان خريد از تمامي فروشگاه‌هاي اينترنتي همچون ebay و آمازون و تبادل مالي با شرکت‌هاي بين‌المللي از ويژگي‌هاي کارت‌هاي ويزا و مستر به شمار مي‌رود.
حساب مسترکارت و ويزاکارت يک حساب 16 رقمي متصل به حساب بانک صادرکننده است. اين کارت‌هاي اعتباري متعلق به دو شرکت بين‌المللي معتبرند که بانک‌هاي بزرگ دنيا سهامدارشان هستند. شرکت سهامي عام ويزا (Visa INC) که شرکتي در کاليفرنيا است و شرکت بين‌المللي مسترکارت (Master card worldwide) که در نيويورک فعاليت مي‌کند. بانک‌ها و موسسات معتبر بين‌المللي در سراسر جهان امکان دريافت مجوز صدور اين نوع کارت‌ها را دارند.
اين روزها بانک مرکزي و شرکت خدمات انفورماتيک تمام تلاش خود را براي اتصال شتاب به سوئيچ‌هاي بين‌المللي به کار بسته، اگرچه موانعي هم در اين مسير وجود دارد. به عنوان مثال مدت‌ها است که شتاب به سوئيچ بحرين و قطر متصل شده و با وجود آنکه مشکلي به لحاظ فني براي اتصال شتاب با دوبي، کويت و عربستان وجود ندارد، مسايل بين دو کشور در اين ميان بيش از هر مورد ديگري سنگ‌اندازي مي‌کند. با اين وجود، شتاب در حال اتصال به سوئيچ چين است و تمام تست‌هاي فني آن انجام شده و در مراحل پاياني کار قرار دارد. براساس تفاهم‌نامه‌اي که با چين به امضا رسيده، قرار است ابتدا ايران به مدت شش ماه کارت‌هاي چين را بپذيرد و بعد برنامه به سمتي پيش مي‌رود که يا چين کارت‌هاي بانکي فعلي ما را خواهد پذيرفت يا آنکه کارت‌هاي تازه‌اي براي خوانش در سيستم‌ بانکي آن کشور صادر خواهد شد.
بانک مرکزي براي اتصال شتاب با سوئيچ ترکيه نيز با مسوولان اين کشور هم مذاکراتي انجام داده و به شدت پيگير برقراري اين اتصال با کشورهاي مختلف است؛ اگرچه هر يک از اين کشورها مسايل خاص خود را دارند و ممکن است نتوان زمان مشخصي را براي عملياتي شدن اين طرح‌ها از زمان آغاز مذاکره تا عمل مشخص کرد.
فعلا تنها امکان استفاده دارندگان این کارت‌ها در ایران میسر خواهد شد.
/تابناک

هیچ نظری موجود نیست: