۱۳۸۹ خرداد ۱۳, پنجشنبه

خوراکی خوردن در نیمه های شب برای دندان ها مضر است


"کارشناسان دانمارکی هشدار داده اند که خوراکی خوردن در نیمه های شب می تواند به شدت به دندان ها آسیب برساند.
گروهی از محققان دانشگاه کپنهاگ همراه با چند محقق آمریکایی، با مطالعه بر روی پیشینه پزشکی بیش از 2217 نفر از دانمارکی ها به این نتیجه رسیده اند که خوردن هر نوع خوراکی در نیمه شب، خطر از دست دادن دندان ها را افزایش می دهد.
این گروه پژوهشی ، دلیل این حادثه را تغییر در میزان گردش آب دهان و کاهش آن در طول شب می دانند.
در گزارش این گروه پژوهشی که در مجله "عادات تغذیه" چاپ شده، آمده است که برای از بین رفتن خرده های غذا در دهان، میزان قابل توجهی بزاق دهان نیاز است.
ناخنک زدن های شبانه
از میان کسانی که پیشینه پزشکی آنها مورد مطالعه قرار گرفت، 173 نفر یعنی 8 درصد آها را می توان به عنوان کسانی که در طول شب تغذیه می کنند، طبقه بندی کرد.
این طبقه بندی به این معناست که آنها یک چهارم و یا بیشتر از یک چهارم کالری مصرفی روزانه خود را بعد از صرف شام مصرف می کنند و یا دست کم دو بار در هفته، نیمه های شب بیدار می شوند تا کمی غذا بخورند.
وقتی محققان، شرکت کنندگان در این تحقیقات را برای مدت شش ماه تحت نظر داشتند، به نتیجه مهمی دست یافتند.
کسانی که در طول شب غذا می خورند، حتی بدون در نظر گرفتن عوامل تعیین کننده دیگری مانند سن، میزان مصرف سیگار، شکر و کاربوهیدرات ها، تعداد بیشتری از دندان های خود را از دست می دهند.
در حالی که دندانپزشک ها نمی توانند مانع از غذا خوردن شبانه بیماران شان بشوند، دکتر جنیفر لانگرن و همکاران او می گویند دندانپزشک ها بایستی بیماران را از عواقب ناخنک زدن های شبانه آگاه کنند.
او گفت: "پزشکان عمومی باید در مورد پیامدهای غذاخوردن های شبانه آگاه باشند و آزموش بهداشت دهان و دندان را برای کسانی که نیمه شب خوراکی می خورند، افزایش دهند و در مواقع لازم بیماران را برای درمان به دندانپزشکان ارجاع دهند."
پروفسور دمیان والمسلی، مشاور علمی انجمن دندانپزشکان بریتانیا می گوید غذا خوردن در طول شب که دهان در خشک ترین حالت قرار دارد و باقی مانده خوارکی ها بیشترین مدت را در دهان باقی می مانند، تاثیر مصرف خوراکی های قندی و اسیدی را افزایش می دهد.
آقای والمسلی گفت: "برای به حداقل رساندن اینگونه آسیب ها، باید روزی دو بار با خمیردندان فلوراید مسواک زد که یکی از آنها باید پیش از زمان خواب باشد."
وی همچنین افزود: "در صورت امکان همچنین باید دست کم یک ساعت قبل از مسواک زدن شبانه، تنها باید آب مصرف کرد."
bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/science/2010/06/100602_l35_midnight_snacking_damages_teeth.shtml

هیچ نظری موجود نیست: