۱۳۸۹ خرداد ۱۲, چهارشنبه

عادات بدی که 12 سال پیرترتان می کند


تحقیقات و مطالعات نشان می دهد که داشتن چند عادت بد مثل سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی های الکلی، عدم فعالیت و رژیم غذایی ناسالم و ضعیف تا 12 سال زودتر پیرتان می کند.
این نتیجه از مطالعه ای حاصل شده روی بیش از 5000 فرد بزرگسال انگلیسی به مدت 20 سال انجام گرفت که اهمیت داشتن سبک زندگی سالم را بیش از پیش تاکید می کند.
به طور کل، 314 نفر هر چهار عادت ناسالم را داشتند که از میان آنها 91 نفر یا 29 درصد طی تحقیق فوت کردند. از میان آنها 387 نفر سالمترین نوع زندگی را داشته و هیچکدام از چهار عادت ناسالم را نداشتند و فقط 32 نفر آنها یا تقریباً 8 درصد طی تحقیق فوت کردند.
این رفتارها و عادات خطرناک عبارت بودند از: سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی الکلی ، داشتن کمتر از 2 ساعت فعالیت فیزیکی در هفته و مصرف کمتر از سه وعده میوه و سبزیجات در روز.
الیزابت کواویک، محقق این مطالعه در دانشگاه اوسلو می گوید، همراه بودن این عادات ناسالم احتمال مرگ را بالا برد و باعث می شد که افرادیکه این عادات را داشتند 12 سال پیرتر از گروهی که عادات سالم داشتند به نظر برسند.
گروه سالمتر شامل افرادی بود که اصلاً در طول عمر خود سیگار نکشیده بودند یا سیگار را ترک کرده بودند، آنهایی که از نوشیدنی های الکلی به هیچ وجه استفاده نمی کردند یا کمتر از دو نوشیدنی در روز مصرف می کردند، آنهایی که حداقل دو ساعت در هفته فعالیت جسمی داشتند و آنهایی که حداقل سه وعده در روز از میوه ها سبزیجات در برنامه غذایی خود بهره می بردند.
کواویک می گوید، "نیازی نیست که افراطی عمل کنید تا در گروه افراد سالم دسته بندی شوید. فقط باید تعادل را رعایت کنید. به طور مثال یک عدد هویج، یک عدد سیب و یک لیوان آب پرتقال برای سهم میوه و سبزیجات روز شما کافی است."
دولت معمولاً مصرف روزانه 4 فنجان میوه و سبزیجات و یک تا دو ساعت ورزش را در هغته برحسب میزان فعالیت و سن برای افراد بزرگسال توصیه می کند.
شرکت کننده های این تحقیق 4886 فرد انگلیسی 18 سال یا بالاتر بودند که میانگین سن آنها 44 سال بود. این افراد به طور تصادفی برای شرکت در این تحقیق انتخاب شده بودند. سبک های زندگی این افراد یک بار از این افراد سوال شده بود. و کواویک اعتقاد دارد که عادات زندگی در دوران بزرگسالی معمولاً ثابت هستند وکمتر تغییر می کنند.
20 سال بعد گواهی فوت این افراد بررسی شد و مهمترین دلیل مرگ افراد بیماری قلبی و سر طان گزارش شده بود که هر دو به داشتن عادات ناسالم در زندگی برمی گردند.
کواویک می گوید که نتایج تحقیق او قابل بسط به سایر ملل از جمله ایالات متحده می باشد.
جون استیونس محقق دانشگاه نورس کارولینا می گوید که نتایج این تحقیق مطابق با تحقیقات قبلی است که درمورد تاثیرات عادات ناسالم بر طول عمر انجام گرفته است.
دکتر استیونس اعتقاد دارد که این نتایج مبنی بر این نیست که همه افرادیکه عادات سالمی در زندگی اتخاذ می کنند طول عمر بیشتری از آنهایی دارند که عادات ناسالمی دارند اما عادات سالم احتمال طول عمر بیشتر را افزایش می دهد.
منبع:mardoman.net

هیچ نظری موجود نیست: